Senaste nytt

Swedish Electric Car Championship (SECC) 2025

Inte för att vara någon party pooper, men är det ingen som provat att köra valfri elbil på flaket på en lastbil? 2 förare så kan du köra iaf 20 timmar, och utan släp får du köra 90km/h på motorväg och motortrafikled. Känns svårslagbart?
Med tanke på att vinnartiden i år var 17:55:19, så får nog din lastbil svårt att slå det.

Med tanke på att vinnartiden i år var 17:55:19, så får nog din lastbil svårt att slå det.
Borde inte 17:55 vara omöjligt om man följer hastighetsbegränsningar, även antaget 0 minuters laddningstid?

Vilket väl i så fall skulle innebära dödsstöten för allmänt kända, öppna tävlingar på allmän väg av den här sorten?

Eller missar jag något?

Enligt online karttjänster är sträckan ungefär 160-170 mil. Tar enligt samma tjänster ca 18.5 - 18.75 timmar att köra. Plus pauser. Så ja, under 18 timmar inklusive laddningspauser är svårt att skohorna in i "laglig" hastighet, såvida inte "laglig" innebär "precis under körkortsgränsen".
Med lastbilen bör det gå på under 19 timmar med marginal, inkl förarbyten och tankning men att man äter i bilen.

Korta svaret: Online karttjänster har fel.

Längre svaret: Kör man rätt väg så är det kortare, jag själv körde nu 1570 km på 18 timmar 45 minuter och 49 sekunder, inklusive 90 minuters laddningstid och där laglig GPS-hastighet (d.v.s. 3-4 km/h över skyltat enligt mätaren) hållits hela tiden, förutom vid ett fåtal tillfällen för att underlätta säkra omkörningar. Det är betydligt enklare att hålla hastighetsbegränsningen konstant nattetid när det är betydligt mindre annan trafik.

Last edited:
Korta svaret: Online karttjänster har fel.

Längre svaret: Kör man rätt väg så är det kortare, jag själv körde nu 1570 km på 18 timmar 45 minuter och 49 sekunder, inklusive 90 minuters laddningstid och där laglig GPS-hastighet (d.v.s. 3-4 km/h över skyltat enligt mätaren) hållits hela tiden, förutom vid ett fåtal tillfällen för att underlätta säkra omkörningar. Det är betydligt enklare att hålla hastighetsbegränsningen konstant nattetid när det är betydligt mindre annan trafik.

Rättar mig själv, jag laddade i 109 minuter, var lite mossig i huvudet i går kväll :).

Toppen