Senaste nytt

Nyt: Krav om Elektronisk Forhaandsgodkendelse til Storbritanien fra April 2025

En ytterligare mätpunkt för UK ETA. Godkänt ETA 1 minut efter mailet som anger "we are processing...". Ser att det tog mig 7 min mellan mailet med bekräftelsekod och ifylld ansökan. Berodde till del på fipplande med foto och lämplig bakgrund/belysning så här på kvällen. Appen gillar för övrigt inte å, ä och ö i adresser. Och så ska man betala i euro (inte GBP) om man anger Sverige som adress, vilket är lite komiskt med tanke på att "behålla pundet och slippa euro" var ett av många skäl som Brexit-sidan framförde som argument för sin sak i den gamla folkomröstningen 2016. :)

Last edited:
Det finns en feedback-kanal, där åtminstone jag klagade på att EUR är tvingande valuta. Var lite sugen (men lät bli) att skriva något om "sista sovjetstaten"

Var inte ett av syftena med ETA att det skulle effektivisera hanteringen (läs minska trycket) vid den brittiska gränsen?

För oss med EU-pass var det mycket smidigt i söndags då det inte var någon kö alls till automaterna i LHR Terminal 3. Var igenom på mindre än 5 minuter.

Men för de som inte fick gå i UK/EU/EES-fållorna var kön i det närmaste oändlig. Många flyg från USA, Saudi samt (antar jag) ett antal afrikanska länder lär nog behövt köa i flera timmar.

Bara för att förtydliga ovan inlägg så är jag ganska säker på att passagerare från USA och Kanada får utnyttja samma fållor om UK/EU/EES-medborgare. Skyltningen var dock dold då det hängde skynken/byggplast vid entren till passområdet så det var lite svårt att se vad som gällde. I stället var det personal som sa vilken kö man fick ställa sig i och den jag hörde sa "UK/EU to the left - all others to the right". Tittar man på LHRs hemsida är det dock UK/EU/EES/US/CA/SG/AU/NZ som nyttjar samma fållor.

Bara för att förtydliga ovan inlägg så är jag ganska säker på att passagerare från USA och Kanada får utnyttja samma fållor om UK/EU/EES-medborgare. Skyltningen var dock dold då det hängde skynken/byggplast vid entren till passområdet så det var lite svårt att se vad som gällde. I stället var det personal som sa vilken kö man fick ställa sig i och den jag hörde sa "UK/EU to the left - all others to the right". Tittar man på LHRs hemsida är det dock UK/EU/EES/US/CA/SG/AU/NZ som nyttjar samma fållor.
Ja, det brukar finnas en skylt med diverse flaggor på som pekar mot e-gates, inklusive de där andra engelskspråkiga länder. Men det har inget med ETA att göra, utan så har det sett ut länge. "Till vänster" - det låter som T5? Reste in till T2 för några veckor sedan, där e-gates ligger till höger.

Flög in via T3. De där flaggorna har jag ett minne av men då jag inte såg dem tror jag de var övertäckta av byggplasten. Hela T3 är för övrigt ett lapptäcke och i starkt behov av renovering

Toppen