Senaste nytt

SAS på väg att återinföra Business class på Europa linjer?

På tal om medelhavet, travel pass till Spanien säljs än så länge (igår i alla fall). 20 klipp för 53tkr. Man kan flytta fram startdatum ett halvt år (så slutet på oktober nu). Om någon är sugen. Låt oss anta att dessa C bokningar blir business class framöver, så är det är riktigt kap dryga 5000 för en flexibel t&r.

Absolut men det finns väl en anledning till varför det togs bort från första början för x antal år sedan? Det var väl knappast pga för hög lönsamhet.
Ja och jag tror alla är överens om att det ofta saknas betalningsvilja bland nordbor, plus lite jantelag därpå. Men jag tror avsaknaden av lukrativa JV gjorde att man försökte något nytt, men nu om det är på väg in så är det lättare att fylla shorthaul feeders i C när även partners säljer det.
Betalningsvilja och jantelag kan man inget åt, men en bra ”Economy Flex” som kanske har lite godbitar för affärsresenärer bör nog fylla glappet som Plus lämnar.

Jag drömmer fortfarande om när Plus just hade introducerats och man kunde få ARN-MAD t/r för strax över 2000 kr, med helt fritt val ur serveringsvagnen, fullt flexibel/återbetalningsbar biljett, och 10000 poäng intjänade.....

Men som sagt var, Business är säker bra för SAS, men inte för mig.
Har SAS flugit till MAD tidigare också?

Ja och jag tror alla är överens om att det ofta saknas betalningsvilja bland nordbor, plus lite jantelag därpå. Men jag tror avsaknaden av lukrativa JV gjorde att man försökte något nytt, men nu om det är på väg in så är det lättare att fylla shorthaul feeders i C när även partners säljer det.
Betalningsvilja och jantelag kan man inget åt, men en bra ”Economy Flex” som kanske har lite godbitar för affärsresenärer bör nog fylla glappet som Plus lämnar.
Danskar verkar vilja betala mer än i Sverige och Norge ;)

Har SAS flugit till MAD tidigare också?
Ja, SAS flög länge Stockholm - Köpenhamn - Madrid med ett och samma flygplan (SK581). Samma flygnummer är nu tillbaka men då endast Köpenhamn - Madrid.

SK581 gick på morgonen och SAS-ägda Spanair hade en direktlinje Stockholm - Madrid senare på dagen med SK-codeshare. Spanair serverade (gratis) varm mat även i ekonomiklass på linjen Stockholm - Madrid.

Last edited:
SAS måste ju också förhålla sig till marknadspriserna för Business class inom Europa. Några exempel ARN-MAD t&r i juli:
Brussels ca 5500 kr
Lufthansa ca 5800 kr
Swiss ca 6000 kr
TAP ca 6700 kr
Iberia ca 7200 kr
KLM ca 7200 kr
AF ca 7600 kr

Det är ungefär på dessa prisnivåer det ligger även till andra ställen i Europa. Tror SAS kommer ligga i den övre delen ihop med AFKLM.
Vill den svenska/norska/danska kundbasen betala så mycket för dessa biljetter tro?
Vad kommer de göra om betalningsvilja saknas? För drygt 10 år sen var den alldeles för låg för att det skulle löna sig att ha Biz på europaflyget.

Även om SAS har flera samarbetspartners är väl ändå betalande kunder A och O för att det ska finnas lönsamhet?

Last edited:
Tror iofs att max tre drinkar per skalle har sin grund och botten i svensk alkohollagstiftning att göra och inget med säkerheten att göra. Om du tänker efter, ett vinglas på flyget är ju som ett halvt (och knappt det) vinglas på en normal restaurang och skulle knappast kalla ett glas vin för fylleri
SAS har väl haft åtskilliga problem med fylleri på vissa destinationer. Andra flygbolag har t o m fått dra in alkoholserveringen helt på vissa linjer, då allt för många inte kan sköta alkoholen.

Och som forskningen visat så är alkohol på höga höjder ingen lek, nedbrytningen blir mycket långsammare.

SAS har väl haft åtskilliga problem med fylleri på vissa destinationer. Andra flygbolag har t o m fått dra in alkoholserveringen helt på vissa linjer, då allt för många inte kan sköta alkoholen.
Att SAS skulle haft mer problem med fylleri än något annat bolag tror jag du får svårt att hitta något belägg för. Vilka flygbolag är det som har dragit in alkoholserveringen helt på vissa linjer p.g.a. fylleri? (Att vissa flygbolag inte erbjuder alkohol av religiösa skäl eller p.g.a. att flygningen är för kort för att ha servering är något annat).

Toppen