Senaste nytt

Air India flight 171 har havererat strax efter start

Låter ju helt otroligt, undrar om man kommer fram till varför de slog av bränsletillförseln, förmodligen ett misstag men ett jäkligt stor misstag isåfall.

Nu är jag ingen pilot, så jag vet inte i vilka situationer man eventuellt kan vilja (tillfälligt) slå av bränsletillförseln, men det känns spontant som något som både är tillräckligt ovanligt och (uppenbarligen) kan ha väldigt stora konsekvenser, så jag kan tycka att det borde krävas lite mer än att bara slå av en switch...

• Gilla
Reactions: Gus
Nu är jag ingen pilot, så jag vet inte i vilka situationer man eventuellt kan vilja (tillfälligt) slå av bränsletillförseln, men det känns spontant som något som både är tillräckligt ovanligt och (uppenbarligen) kan ha väldigt stora konsekvenser, så jag kan tycka att det borde krävas lite mer än att bara slå av en switch...
Det finns säkerhetsanordningar (se bild här https://www.bbc.com/news/articles/cx2gy78gpnqo ), men det spekuleras om dessa var satt ut drift eller ifall switchen kunde ha utlösts elektroniskt.

Brand i motor eller i allmänhet problem med motor som man inte längre vill mata bränsle in i är typiska in-flight orsaker.
Sen används de väl även på marken, dvs man manuellt kopplar på och av bränsletillförseln. Därför är de så lätt tillgängliga, men ska ändå vara försedda med en mekanism som hindrar att man ”bara slår en switch” utan det krävs att man lyfter knoppen över en spärr innan man flyttar den mellan på/av lägen.

Intressant i BBC artikeln där man nämner att ett antal 737 fått installerat reglage utan denna spärr, men lite otydligt ifall de också hävdar att olycksplanet hade denna modell av reglage.

Teorin om att planet elektroniskt stängt av bränsletillförseln tycker jag är ganska makaber och osannolik, mest för att tillförseln slogs på igen snabbt efter kommentarerna i cockpit vilket mer tyder på att man där slagit om reglaget vilket innebär att någon även måste ha slagit av dem.

Som skrivet, ingen switch man ”råkar komma åt”, den lyfts upp och sen ändrar man läge, hände med 1s mellanrum mellan motorerna. Systemfel, hjärnsläpp eller pilotsjälvmord är väl mest troliga teorier just nu. Brand i motor m.m. är inget man stänger av bägge motorer innan man fått höjd. (tar en stund att starta igen)

Som skrivet, ingen switch man ”råkar komma åt”, den lyfts upp och sen ändrar man läge, hände med 1s mellanrum mellan motorerna. Systemfel, hjärnsläpp eller pilotsjälvmord är väl mest troliga teorier just nu. Brand i motor m.m. är inget man stänger av bägge motorer innan man fått höjd. (tar en stund att starta igen)

Brandlarm etc hade dessutom registrerats i svarta lådan.

Det finns ju en Service bullentine om hur en dålig lödning har lett till att det tolkas av styrdator som att bränslet ska strypas, så det är väl inte makabert att det diskuteras om detta kan ha hänt.
Absolut är det möjligt (och en service bulletin med just detta problem är ju inte bra), men tänkte mer osannolikheten i timingen dvs avbrott just när man lyft, en sekund mellan motorerna som är ungefär hur det ser ut när man gör det för hand, och att bränsletillförseln kommer tillbaka efter att man i cockpit frågat om varför den är avstängd.

Toppen