Episod 6 - med en kollibri till en treudd, eller är det ett dansband?
Efter en bra dos yah man, kultur och bad på Jamaica var det dags för miljöombyte. Resan ut från och hem till Köpenhamn bokades med Eurobonus och Amex 2-4-1. Spoiler: open jaw! Det var således en del pyssel och excel-mapping för att kolla möjligheter, priser, bra flygtider och kombinationer av destinationer. Dessutom med mål att testa ett nytt flygbolag eller två.
Ett av kruxen (i min optik) med att pussla ihop en familjesemester som hänger på en T&R eurobonus reward med annan part (Virgin i detta fall) samt nämnda väderrisk (orkansäsongen startar officiellt i Juni, men mer frekvent senare på sommaren) är 'what if'... Totalt meckigt om man står där med en orkan i näven eller inställd utresa två veckor innan. Därför valde jag att boka allt nedströms flexibelt. Dock störigt att vissa hotell anser flexibelt vara full och slutgiltig eller 50% betalning 1-2v före ankomst. Nåväl, den debatten får tas vid behov.
Det blev en Uber ut till flygplatsen för en eftermiddagsflight österut
Betryggande med reklam för Oakley's funeral service i Uber...
Norman Manley International Airport
Kingston-Bridgetown (via Sint Marteen) - Carribean Airlines economy class
Flygplatsen ligger en halvtimme utanför Kingston på en landstrimma ut i vattnet. Relativt ordnade förhållande vid incheckning men security var lätt kaotiskt. Tog lång tid trots att kön inte var så lång. Vi fick plötsligt kort med tid och var osäkra på om det var någon servering på flyget (dryga 4h med stopp) så fick krafsa åt oss något i ett café som såklart körde ö-tempo i serveringen... Började utrop om boarding och stressen kom ikapp (fru Kris fot är arbetsför igen, men som kollektiv rör vi oss inte snabbare än en amöba). Ett andra utrop... så det fick bli långa amöba-benet före ut till gate nästan längst ut - för att mötas av en kö och ett plan som inte startat boarding. Klassiker! Nåväl, så var vi ju i god tid trots allt.
Nästan ingen kö vid incheckning
Från en annan epok. Gött att kunna köpa några CD-skivor innan boarding.
Eftermiddagens destinationer. Arajet till Santo Domingo är en av spelbrickorna i planeringsarket.
Carribean, med sin flotta kolibri-logga servar stora delar av Karibien
Boarding not in progress
En del exotiska kärror på backen. Cayman med ett bra Kimpton hotell är också med på spelplanen.
Carribean har riktiga business-säten i 2+2 konfiguration längst fram i sina 737-8. Smålänningen i mig slog till vid bokning, så det fick bli Economy. Dock hade jag lagt ett bud på uppgradering till business några dagar innan, som tyvärr inte gick igenom. Bättre lycka nästa gång. Efter sedvanlig säkerhetsgenomgång bar det iväg.
Jamaica Blue Mountains vid take off
Mighty Blue Mountains
Ekonomiklass
Kycklingwrap och alkoholfri dryck serverades
Carribean Airlines!
Flott dramatik ovan molnen
Efter ett par timmars flygande österut var det dags för första stopp, Sint Marteen. Det är samma kärra som kör vidare till Barbados och till sist Trinidad och Tobago. Som buss, fast bättre. Antar att alla flygentusiaster spanat in några av de otaliga Youtube-klipp av starter från Sint Marteen, där folk griper fast i stängslet vid banans start. Även om vi inte gick av här så var det lite skoj att cirkla förbi.
En glimt av norra delen av den 'berömda' stranden
Lockande landskap på ön vid mellanlandning
Till och med lite maintenance hanns med på stoppet
Så bar det iväg igen
Nästa flytning var ganska exakt 1h och tog oss till nästa destination - Barbados Även på Barbados skall man fylla i ett entry form online (eller om man glömt, köa och göra det i en maskin). Med alla QR-koder i högsta hugg var vi igenom på nolltid. Det hade hunnit bli kväll när vi var ute ur terminalen, så det var nice med en väntande förbeställd taxi som tog oss bums till hotellet.
Tjusig fågel
Caribbean airlines
Smidig arrivals
The Verdict
Carribean Airlines var en småtrevlig upplevelse. Synd att vi inte lyckades pricka en uppgradering, men det var å andra sidan ingen längre tur. Gillar att det finns lite servering trots den relativt korta resan i ekonomi. 4 ekonomi-postryttare får det bli. 5 postryttare för loggan!
Ö-livet och semestern fortsätter.
Stay tuned for more...