Senaste nytt

"Smitvägen" före taxfree terminal 5 Arlanda

Nu är detta kanske inte direkt kopplat till smitvägen, men upplever att det går fortare att ta säkerhetskontrollen vid terminal 4 istället för på 5an. Jag kommer 99% av gångerna med hyrbil eller tåg, och undviker incheckat bagage så mycket jag kan. Man måste ändå gå ungefär lika långt, plus att man slipper att fastna vid den nya säkerhetskontrollen (Är det oengagerad personal i security kan man fastna i vad som känns evigheter om man står i första "facket"). Vore kul att göra en empirisk studie på vad som faktiskt går snabbast. Eller ska vi undvika att öppet optimera detta så att inte Swedavia kan sätta stopp för det?
Om jag anländer till T4-entrén och inte har bagage att checka så kollar jag upp i trappan, och ifall det är kort nog kö så tar jag den vägen. Men nog är det svårt att vänja sig tillbaka till att ta ut allting från väskan, medräknat mobil etc små elektronik, för att inte tala om necessär och laptop.

Men som du säger, det är alltid någon onödig väntetid vid nya security, antingen innan man får sina grejer ut på bandet eller om det flyter på så är det att vänta i efterhand…

Nu är detta kanske inte direkt kopplat till smitvägen, men upplever att det går fortare att ta säkerhetskontrollen vid terminal 4 istället för på 5an. Jag kommer 99% av gångerna med hyrbil eller tåg, och undviker incheckat bagage så mycket jag kan. Man måste ändå gå ungefär lika långt, plus att man slipper att fastna vid den nya säkerhetskontrollen (Är det oengagerad personal i security kan man fastna i vad som känns evigheter om man står i första "facket"). Vore kul att göra en empirisk studie på vad som faktiskt går snabbast. Eller ska vi undvika att öppet optimera detta så att inte Swedavia kan sätta stopp för det?

Det är lugnt, Swedavia kommer stänga den snart. LOTs incheckning har redan flyttat. Ryan följer sen stänger de.

Lite OT-räkneexempel bara för skojs skull..

Ankomst T4
T4 (Entre) -> Säkerhetskontroll T4 -> Lounge (E-Pir) 436m + 200m rullband 6m42s
T4 (Entre) -> Säkerhetskontroll T5 -> Lounge (E-Pir) 900m 642 10m42s

Ankomst Sky City

Sky City -> Säkerhetskontroll T4 -> Lounge (E-Pir) 628m + 200m 8m58s
Sky City -> Säkerhetskontroll T5 -> Lounge (E-Pir) 708m 8m24s

Räknat på ca 1.4 m/s (5km/h) vid vanlig gång och 2.2 m/s (7.9 km/h) vid gång på rullband samt att det tar lika lång tid att gå igenom säkerhetskontrollen (0s i ovan exempel)

Nu stänger T4 någon gång i framtiden, men fram tills dett så får man avgöra själv vad man tror går snabbast.

Lite OT-räkneexempel bara för skojs skull..

Ankomst T4
T4 (Entre) -> Säkerhetskontroll T4 -> Lounge (E-Pir) 436m + 200m rullband 6m42s
T4 (Entre) -> Säkerhetskontroll T5 -> Lounge (E-Pir) 900m 642 10m42s

Ankomst Sky City

Sky City -> Säkerhetskontroll T4 -> Lounge (E-Pir) 628m + 200m 8m58s
Sky City -> Säkerhetskontroll T5 -> Lounge (E-Pir) 708m 8m24s

Räknat på ca 1.4 m/s (5km/h) vid vanlig gång och 2.2 m/s (7.9 km/h) vid gång på rullband samt att det tar lika lång tid att gå igenom säkerhetskontrollen (0s i ovan exempel)

Nu stänger T4 någon gång i framtiden, men fram tills dett så får man avgöra själv vad man tror går snabbast.
Intressant sätt att räkna. En annan intressant fråga blir ju åt andra hållet, om man ankommer med taxi men flyget går från C-gate.

Intressant sätt att räkna. En annan intressant fråga blir ju åt andra hållet, om man ankommer med taxi men flyget går från C-gate.
Även intressant att jämföra ankomstT4-säkerhetskontrollT4-avgångT4 mot ankomstT4-säkerhetskontrollT5-avgångT4. Skillnaden lär vara 20-30 minuter

Stolt och nöjd får man förmoda att han är över att ha skapat vad som i detta forum omnämns som kanske Europas sämsta flygplats.
Orättvis kommentar, låg nivå. Arlanda blir inte den sämsta flygplatsen för att en populär tråd på detta forum har fått det namnet.

Det är bra att vi konsumenter/resenärer/forumnördar framför kritik men att utgå från att Swedavias VD vill oss något ont känns löjligt.

Orättvis kommentar, låg nivå. Arlanda blir inte den sämsta flygplatsen för att en populär tråd på detta forum har fått det namnet.

Det är bra att vi konsumenter/resenärer/forumnördar framför kritik men att utgå från att Swedavias VD vill oss något ont känns löjligt.
Vem har sagt att han ville något ont? Man har gjort ett flygplatsbolag, som han basar för, som inte är till för passagerare eller flyg. Det är inte ondskefullhet att man har valt att prioritera annat, man är bara likgiltig inför det.

Se även Hanlons lag.

Toppen