Senaste nytt

När kommer de renoverade X2000-tågen?

Stämmer, kan dock tycka det är kommersiellt rimligt med fler stolar efter renoveringen. Det är fortfarande tillräckligt rymligt för de flesta.

VIsst har man inte börjat sälja platserna i bistron än, men det kommer?
Just nu säljer man säten enligt att tåget har konfigurationen med två första klass vagnar.

Det betyder att åker man 2 klass lugn och får den nya X2an är det väldigt tomt i vagnen.

Det kommer nog ta ett tag innan man börjar sälja platserna i bistron då alla tåg kommer behöva ha fått nya kabinen för att inte få ett scenario med "Denied boarding".

Hur är statusen nu? Har åkt flera halvfärdiga tåg nu, två ggr idag, nya dörrar, delar av inredningen urriven (vägen i vagn 1) men inget klart

Just nu säljer man säten enligt att tåget har konfigurationen med två första klass vagnar.

Det betyder att åker man 2 klass lugn och får den nya X2an är det väldigt tomt i vagnen.

Det kommer nog ta ett tag innan man börjar sälja platserna i bistron då alla tåg kommer behöva ha fått nya kabinen för att inte få ett scenario med "Denied boarding".
Ja, får man nya tågen är det ju utmärkt om man åker 2 kl, för då kan man sätta sig i bistron och få rejält med utrymme. De platserna går inte att boka - än, men väl när alla eller nästan alla tåg är klara.

Fick ett nytt och ett gamalt tåg på senaste Stockholmsturen.
Det nya hade burn-in eller något allvarligt problem med styrelektroniken

IMG20250731072204.png

IMG20250731074516.png

I övrigt fungerade det mesta (!). Och nästan alla dörrar mellan vagnarna gick att öppna med motor-kraft, det var typ bara 2 som man fick bända upp med muskelkraft.

Det nya tåget skakade och gungade kraftigt, så pass att både jag och resesällskapet blev åksjuka. Jag brukar klara mig fint, men behövde någonstans mellan Norrköping och Stockholm ta av en skräppåse i fall jag behövde spy. Obs inte trasig korglutning, jag vet hur det känns. Och hemresan med gammalt X2 gick bra för oss både. Jag uppfattar nya X2 som betydligt stötigare/sämre dämpad och/eller sämre styrning av korglutning.
Rätt eller min hallucination?

Jag blir verkligen inte vän med nya stolen heller. Svankstöd i rumphöjd gör att jag sitter som en slashas. Mittenbilden är en perfekt illustration, där jag känner mig tvungen att kasa ut på sätet och helt bli av med stödet under låren. (Som tur var gick det att köpa starksprit i bistron så jag till sist hamnade i position 3 ;) )

dalig_hallning3.jpg

Last edited:
Toppen