Senaste nytt

SAS - det här har ni gjort bra™!

Egentligen är det här väl till stor del en Kastrup, det här gjorde ni bra. Men sas är ju väldigt Kastrup numera.

I morse gick det 16 minuter från att hjulen på SK950 slog I backen på banan tills jag satt boardad och klar på flyget ut. Trots parkering allra längst ut på E, och passkontroll. Väldigt trevligt att se börjar få igång e gates vid e gates....

Jämförelsen med passkontroll på Arlanda är slående..

Egentligen är det här väl till stor del en Kastrup, det här gjorde ni bra. Men sas är ju väldigt Kastrup numera.

I morse gick det 16 minuter från att hjulen på SK950 slog I backen på banan tills jag satt boardad och klar på flyget ut. Trots parkering allra längst ut på E, och passkontroll. Väldigt trevligt att se börjar få igång e gates vid e gates....

Jämförelsen med passkontroll på Arlanda är slående..
Där gäller det att ha tur. Så här såg det ut på Kastrup passkontroll finger E vid 0700 tre veckor sedan då jag landat från BOS (då var jag ändå bland de första av planet, ännu värre för de som kom bakom mig). Det här är alltså kö för att komma till kön till passkontrollen. Tog cirka 15 minuter att komma till luckan så rörde sig hyfsat ändå.

2025-05-22_11-09-06.png

SAS levererade verkligen på senaste resan. Bokat flyg till Stockholm, med 40 minuters byte i CPH.

Inkommande flyg landar några minuter sent i CPH, och taxar längre bort än jag någonsin varit på den flygplatsen. Bussgate deluxe.

Från bussen kan jag se hur man lastar av väskorna. När min väska kommer ut så tar en av lastarna den, går och sätter sig i en bil, lägger min väska i framsätet och kör iväg i en väldig fart med enbart min väska.

Bussen börjar rulla ungefär samtidigt som telefonen plingar till att boardingen startat på Stockholmsflyget. Från där bussen sedan stannar så är det bara uppför trappan och 10 meter att gå till gaten. Ungefär hälften av passagerarna har kommit på, resten står i en stor klunga och blockerar alla vägar. Dock så har SAS en separat priokö vid andra sidan disken. Jag går i den och glider på planet direkt. 1F som vanligt, och 1E föredömligt tomt.

Vi landar i Stockholm kanske en kvart före tidtabell. Några meter innan jag kommit till bagagebandet så börjar det rulla. Min väska är nummer 8 ut.

Där gäller det att ha tur. Så här såg det ut på Kastrup passkontroll finger E vid 0700 tre veckor sedan då jag landat från BOS (då var jag ändå bland de första av planet, ännu värre för de som kom bakom mig). Det här är alltså kö för att komma till kön till passkontrollen. Tog cirka 15 minuter att komma till luckan så rörde sig hyfsat ändå.
Hade de fått igång egates då? Det var inte så många igång idag men de var snabba..

Nyttjade EBD förmån att byta flight idag och nödutgång är självklart inte ledigt då. Rad 28 fönster och typiskt enda seatblock fungerar bra.
Gå av bland de första då bakre trappan nyttjas.

Lite missnöjd ombord när de sprang fram och började servera framifrån. Visade sig att att de bara hjälpte till i plus, sen tillbaka och servera bakifrån. Crew hade lärt sig förnamn på mig, lite förvånad över tilltal, men en Mikkeller slängde de glatt fram. Täckte lagom tills vi skulle landa.
20250522_174108.jpg

2 juni SK2547 ARN-MAN SAS Connect när vi kommer om bord ser jag att det är kabinchefen OLGA, har haft henne vid rätt många flygningar, hon utbrister “Peter my favorite passenger” min blyghet gör att jag blir röd om kinderna känner jag.
Sedan går hon runt med sin ”padda” och hälsar på alla EBD, och frågar alla om allt är OK och säger är det något du har frågor om säg bara till mig!

Till mig säger hon det är väl bara några veckor sedan vi träffades till Paris, det stämmer, men det var 5 veckor sedan.

Tackar nej till frukostboxen, då går hon och hämtar en Cola Zero med det leende och säger du skall inte behöva vänta!

SAS när det är som best!

Fick 800 nivåpoäng för lite för en resa för några veckor sedan. Det var 2x400 Bio-bonus på två segment ARN-CPH som saknades. Men märkligt nog fick jag Bio-bonus på de övriga två segmenten, rätt antal bonuspoäng, och samtliga fyra segment bokfördes korrekt mot Conscious Traveler. Det ser faktiskt lite mysko ut när nivå- och bonuspoängen diffar så mycket, så felet var rätt uppenbart.
Skärmavbild 2025-06-03 kl. 20.46.04.png

Nåväl, igår kväll tyckte jag att jag väntat länge nog på att SAS skulle rätta till detta uppenbara misstag som rimligen borde drabbat fler än lilla jag, så jag mailade till gold-servicen. Idag på e.m., alltså mindre än ett dygn senare, kom ett svar och de saknade bonuspoängen lades till med någon "specialtransaktion".

Jag kunde satt upp detta på "det här har ni gjort dåligt" för att jag inte fick rätt antal nivåpoäng automatiskt, men väljer att sätta upp det på "det här har ni gjort bra" för att det snabbt rättades till efter ett enda mail. Inte alltid så det funkar med alla flygbolags kundtjänster, om vi säger så. (Och SAS kundtjänst har väl inte alltid excellerat under de senaste åren.)

Har inte bestämt mig för om det är bra eller dåligt (lutar åt bra, därav trådvalet). Skulle hem nu idag från Milano via Köpenhamn och SAS ställde in morgon-flighten. Fick sms runt kl. 04 i morse och automatiskt ombokad med Swiss via Zürich istället. Lite förvånad att de inte bara bokade nästa SAS-möjlighet utan gick helt utanför SkyTeam.
Negativt då jag inte har nytta av mitt EB Guld, men positivt då detta de facto är bästa möjliga flight för att nå Arlanda med så liten delay som möjligt. Blir ca 45 min sen, hade blivit drygt 2h med nya SAS-flighter.

Toppen