Senaste nytt

”Nordisk praxis i gungning, frukost ingår inte i hotellnatt”

Jo, tack. Jag skulle vilja höra en enda gäst säga att det var positivt...
Som sagt var, jag hade varit positiv om det gett mindre trängsel och kaos. Har vänt och gått upp på rummet igen ett antal gånger pga ej varit intresserad av att "kriga" vid en buffé.... Då kanske man slipper boka slottar med (som många verkar strunta i att följa iofs...).

Man får väl hoppas detta innebär en kvalitetshöjning av Scandics frukost.
Åt på Scandic Haymarket vid Hötorget för någon vecka sedan tack vare mitt EBD/True Friend status. Gratis för mig, men definitivt inte värt de 305 kr det hade annars kostat... nu vet jag inte om hotellgästerna betalar ett lägre pris än kunden som går in från gatan. Automatjuice, rå ananas, tråkig vattenmelon, pulveräggröra, billigt bake-off bröd. Ingen tidning vad jag kunde se.... det enda som var bra var omeletten. Men värt 305 kr, aldrig någonsin.

Det är väl ganska sällan som en buffé är värd pengarna man betalar.

För övrigt så blev jag nyfiken på hur du tillagar din ananas? Jag brukar oftast äta den "otillagad", dvs. rå. :)

Blir dock intressant att se om Skatteverket kommer slå ner på affärsresenärer som inte tar upp det som en förmån....
Det är väl inget nytt med det? Idag tar du upp det alltid på inrikes (well på de stora inrikes kedjorna). Efter ändringen tar du upp det ifall du har bokat med frukost. Om något så minskar antagligen andelen felaktigheter eftersom många idag inte tar upp det med argumentet "jag åt inte frukosten", men huruvida man äter den eller inte är irrelevant för traktamente.

De enda som vinner på det här (förutom Scandic) är affärsresenärer som inte tycker om att äta frukost... Tråkig utveckling... själv kommer jag nog inte att välja att betala extra för en Scandicfrukost...

Det är väl inget nytt med det? Idag tar du upp det alltid på inrikes (well på de stora inrikes kedjorna). Efter ändringen tar du upp det ifall du har bokat med frukost. Om något så minskar antagligen andelen felaktigheter eftersom många idag inte tar upp det med argumentet "jag åt inte frukosten", men huruvida man äter den eller inte är irrelevant för traktamente.
Nja, det vet jag inte om jag håller med om, det är just därför hotell i Sverige "alltid" låtit frukost ingå i priset: https://www4.skatteverket.se/rattsl...Fri-frukost-pa-hotell-och-liknande-inrattning

Fri frukost på hotell och liknande inrättning​

En anställd ska inte beskattas för fri frukost när denne under en tjänsteresa övernattar på hotell eller liknande inrättning om frukosten obligatoriskt ingår i priset för övernattningen (11 kap. 2 § IL). Skulle det finnas en klassificering för vissa rum där kosten ingår i priset, medför detta inte skattefrihet om motsvarande rum kan fås utan kost men med en annan klassificering. Klassificeringen måste i sådant fall vara baserad på någon annan skillnad än kosten.

Med liknande inrättning avses annan yrkesmässigt bedriven rumsuthyrning som exempelvis pensionat eller värdshus.

För skattefrihet krävs att frukosten erbjuds på hotellet eller inrättningen i samband med övernattning där under tjänsteresa.

Fri frukost som inte obligatoriskt ingår i priset för rummet är en skattepliktig förmån.

Avdraget för ökade levnadskostnader ska normalt minskas när den anställda haft kostförmån (12 kap. 17 § IL). Om den anställda inte har ätit hotellfrukosten p.g.a. fysiska eller tidsmässiga hinder så har denne emellertid inte fått någon kostförmån och därmed ska inte heller avdraget för ökade levnadskostnader reduceras. Läs mer om minskning av avdraget p.g.a. kostförmån.

Fri kvällsbuffé på hotell och liknande inrättning​

Vissa hotell tillhandahåller en kvällsbuffé med enklare kallskuret och sallad m.m. utan särskild kostnad. Förmånen ingår obligatoriskt i rumspriset. Den som äter en enklare måltid från buffén bör förmånsbeskattas. En anställd bör dock inte beskattas om denne endast tar en smörgås eller något annat som räknas som skattefri förfriskning. Som måltid räknas en lagad rätt, d.v.s. en tillredd varm eller kall maträtt av dagens-rätt-karaktär (SKV A 2024:23, avsnitt 2.2).

Fair, det spelar roll om man tex lämnar hotellet så tidigt att det inte går att konsumera frukosten som ingår. Men om man bara väljer att man inte vill ha den, så ska avdrag förfarande göras.

Fair, det spelar roll om man tex lämnar hotellet så tidigt att det inte går att konsumera frukosten som ingår. Men om man bara väljer att man inte vill ha den, så ska avdrag förfarande göras.
Ja men för oss om inte kör med traktamenten så blir det nu en skillnad dvs. om man bokar med frukost på Scandic (när valet att boka utan finns) så blir det en förmån och så var det inte tidigare (och fortsatt inte hos andra kedjor).

Ja men för oss om inte kör med traktamenten så blir det nu en skillnad dvs. om man bokar med frukost på Scandic (när valet att boka utan finns) så blir det en förmån och så var det inte tidigare (och fortsatt inte hos andra kedjor).
Poäng. Jag är för van vid att alla kör på traktamente...

Toppen