Senaste nytt

Swedish Electric Car Championship (SECC) 2025

marbe166

Medlem
Årets upplaga av SECC, Swedish Electric Car Championship, går av stapeln idag. Reglerna är enkla, kör elbil från Ystad till Haparanda så fort som möjligt, utan att bryta mot trafikreglerna (d.v.s. håll hastighetsgränsen). Själv är jag med för fjärde året i rad, andra året med min egen Skoda Enyaq 85x. I år är det ett rekordstort startfält med över 30 ekipage, däribland Team Xpeng som framförs av två BC-bekantingar, tonton och Gustav. Första start går kl 13:30 och allt går att följa via http://secc.se, inklusive en livestream från en av bilarna.

Kul att följa! Intressant också att se hur många som är på samma laddstation eller om det är mer utspritt (pga ökat antal stationer) i år.

Lucid Air trodde jag inte fanns till produktion än - riktigt snygg!

Kul att följa Scania också.

Last edited:
Svårt att komma på någon sträcka som skulle vara tråkigare att följa än E4 genom Sverige. Norr om Helsingborg och sen är det bara skog hela vägen till Haparanda i princip. :D

Hur har det gått ?
Har inte exakt koll, men en Porsche Taycan vann.
Så här såg det ut när bilen, som hade live stream, kom fram till Haparanda och slutmålet på vänster sida:
IMG_0662.png

Inte för att vara någon party pooper, men är det ingen som provat att köra valfri elbil på flaket på en lastbil? 2 förare så kan du köra iaf 20 timmar, och utan släp får du köra 90km/h på motorväg och motortrafikled. Känns svårslagbart?

Toppen