Senaste nytt

Korea/Australien/Fiji/Japan?

Emil123

Medlem
Vi väntar tillökning med tillhörande föräldraledighet under nästföljande år, iom detta så går ju tankarna givetvis direkt till vad för slags längre resa man kan pyssla ihop.

Önskemål från sambo har varit Australien, jag har försökt förklara det svåra med att hitta 3 platser t/r (vi har även en 2åring) dit i nuvarande award-läge men bara mötts av ”Lös det bara”.

Nåja, med SAS linje till Seoul öppnades ju ändå en fönster. Med högsta nivå i Flypremium i bakfickan och att senaste månaderna kollat CPH-ICN t/r var 10min så har vi nu biz t/r CPH-ICN dock än så länge på separata flyg 1-2 dagar emellan. Får se om det kan lösa sig närmare men ingen fara annars.

Sedan var tanken att lägga till ICN-SYD t/r med 2-4-1s. Men ytterligare önskemål har nu framförts på både Fiji (är ju ändå så nära från SYD) och Japan (bara 2h till ICN) så nu till min fråga. Ser nedan ok/rimligt ut? Vi tänkte vara borta 6v ca. Flygen SYD-NAN och HND-ICN blir revenue flyg.

-CPH-ICN, 7-8 nätter. Lite buffert här inför nästa flyg. Jetlag osv med småbarn.
-ICN-SYD, 4-5 nätter i Sydney. Lagom buffert?
-SYD-NAN, 10 nätter i Fiji
-NAN-SYD, 3-4 nätter till i Sydney+område runtom.
-SYD-HND - denna resa är sammankopplad med SYD-ICN så är andra delen av open-jaw. Tänkt 5-6 nätter i Tokyo.
-HND-ICN Sedan har vi 3-4 dagars buffert i ICN innan hemresan.
-ICN-CPH

Känns ändå som vi har en del luft för att kunna hantera ev förseningar/inställda flyg? Är väl egentligen bara flyget till Fiji som känns lite risky med eventuella orkaner osv.
HND-ICN finns ju så mycket flyg att vi borde kunna få till något på slutet med 3-4 dagar till godo?

Är det något annat jag inte tänkt på med in/utresor i länderna osv? Rädd att jag missat något.

Tycker det är mycket fram och tillbaka. Varför inte:

-CPH-ICN, 2 nätter
-ICN-SYD, 9 nätter
-SYD-NAN, 9 nätter
-NAN-HND, 9 nätter
-HND-ICN, 7 nätter

Flyg från Haneda till Incheon finns mycket att välja på och är ganska kort restid. Men när på året åker du?

Tycker det är mycket fram och tillbaka. Varför inte:

-CPH-ICN, 2 nätter
-ICN-SYD, 9 nätter
-SYD-NAN, 9 nätter
-NAN-HND, 9 nätter
-HND-ICN, 7 nätter

Flyg från Haneda till Incheon finns mycket att välja på och är ganska kort restid. Men när på året åker du?

Främst för att ha lite buffert till revenue-flygen om nu något skulle strula. Så istället för 9 nätter direkt i SYD så tänkte jag 4-5 på varsin sida av Fiji-resan (som är revenue). Samma för ICN på slutet. Vi reser mitten Mars-slutet av April.

Att vi har lite extra nätter i Seoul efter vi landar är för att ha lite lugn start med infant+3 åring och buffert inför nästa flyg till SYD som är på separat award-biljett.

En tanke annars har varit att lägga Japan direkt efter Seoul istället för slutet och då åka SYD-ICN sista. Är dock lite begränsade awards just nu den sträckan men kanske blir så ist :) Dvs:
CPH-ICN-HND-SYD-NAN-SYD-ICN-CPH.

Last edited:
Fett att ni skall ut och resa och grattis till tillökning! Reste själv en hel del under föräldraledigheterna. Bra tillfälle!

Det är såklart tycke och smak, men det känns som ett stort område att täcka av på 6v. Det beror såklart på syftet (många länder/ställen, chilla med sol å bad, uppleva städer osv). Några reflektioner:

Det är imo skillnad att kuska runt med två barn jfr ett. Låter som att det äldre barnet är i full mobilitetsålder, så många långa flyg _kan_ vara en utmaning, i synnerhet som det finns ett till att ta hand om.

Bra strategi att fixa en bas (Seoul) och bygga resan därifrån.

Fiji - har iofs bara varit där en gång (utan barn). Den stora behållningen var att åka ut på de mindre öarna och inte själva huvudön. Kanske lite roddigt med två små att få full utväxling. Om tanken är resort på huvudön hade jag funderat på att helt byta ut Fiji mot något som ligger närmare Korea med sol å bad. Kanske Vietnam eller något i den regionen. Mars-april är ju dessutom bra tidpunkt för denna region. Indonesien och Bali ligger ju också 'närmre' och är enkel destination med små barn.

Förstår det som att Sydney och Australirn lockar. Tänker lite likadant där. Om det är storstad, så finns det många alternativ på norra halvklotet. Men såklart, det är inte Australien . Japan kan med fördel utforskas under längre tid. Varför inte sticka en runda från Tokyo till Osaka/Kyoto eller dylikt. För storstad kan ju sol/bad i ex Vietnam kombineras med någon av städerna i regionen (Saigon, Singapore, Taipei, Hongkong...)

Meningen var inte att döda resestämningen nu, men att komma med inspel för reflektion. Key takeaway är dock - super att ni planerar att resa med barnen! Hoppas ni finner ett bra upplägg. ✌️

Fett att ni skall ut och resa och grattis till tillökning! Reste själv en hel del under föräldraledigheterna. Bra tillfälle!

Det är såklart tycke och smak, men det känns som ett stort område att täcka av på 6v. Det beror såklart på syftet (många länder/ställen, chilla med sol å bad, uppleva städer osv). Några reflektioner:

Det är imo skillnad att kuska runt med två barn jfr ett. Låter som att det äldre barnet är i full mobilitetsålder, så många långa flyg _kan_ vara en utmaning, i synnerhet som det finns ett till att ta hand om.

Bra strategi att fixa en bas (Seoul) och bygga resan därifrån.

Fiji - har iofs bara varit där en gång (utan barn). Den stora behållningen var att åka ut på de mindre öarna och inte själva huvudön. Kanske lite roddigt med två små att få full utväxling. Om tanken är resort på huvudön hade jag funderat på att helt byta ut Fiji mot något som ligger närmare Korea med sol å bad. Kanske Vietnam eller något i den regionen. Mars-april är ju dessutom bra tidpunkt för denna region. Indonesien och Bali ligger ju också 'närmre' och är enkel destination med små barn.

Förstår det som att Sydney och Australirn lockar. Tänker lite likadant där. Om det är storstad, så finns det många alternativ på norra halvklotet. Men såklart, det är inte Australien . Japan kan med fördel utforskas under längre tid. Varför inte sticka en runda från Tokyo till Osaka/Kyoto eller dylikt. För storstad kan ju sol/bad i ex Vietnam kombineras med någon av städerna i regionen (Saigon, Singapore, Taipei, Hongkong...)

Meningen var inte att döda resestämningen nu, men att komma med inspel för reflektion. Key takeaway är dock - super att ni planerar att resa med barnen! Hoppas ni finner ett bra upplägg. ✌️

Tack för input! Vi har rest en del längre resor med Emil123Jr sedan han var 10mån ex just Japan och Hawaii. Är med på att det lär vara stor skillnad med två, bara ställa in sig på att det lär bli jobbigt. Det är jag som reser med honom själv CPH-ICN-CPH :)

Vi reste runt i Tokyo/Osaka/Kyoto under förra föräldraledigheten då Emil123 Jr var 10-11mån. Tanken nu är bara Tokyo men kanske lite andra områden och främst äta mat. Kändes som det blev för många nätter i Korea annars och då det ändå är så näraa känns det inte som så omständigt.

Inte så sugna på Bali då vi varit där innan (dock utan barn) sen har ju Fiji en viss bucket list-dimension. Inte helt spikat ännu dock, kanske blir NZ istället eller något annat. Planen från början var västkusten i Australien och roadtrip men vi skrotade det ganska tidigt då det inte lät så spännande med två småbarn. Väldigt stora avstånd!

Tanken är just resort på Fiji huvudön och köra lite utflykter och dykning samt sol och bad.

Vi ville använda 2-4-1 och flygen till Vietnam är ju alla x2 och ofta bara 2 platser. Fördelen med Australien är att det ofta finns 3-5 platser så vi kan resa ihop.

Det är inga ex restriktioner att först flyga in i Korea och sedan ut till Aussie/Japan på andra biljetter för att sedan åka tillbaka och hem på ursprungsbiljetten? Kanske bara jag som är nojjig att det blir strul.

Inte menat att avfärda allt, är mycket att fundera på. Lär hinna ändra oss mycket fram tills resan så all input är värdefull!

Last edited:
Vi har varit i Fiji 2ggr och jag tror ni kan få det trevligt med barn och utgå från någon av dom större resorterna på Denarau. Ta en båttur ut till någon mindre ö några nätter blir nog toppen. Lite blandat för er och barnen. Från Aukland bara 3tim med flyg och det går rätt många varje dag. Jag rekommenderar att ni tar er till NZ om ni inte varit där?

Vi har varit i Fiji 2ggr och jag tror ni kan få det trevligt med barn och utgå från någon av dom större resorterna på Denarau. Ta en båttur ut till någon mindre ö några nätter blir nog toppen. Lite blandat för er och barnen. Från Aukland bara 3tim med flyg och det går rätt många varje dag. Jag rekommenderar att ni tar er till NZ om ni inte varit där?
Tack! Får undersöka om det finns några passande båtturer. Ja NZ är fortfarande ett alternativ, vi har inte varit där innan. Dock lockar det inte jättemycket, speciellt med småbarnen. Det är väl mycket natur osv man ska se där? Inte gjort så mycket research ännu.

Hej! Grattis till tillökningen! Håller med att det är ett fantastiskt tillfälle att passa på att upptäcka världen - och framför allt umgås alla fyra!
När SAS släppte upp bokningar lyckades vi få tag på 3 biz m KLM/Garuda till SYD, så det går. Vårt största bekymmer var att få till feederflights t/r ARN-AMS…
Jag förstår att det lockar att åka tillbaka till Japan men det finns mycket att upptäcka i Australien också, i all väl mening. Efter att vi slagit knut på oss själva en för många gånger försöker jag numera slå av på takten och ha 2-3nätter på samma ställe, inom samma tidszon. Just om/eftersom ni ändå åker hela vägen till Australien så kanske ni vill upptäcka det?
Australien är gigantiskt så att bara vara där skulle lätt täcka upp era 6v, ni skulle kunna ”gräva” djupare. Då södra och östra Australien framförallt för att undvika stora avstånd.
Sedan är det toppen att ni tänker på barnen och aktiviteter men jag fick rådet en gång att i den åldern (upp till 5-typ) är de bara glada att få vara nära er och se en o annan lekplats. Bad i saltvatten är ändå inte rekommenderat för de allra yngsta så pool är mer nödvändigt. (Bada på östkusten/barriärrevet förtogs lite av brännmaneter när vi var där.) Sedan är det som så att de ändå tyvärr inte kommer ihåg så mycket/alla när de blir äldre mer än känslan typ.

En ide kan vara att variera bilandet med husbil så att ni slipper packa upp o ner.
Södra Australien med 12 apostols o great ocean road kan även vara spännande för barn, leta efter koalor i träden eller räkna kängrus och uppsöka kanga-shelters(tror jag kan hitta vår planering någonstans om ni åker dit). Mkt fint för vuxna också.
Flyg t/r SYD till MEL o/e ADL ses om pendeltåg i Sverige.

Om ni tycker 6v i Australien är för mycket så har vi ju NZ, det är ett fantastiskt land och med de kortare avstånden (mot Australien) så har ni föräldrar verkligen något att se fram emot. Här skulle verkligen en husbil rekommenderas och funka exceptionellt bra just m barnen i åtanke. Går att göra på två veckors men fyra skulle absolut rekommenderas om man har tiden. Finns inga giftiga djur i NZ för övrigt. Däremot svinkallt i havet. Har även ruttförslag för det.

Med det sagt, se till att ge er tid för avkoppling och närvaro. Lite ”hemmatid” far away är bra mantra tycker jag.

Toppen