Jannes
Medlem
Om jag anländer till T4-entrén och inte har bagage att checka så kollar jag upp i trappan, och ifall det är kort nog kö så tar jag den vägen. Men nog är det svårt att vänja sig tillbaka till att ta ut allting från väskan, medräknat mobil etc små elektronik, för att inte tala om necessär och laptop.Nu är detta kanske inte direkt kopplat till smitvägen, men upplever att det går fortare att ta säkerhetskontrollen vid terminal 4 istället för på 5an. Jag kommer 99% av gångerna med hyrbil eller tåg, och undviker incheckat bagage så mycket jag kan. Man måste ändå gå ungefär lika långt, plus att man slipper att fastna vid den nya säkerhetskontrollen (Är det oengagerad personal i security kan man fastna i vad som känns evigheter om man står i första "facket"). Vore kul att göra en empirisk studie på vad som faktiskt går snabbast. Eller ska vi undvika att öppet optimera detta så att inte Swedavia kan sätta stopp för det?
Men som du säger, det är alltid någon onödig väntetid vid nya security, antingen innan man får sina grejer ut på bandet eller om det flyter på så är det att vänta i efterhand…