Senaste nytt

SAS satsar stort på svensk inrikes från inledningen av 2025!

Om man ser på passagerarstatistiken för Ängelholm verkar underlaget vara bra. År 2019 var antalet passagerare mellan Ängelholm och Stockholm ca 375 000, varav ca 200 000 flög till Bromma och ca 175 000 flög till Arlanda. Det ger ju ett snitt om över 1 000 passagerare per dag. I fjol hade antalet passagerare sjunkit till knappt 200 000, varav 115 000 flög till Bromma och resten till Arlanda. Att en större andel av passagerarna som flög från Ängelholm till Stockholm valde att flyga till Bromma tyder på att det är mycket lokalt resande till/från Stockholm.
Håller med om att det troligen är ganska mycket O/D-trafik, dvs utan vidare förbindelse i Stockholm. Dessutom är tåget inte ett jättebra alternativ eftersom det blir lokaltåg plus minst ett byte för avresande i flygplatsens upptagningsområde. Så det finns förutsättningar.

Men siffrorna hittills i år ser inte så bra ut, 10-15 000 per månad under 2025, men en markant förbättring från mars. Men även de månaderna är det alltså 500 per dag. Ser inte ut att kunna nå 200 000 under 2025.
Skärmavbild 2025-08-22 kl. 09.48.51.png
 
Några reflektioner efter att ha flugit igenom flottan över en långhelg:

Braathens ATR-72
Fullsatt till sista plats. Både hatthyllor och stolar är för små för att planet ska vara komfortabelt i detta läge, och ljudnivån hjälper inte till för att höja premiumkänslan precis. Kabinpersonalen hade SAS-uniform, och verkade jobba på ackord. Serveringen avklarad och skräpet undanplockat knappt halvvägs in i flygningen.
Äppelmust: Englamust
WiFi: Lol, nej.

Braathens A319 Classic
Sliten kabin, men stolarna hade justerbara nackstöd. Kabinpersonalen hade Braathens-uniform. Vid start så får man den där gamla klassiska A320-känslan, och när motorerna dras på för fullt vid start och stigning så är det det bekanta CFM56-missljudet med metall-mot-metall-skrap, och vibrationerna som fortplantas i hela flygplanskroppen. Så här var det på i princip alla flyg man åkte med före corona, men det har man lyckligtvis glömt.
Äppelmust: Englamust
WiFi: Nej.

SAS Mainline A320 NEO
Efter den bryska påminnelsen från de andra maskinerna uppskattar man verkligen den lägre ljudnivån i kabinen, och att det är skönt med moderna flygplan.
Äppelmust: Englamust
WiFi: C:a 75% av tiden från gate till gate

SAS Mainline A320 Classic
Tillbaka till den högre volymen från omgivningen igen. Det är inte många A320 classic kvar i SAS-flottan, men den här individen (OY-KAR) blir kanske kvar ett tag till. Väldigt fräsch kabin, och gardinfästen installerade. Kabinchefen hade fyra streck på uniformen, aldrig sett tidigare, är det något nytt?
Äppelmust: Ringi
WiFi: Ja, med undantag för 5 minuter strax efter start
 
. Kabinchefen hade fyra streck på uniformen, aldrig sett tidigare, är det något nytt?

Kan det bero på nya ägarna, kabinchefen på KLM har fyra streck vet inte hur det ser ut på Air Franche
Känns ju lite konstigt att det sitter på uniforme, SAS kabinpersonal skall ju övergå till pins där titten skall synas.
Har förstått att detta med pins inte är så populärt hos vissa anställda.
 
Kan det bero på nya ägarna, kabinchefen på KLM har fyra streck vet inte hur det ser ut på Air Franche
Känns ju lite konstigt att det sitter på uniforme, SAS kabinpersonal skall ju övergå till pins där titten skall synas.
Har förstått att detta med pins inte är så populärt hos vissa anställda.
Jag tror vi har svaret på de fyra strecken här:

 
Toppen