Senaste nytt

Nya säkerhetskontrollen på Arlanda Terminal 5

Jag testade i HEL förra vecka med en vattenflaska innehållande 330 ml frågade om jag fick skanna väskan med den i, inga problem sa tjänstemannen och den gick igenom.
Gamla goda tider det!

Nu ändras reglerna, men bara EN tillverkare av röntgenmaskiner från Storbritannien är tillåten med de nya reglerna.
Nån sån finns inte på Arlanda. Nya säkerhetskontrollen i terminal 5 blir kvar med de gamla stenåldersreglerna. Tragiskt!

Gamla goda tider det!

Nu ändras reglerna, men bara EN tillverkare av röntgenmaskiner från Storbritannien är tillåten med de nya reglerna.
Nån sån finns inte på Arlanda. Nya säkerhetskontrollen i terminal 5 blir kvar med de gamla stenåldersreglerna. Tragiskt!

Kanske lite överdrivet dramatiskt när det framgår av artikeln du själv länkar att fler tillverkare förväntas få sina maskiner certifierade och då omfattas av de nya reglerna. Kastrup omfattas inte heller av de nya reglerna förrän maj nästa år, stenålderstragiskt?

Man kan säga mycket om upphandlingen av nya maskiner till Security på Arlanda (har diskuterats innan).

Men att de skulle veta för massa år sedan att bara en leverantör skulle få sin utrustning godkänd i första steget är knappast något man kan belasta dom för.
Var ju ett tag fritt fram med vad som helst i dryckesväg tills man satte stopp för det för ett litet tag sedan.

Tragiskt är väl att ta i? Att ta med en PET flaska saft genom säkerhetskontrollen ser jag inte som den viktigaste mänskilga rättigheten
Alltså... viktigaste mänskliga rättigheten, så klart inte, men idiotin med 100-ml-flaskor är absolut en av de största kontinuerliga praktiska irritationsmomenten med flygresor, så det är väldigt tråkigt att vi fortfarande är kvar där på Arlanda. Sen om det är värt att kalla det "tragiskt" eller inte är kanske smaksak. Jag nöjer mig med att hoppas på att Arlandas maskiner blir certifierade så snart som bara möjligt. Trots att jag aldrig flugit med saft.

Man kan säga mycket om upphandlingen av nya maskiner till Security på Arlanda (har diskuterats innan).

Men att de skulle veta för massa år sedan att bara en leverantör skulle få sin utrustning godkänd i första steget är knappast något man kan belasta dom för.
Var ju ett tag fritt fram med vad som helst i dryckesväg tills man satte stopp för det för ett litet tag sedan.
Håller med.

För läsare som inte hängt med i turerna:
• För några år sedan stiftades nya regler på europeisk nivå (EU Aviation Security Regulation) om att CT/C3 scanners inte omfattades av 100 ml-begränsningar av på vätskor
• De här reglerna blev plötsligt reverserade - till förtret hos operatörer (flygplatser) som fattat beslut om att investera i nya maskiner och planerat sitt operationella flöde därefter - av säkerhetsskäl
• UK godkände därefter att maskiner från brittiska Smith's Detection (som används på de flesta stora brittiska flygplatser, samt runtom EU) uppfyller deras krav för att 100 ml-begränsningen inte behövs
• Det här satte press på EU och ECAC (European Civil Aviation Conference) har nu också certifierat maskiner från Smith's
• Andra tillverkare av motsvarande maskiner, ex nuctech (som används på Arlanda) och Rapiscan, osv, förväntas också certifieras, en process jag uppfattat kan ta flera månader

Personligen tror jag Arlandas maskiner kommer certifieras innan Kastrups (redan certifierade) maskiner är installerade och i drift. Ser redan fram emot att få läsa om hur det är Swedavias fel att det råder förvirring om olika regler i Norden.

Toppen