Senaste nytt

SAS på väg att återinföra Business class på Europa linjer från Oktober 2025

Så kan man lätt fylla intra-EU Business, sälja dem som feeder till long haul Premium. Inte en dålig deal för de som flyger in till ARN/CPH/OSL från andra marknader.
Japp, jag undrar hur länge detta håller. Det är ju unik för SAS. Mig veterligen hamnar man i economy på anslutning hos konkurrenter.

Japp, jag undrar hur länge detta håller. Det är ju unik för SAS. Mig veterligen hamnar man i economy på anslutning hos konkurrenter.
Jag har hamnat i economy med både LH och AF feeders när jag flygit Premium på long haul, undantaget en gate/operational upgrade FRA-LCY. Så instämmer.
Men kanske det är en ny infallsvinkel? Flyg Premium med SAS, få Business på korta sträckan? Kanske värt snäppet högre pris för resenärer, eller ger bättre kabinfaktor än tidigare?

Jag vill minnas att jag har läst frågan om hur det blir med anslutning om man åker premium interkontinental. SAS har publicerad en Q&A, urklipp följer:

Where will a Long Haul Premium (Plus) passenger sit if connecting on a Short Haul leg?
Same logic as today. A long Haul passenger travelling LLA-STO-CPH-LAX will sit:
- LLA-STO: Premium
- STO-CPH: Business
- CPH-LAX: Premium
Since the Premium booking classes for long haul belong to Business/Premium on Short Haul, the passenger will seat in Business/Premium on Short Haul.
Ja, en provbokning visar att det verkar bli så. Att det blir premium på inrikessegmentet var väntat, men att det blir business på short haul international var klart oväntat.

Nu har man redan backat på en av de sakerna man kommunicerade vid lanseringen. "Ledigt säte bredvid" har bytts ut mot "tomma mittsäten".

På en A320 gör det ingen skillnad:
1746563549761.png

Men på en CRJ får man fortsätta gnugga armbågar:

1746563573472.png

Nu har man redan backat på en av de sakerna man kommunicerade vid lanseringen. "Ledigt säte bredvid" har bytts ut mot "tomma mittsäten".

På en A320 gör det ingen skillnad:
Visa bifogad bild 164712

Men på en CRJ får man fortsätta gnugga armbågar:

Visa bifogad bild 164713
Skulle just poängtera samma, men för ATR och Embraer 195.

Ser fram emot hurdan businessprodukt man kan erbjuda i en ATR med fyra på bredden…

Hoppas detta är en klassisk SAS rusad utrullning bara.

Gäller att dom släpper några biz awards, än så länge helt nollat på standard-award intra EU.

Jag som EBD hade inga problem att beställa 3 GT:s och 5 öl på LPA-ARN i GO. Tror att fylleriet är större på charter/rajjan m.m än vad det är på SAS. Annars skulle ju minimera drickat i loungen också (Iof är det ju max 3h innan avgång som gäller för loungebesök nu).

Gäller att dom släpper några biz awards, än så länge helt nollat på standard-award intra EU.

Jag som EBD hade inga problem att beställa 3 GT:s och 5 öl på LPA-ARN i GO. Tror att fylleriet är större på charter/rajjan m.m än vad det är på SAS. Annars skulle ju minimera drickat i loungen också (Iof är det ju max 3h innan avgång som gäller för loungebesök nu).
Personalen kan väl avvisa den som blivit pruttfull i loungen. Samma person lär heller inte få stiga ombord planet.

Personalen kan väl avvisa den som blivit pruttfull i loungen. Samma person lär heller inte få stiga ombord planet.
Och samma person serveras inte heller mer, oberoende av någon ”3 portioner max” regel.

CC har alltid haft makten att neka servering. 3-portionersregeln är ”kommersiellt motiverad”.

Toppen