Man kan säga mycket om upphandlingen av nya maskiner till Security på Arlanda (har diskuterats innan).
Men att de skulle veta för massa år sedan att bara en leverantör skulle få sin utrustning godkänd i första steget är knappast något man kan belasta dom för.
Var ju ett tag fritt fram med vad som helst i dryckesväg tills man satte stopp för det för ett litet tag sedan.
Håller med.
För läsare som inte hängt med i turerna:
• För några år sedan stiftades nya regler på europeisk nivå (
EU Aviation Security Regulation) om att CT/C3 scanners inte omfattades av 100 ml-begränsningar av på vätskor
• De här reglerna blev plötsligt reverserade - till förtret hos operatörer (flygplatser) som fattat beslut om att investera i nya maskiner och planerat sitt operationella flöde därefter - av säkerhetsskäl
• UK godkände därefter att maskiner från brittiska
Smith's Detection (som används på de flesta stora brittiska flygplatser, samt runtom EU) uppfyller deras krav för att 100 ml-begränsningen inte behövs
• Det här satte press på EU och ECAC (
European Civil Aviation Conference) har nu också certifierat maskiner från Smith's
• Andra tillverkare av motsvarande maskiner, ex
nuctech (som används på Arlanda) och
Rapiscan, osv, förväntas också certifieras, en process jag uppfattat kan ta flera månader
Personligen tror jag Arlandas maskiner kommer certifieras innan Kastrups (redan certifierade) maskiner är installerade och i drift. Ser redan fram emot att få läsa om hur det är Swedavias fel att det råder förvirring om olika regler i Norden.