Senaste nytt

Plåta porslinet - mat i SAS Business inom Europa

Jag tror skälet till pappigt på korta flygningar är att de inte skall behöva stressa med att samla in alla muggar innan landning. Bad lite sent på en flight från Oslo om kaffe och då erbjöd det till mig i pappmugg så att jag skulle kunna hålla den i handen ifall de var tvungna att ordna kabinen för landning innan jag hunnit dricka upp. Borde vara samma för en del rader på flygningar med kort tid. Det kanske bara är jag, men personligen föredrar jag att dricka kaffet i min egen takt ur en pappmugg jämfört med att stressdricka ur porslin.

CPH-FUE SK2641 08:35

Nötter och dryck serverades efter start.
Sen blev det varm frukost med dryck och bröd.
Väldigt god och mättande frukost enligt mig.
16473.jpg

En timme före landning bjöds det på kanelbulle och dryck.

Endast två rader i business idag. Draperiet fördraget men det hindrade inte passagerare från ekonomi att använda den främre toaletten. En del blev avvisade men långt ifrån alla.

HEL-CPH. Avgång kl 11.20. Var lite rädd för att denna sträcka ej prioriteras utan blir lite som CPH-SVG som rapporterats i denna tråd. Ack så fel jag hade.
Käk, menykort, varmt bröd, champagne och väldigt bra service.
2 rader business, 5 pers. CRJ 900 op by Cityjet. Hörde "ploff" 2 gånger. 2 flaskor Champagne öppnades. 4 "drinkrundor", dvs 4 glas champagne slank ned..när vi hade 10 min till landning bjöds dricka ännu, fenomenalt!

Attachments

• IMG_20251108_114129.jpg
    IMG_20251108_114129.jpg
    {memory} MB · Visningar: 86
CPH-OSL
E195, tidtabellstid 1:15 verklig tid idag cirka 1:05

Det gick alldeles utmärkt att servera business meal i business class mellan danmark och norge med små plan och relativt kort flygtid.. Om man vill, alltså. Så det måste finnas en annan anledning till varför SVG har plus-service.

Ensam FA delade först ut alla brickorna, vilket troligen var smart på så vis att alla fick tillräckligt med tid att äta innan brickorna skulle in. Däremot fick man inte beställa dricka förrän han var klar med maten. Det var inte helt optimalt, kanske skulle de förpacka en juice, smoothie eller likn på det här rutterna.

Överallt OK, liten anmärkning på "Crudité", det var inga "mini bell pepper" det var vanliga skurna i småbitar och salladslöven inte i min smak. Laxen var OK, bara lite mjäkig. Yoghurten superbra.
IMG20251109091906 – medel.jpeg
IMG20251109091803 – medel.jpeg
IMG20251109092317 – medel.jpeg

Ensam FA delade först ut alla brickorna, vilket troligen var smart på så vis att alla fick tillräckligt med tid att äta innan brickorna skulle in. Däremot fick man inte beställa dricka förrän han var klar med maten. Det var inte helt optimalt, kanske skulle de förpacka en juice, smoothie eller likn på det här rutterna.
Det här har alltid varit min hatkärlek till BAs modell (bortanför rad 1-2). Antingen får man vänta länge på maten, eller så får man äta utan att dricka. Eller ofta båda två. Men det här var också ofta ett problem i Plus. Det känns som det borde gå att göra smidigare.

(Och ja, ett lyxproblem på absolut högsta nivå....)

I plus på länge sträckor fick man ofta suckar och liknande från cc när man nätt och jämt hade börjat äta när de skulle samla in lådorna (så de behövde gå fler gånger). Men så blev det väldigt ofta om man faktiskt ville ha dricka till maten... Problemet borde iaf vara snäppet mindre nu med business I och med färre rader, men man får ju fortfarande vissa problem på kortare sträckor, som här.

Håller me om att det kunde vara så, men jag har inte hört några suckar i nya J.

I dag samlades det in individuellt igen. Och när det började närma aig att ta de sista glasen tömde jag och räckte över, och han svarade "du kan ha glaset en stund till, ska jag gå och hämta flaskan?"

Toppen