Senaste nytt

Vad händer med SAS och Eurobonus när Air France/KLM köpt in sig?

Om man får gissa fritt så har EuroBonus en större andel medlemmar som sitter på tillräckligt stora saldon för att kunna boka högvärdesbonusresor jämfört med t.ex Flying Blue.

Jag tror inte detta stämmer, känner en del personer med en fulla flying blue konton då AMEX är generösa även där.

AMEX flying blue platinum holland = 60k poäng vid ansökan genom hemsidan.
AMEX sas elite sverige = 60k vid värvning.

AMEX platinum värvning holland = 100k poäng vilket ger 80k(!) krisflyer points

Kortmarknaden på kontinenten är också mycket annorlunda. Holland (FB) och Tyskland (M&M) har egna schema för kortinlösen som fortfarande dominerar. Jag är holländare och där ganska regelbundet, det går knappt betala med amex för vardagsgrejer där jämfört med Skandinavien. Många av mina svenska kollegor och bekanter har något slags cashback kort (inte bara EB). Väldigt få av mina holländska bekanter har ett sådant kort. Tyskland är liknande, och även om mängden kortbetalningar har ökat en hel del sedan jag bodde där för 10 år sedan, spelar kontanter en hyfsat stor roll i samhället. Holländare sparar gärna till rabatter och bonus inom t.ex dagvaruhandeln som Ica Stammis (inspirerad av ägarens erfarenhet i just holland) men FB har i alla fall anekdotisk långt ifrån samma typ av engagemang som EB.

Vad SAS lojalitetsprogram heter är inte betydelselöst med tanke på att Eurobonus och SAS är starka varumärken i Skandinavien vilket Air France/KLM och Flying Blue inte är. Om Eurobonus ersätts av Flying Blue kommer det förstås bli mer känt i Skandinavien så på sikt spelar kanske namnet inte så stor roll. Men som flera sagt är väl innehållet det viktiga snarare än namnet och ser man på innehållet idag och jämför Flying Blue med Eurobonus är väl Flying Blue ett klart sämre lojalitetsprogram?

Högre priser för bonusbiljetter för resor både i Norden+ (d.v.s. Norden utom Island men inkl. Färöarna, Grönland, Baltikum, Tyskland och Polen) som interkontinentalt. Högre priser för uppgraderingar. Sämre möjligheter att få livstidsstaus. Och så inga kreditkortskopplingar. Visst Flying Blue kan ändras - eller inte - men om man jämför programmen som de faktiskt ser ut, vad är bättre med Flying Blue för de som bor i Skandinavien?
Du glömmer en sak. Spelar ingen roll hur bra Eurobonus är om det inte släpps några platser hos andra skyteambolag. Enda argumentet varför en integration i Flying blue skulle vara bra.

Du glömmer en sak. Spelar ingen roll hur bra Eurobonus är om det inte släpps några platser hos andra skyteambolag. Enda argumentet varför en integration i Flying blue skulle vara bra.
Absolut, EuroBonus har blivit sämre i den aspekten redan i samband med att SAS lämnade Star Alliance och gick med i Sky Team och det kan bli bättre. Mot detta ska man dock väga in att resor med dagens SAS awards i de flesta fall blir klart dyrare om man ska tillämpa Flying Blues poängpriser. För egen del är det just rena SAS awards som jag tycker är den stora fördelen med Eurobonus i och med att tillgången på partner awards försämrats i Sky Team jämfört med Star Alliance.

Men detta är ju en ganska laddad fråga, då FlyingBlue i dagens läge inte är inriktad till resenärer i Skandinavien. För att spetsa till det, hur bra är FB för de som bor på Bora Bora? )

Istället skulle jag fråga, hur jämför sig FB för en fransman eller holländare mot EB för en skandinav? Jämförelsen är inte helt rättvis, pga av tillgången till olika rutter osv. men det är här vi bör jämföra och se vad som kan komma i och med en övergång.
Så kan man absolut tänka och landa i slutsatsen att Flying Blue inte är så dåligt för fransmän och nederländare. Men om Air France/KLMs plan är inkorporera Eurobonus i Flying Blue så spelar det ingen roll för skandinaviska kunder. Om Flying Blue tänkt inkorporera Eurobonus och börja skruva på sitt program och göra massa anpassningar för Skandinavien vore det något men är det särskilt sannolikt?

Geografin i sig i Skandinavien gör att resmönstren med flyg skiljer sig mycket från Frankrike och Nederländerna. Vi har många exempel på korta sträckor på 40 - 50 mil som har mycket flygtrafik (Stockholm - Helsingfors, Stockholm -Tallinn, Oslo - Köpenhamn för att nämna några exempel) plus väldigt mycket inrikestrafik. Det finns inte mycket av något motsvarande på Flying Blues hemmaplan. Dessa kortare sträckor, och vissa längre, som är mycket vanliga här, har en annan prissättning för awards som är anpassad för just våra förhållanden. Kommer Flying Blue göra motsvarande anpassningar om de sväljer Eurobonus? Möjligt, visst. Men jag tror inte riktigt det.

Gällande Promo Awards
Promo awards ja, men inte andra kampanjer, events, julkalendrar, undersökningar, Destination Uknown, dubbla poänghelger, F&F osv.
Gällande Promo Awards kan man dessutom verkligen snacka ”enhancement” från förr. För länge sedan tömde jag mitt FB konto och när jag letade fanns det alltid destinationer i business till 50%… blev för två till Djibouti av alla ställen. Sjukt bra värde med tanke på att absoluta majoriteten kom från den ökända(?) AVIS kampanjen betalda av jobbet.

Ben Smith skriver på sin LinkedIn:

”The timing is right. Over the past year, SAS has demonstrated impressive performance and resilience. Our existing cooperation has already delivered strong results SAS has become our #2 SkyTeam commercial partner in a single year.”

Intressant att de så snabbt blivit #2 skyteam partner på ett år.

Ben Smith skriver på sin LinkedIn:

”The timing is right. Over the past year, SAS has demonstrated impressive performance and resilience. Our existing cooperation has already delivered strong results SAS has become our #2 SkyTeam commercial partner in a single year.”

Intressant att de så snabbt blivit #2 skyteam partner på ett år.
Vem var nummer 2 innan? Aeroflot? Virgin?

Toppen