Senaste nytt

Någon som testat MPC appen för inresa till USA ?

Någon mer än jag som får fel ålder i appen?

Det står rätt födelsedatum enligt vad som står i passet, men åldern som visas under mitt foto är vad jag fyller i år, trots att jag inte fyllt än. Så är det inte på andra i mitt sällskap med lika förutsättningar.

Tror inte det är något problem, men vore intressant att veta om det hänt flera...

Jag är precist ankommet til Portland, OR - jag hade nog den all-time snabbaste emigration+custom. 10 minutter tog det från jag gick ut av planet til jag var på utsidan af emigration ved bussarna till main terminal. MPC funkade utan problem, första gång jag har upplevt att emigration officer ville se app'en - men det var ju inget problem. De vanliga frågor och ingen konstigheter. Är i Portland fram till Lördag nu - mycket bra här med 20+ grader och soligt hela veckan. Jag är ledig fredag så hinner en lite sightseeing också.

MPC sparade gott om tid i pre clearance i Montreal förra veckan. Visserligen en hel del kö till den också, men kortare än vanliga och den rörde sig betydligt snabbare.

Däremot stod kan sig ju slätt mot de i rese sällskapet som hade global entry. Om ändå svenska regeringen hade jobbat för det istället för pre clearance (och fått igenom den såklart).

...

Däremot stod kan sig ju slätt mot de i rese sällskapet som hade global entry. Om ändå svenska regeringen hade jobbat för det istället för pre clearance (och fått igenom den såklart).
Hade kanske ändå slutat som med Finland och vänskaps-pandorna. Och att Grönland hade behövt ändras till "Amerikanska Nuuk" på alla kartor. ;)

Någon som använt appen senaste veckorna? Nyfiken kring huruvida det fortfarande är ett speed-hack eller om gemene man börjat få nys om detta vid det här laget och köerna börjar tjocka på sig.

Någon som använt appen senaste veckorna? Nyfiken kring huruvida det fortfarande är ett speed-hack eller om gemene man börjat få nys om detta vid det här laget och köerna börjar tjocka på sig.
Även om man har registrerat sin ankomst i appen så kan man ta vanliga kön om den är märkbart kortare.

Använde på IAD för två veckor sedan, sparade nog 45-50 minuter på det.
Sedan att en stor del av vinsten försvann vid baggagebandet är en annan historia…

Använde med en polare i maj, på JFK. Jag på returning ESTA, han första gången i USA. Jag fick instruction att gå till port C, han fick instruktion att gå till MPC-markerad port. Väl framme är C och MPC samma sak, och portvakten vägrar först släppa igenom min vän, utan hänvisar honom till vanliga ESTA. Vi himlar med ögonen 2 sekunder och då frågar portvakten om vi reser tillsammans, och blir igenomsläppta. Så detta med "first time ESTA" = OK verkar inte vara helt sant, eller helt rätt ut implementerat.
Tyvärr så hade 90% av gränskontrollanterna just då tagit paus, så vi hamnade ändå vänta en timme. Men vanliga ESTA-kön var minst 4 ggr så lång...

Fungerar appen även för resenärer som aldrig rest på ESTA förut? Åker till HNL med föräldrarna nästa vår och deras senaste USA-resa var 1981, då var det papper som gällde :) Antar att de inte fingerprint:ade på den tiden så de vill väl samla in sådant, men det kanske görs i kontrollen som vanligt bara?

Just att kunna gå fram i grupp till immigration lockar rejält med det resesällskapet, så kan man vara behjälplig med snacket.

Toppen