Senaste nytt

Vad händer med SAS och Eurobonus när Air France/KLM köpt in sig?

Om EB finns kvar 2027 är det enbart pga att det uppstått hinder.
9f98cd978cbbefba19fc7480e4044dee.jpg
 
...och sen ska man komma ihåg att man avser att bli majoritetsägare, inte ensam ägare. Danskarna kommer att behöva säga sitt, och en total integration går tvärt emot deras ambition att behålla kontroll.
Fast som minoritetsägare i ett företag kan du inte bestämma särskilt mycket när det väl finns en majoritetsägare, såvida det inte finns något aktieägaravtal ägarna emellan. Minoritetsägarens ekonomiska avkastning har ett skydd, och i viss mån dennes insyn i företaget, men inte inflytandet.
 

Jag skulle nog satsa på att det blir Flying Blue redan från 1 jan 2027.

Helt plötsligt vill jag inte längra sätt emot detta påstående. Vet dock inte vad jag känner för det...

Ångest, jag vill hoppas att det inte är så. Jag skulle isf vara på 9/10 år för LTG.

Undrar hur de kommer lösa övergången från EuroBonus till FlyingBlue?

Jag har 8/10 år mot LTG nu med brytdatum den 31/7/2025, dvs kommer ha 9/10 år den 31/7/2026. Dags att planera in en status run för augusti-september 2026 för att säkra 10/10 och LTG innan övergången till Flying Blue?

Är även Flying Blue Platinum så min förhoppning är att EuroBonus LTG ska ge ett par år tillgodoräknade mot Flying Blue Platinum for Life.

Om EB finns kvar 2027 är det enbart pga att det uppstått hinder.

Utan att spekulera för mycket. Men eftersom flying blue inte har något "lifetime gold" är frågan hur KLM/AF ställer sig till att ha denna typ av status. Är ju bara Platinum for life som finns, också en anledning till att jag pushade 10e året i sträck som EBD nu också. Ifall, ifall ifall!
 
Utan att spekulera för mycket. Men eftersom flying blue inte har något "lifetime gold" är frågan hur KLM/AF ställer sig till att ha denna typ av status. Är ju bara Platinum for life som finns, också en anledning till att jag pushade 10e året i sträck som EBD nu också. Ifall, ifall ifall!
Vi får nog räkna med att det inte kommer finnas LTG i FB men att det ges nånting typ 2 år utan att behöva kvala.
 
Vi får nog räkna med att det inte kommer finnas LTG i FB men att det ges nånting typ 2 år utan att behöva kvala.
Blir att se vad som händer, hela samarbetet med Scandic, Amex, Mastercard. Mycket som skall fungera eller tas bort.
Men gissar dom har en vy på ena sidan, men EB Chefen får väl att göra nu gissar jag, eller så lägger man sig platt och bara accepterar.
 
Blir att se vad som händer, hela samarbetet med Scandic, Amex, Mastercard. Mycket som skall fungera eller tas bort.
Men gissar dom har en vy på ena sidan, men EB Chefen får väl att göra nu gissar jag, eller så lägger man sig platt och bara accepterar.
Scandic samarbetet tror jag kommer kvarstå, för det har man ju gått in i nyligen och med ganska god intern vetskap om ändringarna som kommer. Vad gäller kreditkorten så misstänker jag att båda kvarstår men att det kommer stora ändringar i förmåner som inte är poängintjäning. Får se.
 
Scandic samarbetet tror jag kommer kvarstå, för det har man ju gått in i nyligen och med ganska god intern vetskap om ändringarna som kommer. Vad gäller kreditkorten så misstänker jag att båda kvarstår men att det kommer stora ändringar i förmåner som inte är poängintjäning. Får se.
Många tänker att Eurobonus skall ätas upp av Flying Blue? Man kan inte tänka sig att Flying Blue äts upp av Eurobonus? För mig som inte är insatt i Flying Blue men vad för fördelar jämfört med Eurobonus är det (förutom att kunna boka AF F).

Tänker att KLM/AF ser potentialen med vad Eurobonus byggt upp med kreditkortsintjäningar, eurobonusshop osv. Värt att tänkas på :)
 
Hur länge tror ni huvudkontoret kommer vara kvar i Sverige för SAS eller tror ni man börjar monterar ner steg för steg och flyttar in i koncernen för AirFrance och KLM?
Hur fungerar det i dag för KLM och AirFrance? Hur mycket har det i respektive land, någon som vet
Har lite insikt pga av jobb-orsaker, men i princip så har man centralt på koncern funktioner som sälj, ekonomi, stödtjänster, IT osv, medan operations fungerar som två helt separata entiteter. Om jag inte minns fel så är underhåll också ett AF-KLM bolag, inte separat för var och en. Så skulle inte vara överraskad av att man försöker åstadkomma samma här då, någon typ av SAS-stab i koncern, men sedan försöker man sammansmälta allt utom operations.
Jag hoppas innerligen att de tar SAS app och hemsida som mall för AF-KLM än vice versa. Vi skämtar mycket om SKIT men gräset är inte grönare…
 
Något kommer man definitivt göra för LTG. Exakt vad återstår att se. Men om man "bränner" de trogna kinderna i sammanslagningen så har man ju slösat bort en stor del av poängen med investeringen.

Likadant tror jag det är mycket liten risk att man skulle släppa den starka position som amex/mastercard har ihop med Eurobonus. Det kan absolut bli förändringar. Men jag tror risken att de försvinner eller allvarligt försämras är mycket liten.

Blir det högre priser på awards? Det känns helt rimligt, det kan det nog bli redan innan en sammanslagning. Men å andra sidan kanske det också resulterar i att det finns några awards att boka...
 
Många tänker att Eurobonus skall ätas upp av Flying Blue? Man kan inte tänka sig att Flying Blue äts upp av Eurobonus? För mig som inte är insatt i Flying Blue men vad för fördelar jämfört med Eurobonus är det (förutom att kunna boka AF F).

Tänker att KLM/AF ser potentialen med vad Eurobonus byggt upp med kreditkortsintjäningar, eurobonusshop osv. Värt att tänkas på :)
Eurobonus är inte direkt unikt med kreditkort och webshopsportal..
 
Toppen