Senaste nytt

SAS Link - Embraer 195

A220 hade varit bra, men såklart även bra med snabb leverans och mer konkurrens på marknaden!
Planmässigt är det ganska egalt för min del, stort hopp från CRJ och ATR är det viktiga.
Hade inte flugit A220 sedan någon gång under pandemin, flög till Riga förrförra helgen och en kompis som va med som inte flyger speciellt mycket, obefintligt skulle jag säga, frågade mig "Låter det alltid så här mycket?".
Var tvungen att plocka ut båda airpodsen och tänka efter, och visst lät det mer än vad jag är van vid skulle jag säga.

Störde mig ganska mycket på det efter det, och enligt google, orkade inte göra blodigt mycket mer research så ska E195 va bra mycket vassare än A220.

E170-195 är mina personliga favoriter på shorthaul, en annan sak jag tänkt på i samband med att jag flugit Embraer familjen är att det är mycket kallare på planen, sen vet jag inte om det pga LOT (Majoriteten varit med dom jag flugit Embraer) men tycker mig ha varit kallt även på andra bolag.
Tycker det är skönt när det är lite kyligt på planet, går alltid att lösa ett extra plagg på kroppen eller stänga av sin ventilation, men det är bra mycket svårare när det blir riktigt varmt, man vill ju inte hamna på en no-fly list!

Summan av kardemumman, jag är glad att det blev E195 och inte A220! :)

Det handlar väl också om att kunna bemanna med (billiga) piloter. De flesta unga trafikpiloter lär sig flyga 737. Och steget därifrån till Embraer är inte långt, styrspaken mellan benen och annat som liknar Boeing.

Toppen