Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Vad är rimligt att få i kompensation?
Det är reglerat i förordningens artikel 10:

Uppgradering och nedgradering

1. Om det lufttrafikföretag som utför flygningen placerar passageraren i en högre klass i förhållande till biljettpriset får lufttrafikföretaget inte ta ut något tillägg.

2. Om det lufttrafikföretag som utför flygningen placerar passageraren i en lägre klass i förhållande till biljettpriset skall lufttrafikföretaget inom sju dagar, i enlighet med bestämmelserna i artikel 7.3, ersätta

a) 30 % av passagerarens biljettkostnad vid alla flygningar på 1500 kilometer eller mindre, eller

b) 50 % av passagerarens biljettkostnad vid alla flygningar inom gemenskapen längre än 1500 kilometer, med undantag för flygningar mellan medlemsstaternas europeiska territorium och de franska utomeuropeiska departementen och vid alla övriga flygningar mellan 1500 och 3500 kilometer, eller

c) 75 % av passagerarens biljettkostnad vid alla flygningar som inte omfattas av a eller b, inklusive flygningar mellan medlemsstaternas europeiska territorier och de franska utomeuropeiska departementen.
 
Det är reglerat i förordningens artikel 10:

Uppgradering och nedgradering

1. Om det lufttrafikföretag som utför flygningen placerar passageraren i en högre klass i förhållande till biljettpriset får lufttrafikföretaget inte ta ut något tillägg.

2. Om det lufttrafikföretag som utför flygningen placerar passageraren i en lägre klass i förhållande till biljettpriset skall lufttrafikföretaget inom sju dagar, i enlighet med bestämmelserna i artikel 7.3, ersätta

a) 30 % av passagerarens biljettkostnad vid alla flygningar på 1500 kilometer eller mindre, eller

b) 50 % av passagerarens biljettkostnad vid alla flygningar inom gemenskapen längre än 1500 kilometer, med undantag för flygningar mellan medlemsstaternas europeiska territorium och de franska utomeuropeiska departementen och vid alla övriga flygningar mellan 1500 och 3500 kilometer, eller

c) 75 % av passagerarens biljettkostnad vid alla flygningar som inte omfattas av a eller b, inklusive flygningar mellan medlemsstaternas europeiska territorier och de franska utomeuropeiska departementen.
Var en poängresa till Asien för 80k poäng. Nedgraderingen gäller segmenten ARN-AMS (<1500km) och CDG-ARN (>1500km).

Räknar man på vad dessa segment hade kostat att boka separat (50k poäng) även om fast de ingår i en längre resa med ytterligare segment?
 
Var en poängresa till Asien för 80k poäng. Nedgraderingen gäller segmenten ARN-AMS (<1500km) och CDG-ARN (>1500km).

Räknar man på vad dessa segment hade kostat att boka separat (50k poäng) även om fast de ingår i en längre resa med ytterligare segment?
Jag skulle säga att man ska använda formeln för hela sträckningen som biljetten avsåg, d.v.s. kompensationen ska vara 75% på totalpriset i det här fallet även om endast en del av sträckan var nedgraderad. Lufthansa har köpt det resonemanget när jag blev nedgraderad på sträckan Frankfurt - Stockholm som var en del i en längre resa. Hur awardresor ska kompenseras är dock oklart - det finns ingen rättspraxis som jag känner till och gissningsvis gör flygbolag olika. Är det bara återbetalning av 75% av skatter och avgifter? Eller är det återbetalning av 75% av poängen? Eller både och? Ingen vet säkert.
 
Jag bokade en kompis och barnen på SAS Halmstad-Stockholm T&R i juli. SAS har nu ställt in utresan. Morgon avgången från Halmstad har tagits bort. Kvällsavgången är senare lagt och inte riktigt ett alternativ. Har någon lyckats få SAS ställa ut en tågbiljett för en inställd inrikesresa? Alternativet är väl att de tar taxi till Ängelholm och skicka kvittot till SAS.
 
Jag bokade en kompis och barnen på SAS Halmstad-Stockholm T&R i juli. SAS har nu ställt in utresan. Morgon avgången från Halmstad har tagits bort. Kvällsavgången är senare lagt och inte riktigt ett alternativ. Har någon lyckats få SAS ställa ut en tågbiljett för en inställd inrikesresa? Alternativet är väl att de tar taxi till Ängelholm och skicka kvittot till SAS.
Jag hade ringt och frågat om Ängelholmsalternativet.
 
Jag skulle säga att man ska använda formeln för hela sträckningen som biljetten avsåg, d.v.s. kompensationen ska vara 75% på totalpriset i det här fallet även om endast en del av sträckan var nedgraderad. Lufthansa har köpt det resonemanget när jag blev nedgraderad på sträckan Frankfurt - Stockholm som var en del i en längre resa. Hur awardresor ska kompenseras är dock oklart - det finns ingen rättspraxis som jag känner till och gissningsvis gör flygbolag olika. Är det bara återbetalning av 75% av skatter och avgifter? Eller är det återbetalning av 75% av poängen? Eller både och? Ingen vet säkert.
SAS vägrar ta ansvar, suck. En sista vända innan jag går vidare till ARN mest i frustration.
 
Jag bokade en kompis och barnen på SAS Halmstad-Stockholm T&R i juli. SAS har nu ställt in utresan. Morgon avgången från Halmstad har tagits bort. Kvällsavgången är senare lagt och inte riktigt ett alternativ. Har någon lyckats få SAS ställa ut en tågbiljett för en inställd inrikesresa? Alternativet är väl att de tar taxi till Ängelholm och skicka kvittot till SAS.
SAS tvär nekar pga bonusbiljett och inga bonusbiljetter på flygen från/till Ängelholm. Jag får väl fundera om det är värd ytterligare en stämning.
 
SAS tvär nekar pga bonusbiljett och inga bonusbiljetter på flygen från/till Ängelholm. Jag får väl fundera om det är värd ytterligare en stämning.
Beroende på hur mycket pengar det är så kanske casha nya biljetter och skicka in kvittona till sas för ersättning? I teorin kan det ju gå igenom utan att man behöver dra det genom stämning eller arn.
 
Beroende på hur mycket pengar det är så kanske casha nya biljetter och skicka in kvittona till sas för ersättning? I teorin kan det ju gå igenom utan att man behöver dra det genom stämning eller arn.
15 tkr för tre pers inrikes i Plus… jag får troligen rätt men ej sugen att låna ut så pass mycket där tåget kan funka och kostar 1/10 del.
 
Jag bokade en kompis och barnen på SAS Halmstad-Stockholm T&R i juli. SAS har nu ställt in utresan. Morgon avgången från Halmstad har tagits bort. Kvällsavgången är senare lagt och inte riktigt ett alternativ. Har någon lyckats få SAS ställa ut en tågbiljett för en inställd inrikesresa? Alternativet är väl att de tar taxi till Ängelholm och skicka kvittot till SAS.
Här har man väl följt regelverket? Inställt flyg mer än 14 dagar i förväg gör att man bokas om till nästa avgång (eller får avboka kostnadsfritt). Eftersom nästa avgång är senare samma dag så blir det inte aktuellt att ta hotellkostnaden. Däremot kanske lunch och middag får betalas av SAS.
 
Toppen