Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Jag har en resa som jag haft en jävla massa strul med, den biljetterades till sist 4 februari (efter 15 samtal med SAS). Men fick aldrig mina skatter och avgifter tillbakabetalda, så har betalt ca. 3k SEK extra. Försökte några gånger med SAS kundtjänst att få återbetalning, men är ju faktiskt helt omöjligt att hitta någon som kan någonting och hade varken energi eller tid för det där (man får så sjukt mycket olika svar att det inte går att lita på något de säger, senast var det att "återbetalning av skatterna kommer att ske efter resan är gjord").

Skickade ett mail för en månad sedan där jag beskrev vad som hade hänt. Igår fick jag nya (utan ändringar) "Electronic Ticket Itinerary and Receipt" out of the blue. Skulle ni gissa att de skickas för att de faktiskt gjort något som innebär att jag skulle få en återbetalning?

...Igår fick jag nya (utan ändringar) "Electronic Ticket Itinerary and Receipt" out of the blue. Skulle ni gissa att de skickas för att de faktiskt gjort något som innebär att jag skulle få en återbetalning?
Ingenting behöver ha hänt för att de skickar ut "Electronic Ticket Itinerary and Receipt". Det har hänt mig två gånger under den gångna veckan (avseende en bokning jag gjorde i maj), utan att det skett någon penga- eller schemamässig ändring. I samband med att jag fick en av de två pdf-erna fick jag även ett SMS med en länk där jag behövde acceptera "nya flygtider" och i de gamla flygtiderna verkade en ankomsttid vara angiven i fel tidszon.

Hej! Min uppfattning är att du ska få nya biljetter utställda och när de väl är utställda (issued/biljetterade) ska du få mail automatiskt till dig också.
Att du ser dem i appen kan tyvärr betyda att de bara är bokade, inte utställda.
Mao - släng dig på telefonen o prata m kundtjänst. Min erfarenhet är att prata m svensktalande underlättar. Om inte annat att ve att få mail med issued tickets.
Om biljetter inte är utställda inom 3dgr (tror jag det är) förfaller dem.

Min erfarenhet är att vid mindre ändringar (10 min hit och dit) skickas inga nya biljetter. Har hänt mig massor av gånger och om man inte accepterar de nya ändringarna så händer ingenting, bokningen ligger kvar som vanligt. Så har aldrig känt någon panik över detta då det händer hela tiden. Möjligt att jag missuppfattat något?

• Gilla
Reactions: hco
Min erfarenhet är att vid mindre ändringar (10 min hit och dit) skickas inga nya biljetter. Har hänt mig massor av gånger och om man inte accepterar de nya ändringarna så händer ingenting, bokningen ligger kvar som vanligt. Så har aldrig känt någon panik över detta då det händer hela tiden. Möjligt att jag missuppfattat något?
Mitt inlägg avser när det är ändrade flyg, inte små justeringar på samma flyg. Eller när man tex lägger till anslutningsflyg. Då ser allt ok ut i appen även om biljetterna inte är utställda. Om de inte biljetteras försvinner de dock och så får man börja om…

Har SAS kraftigt minskat på antalet bonusresor som släpps rent generellt? Kollar tex arn-lax ändra fram till juni 2026 och tycker det är väldigt få biljetter som går att boka.

Har SAS kraftigt minskat på antalet bonusresor som släpps rent generellt? Kollar tex arn-lax ändra fram till juni 2026 och tycker det är väldigt få biljetter som går att boka.
Ser ut att vara rätt jämnt över de senaste två åren, det finns vissa release-peaks som är bra att fånga. Credit till chart går till Mattias H.

1752419407797.png

Efter 50 minuter i samtal med kundtjänst så är äntligen en bokning gjord (CPH - CDG - SIN t/r) Agenten var inte den bäst pålästa och höll på att HUCA flera gånger men då hon verkligen försökte och kollade med sin supervisor flera gånger så ville jag se hur det gick - hon kommer nog bli bra med tiden. Bokade åt min partner och först la hon in mitt EBD nummer så kunde inte dra poängen, hon mailade över bokningen under samtalet så jag kunde se att det var problemet - computer says no! Men några observationer:

- man kan inte (enligt henne och hennes supervisor) inte lägga till en hemresa sedan 4 juli - är den bokad som enkel så är det en enkel… hade tur att det fanns en extra biljett CPH - SIN via CDG så avbokade den jag hade och fick tillbaka AMEX voucher - stämmer detta att man inte kan lägga till en returresa på en enkel längre?

- jag såg ingen tillgänglighet på CDG - CPH på hemresan från Singapore men enligt henne så lägger de till den ändå men står som waitlisted till imorgon då de gör en extra bonusplats ledig på ett SK flyg när det är en feeder från hubbarna (AMS, CDG, LHR) Även detta sa hon var nytt från 4 juli.

- blev utställd direkt på en söndagkväll men med sista flighten waitlisted….

Kanske en rent ut sagt korkad fråga, men kan kundtjänst få fram bonusresor som inte jag själv kan se via bokningsverktyget? Typ kombinerat SAS samt partners eller liknande.

Toppen