Senaste nytt

Minskat resande till USA p.g.a. läget där?

Vilket gör det ännu fulare att inte dricksa, eftersom personalen beskattas på uppskattad mängd dricks, inte på faktiskt intjänad sådan (åtminstone kontant, oklart hur de gör med kreditkortsdricks). Så servitören beskattas på inkomster de inte haft.

Dricksen delas dessutom ofta med kock, diskare etc.
Precis, dricks är i praktiken inte frivilligt. Värt att påpeka är att vissa ställen låter servitören stå för dricksen om gästen inte lämnat dricks. Hörde detta från förstahandskälla, iof i Kanada men samma gäller ju i princip där. Var dessutom på en kedja (earls) om det nu är en för- eller nackdel…

För att återgå till det (ev) minskade resandet.
Golman/Sachs har resandet som en av tre punkter som man inte tidigare räknat med, som man nu bedömer har klar påverkan på läget:
Second, our analysis of reduced foreign tourism to the US and foreign consumer boycotts suggests an additional 0.1-0.2pp hit to GDP growth in 2025. Our forecast had already assumed forceful retaliation by foreign governments, but we had not accounted for the effects of a consumer-led response.
Skärmavbild 2025-04-07 kl. 14.23.52.png

Då är fortfarande många resor bokade sen tidigare. Ju längre tid det går kommer större och större andel av resorna ha varit bokade under nuvarande mandatperiod och vad som händer då kommer bli väldigt intressant.

Valutakursen behöver gå ner med mer än den genomsnittliga prisökningen i USA pga tullarna för att det ska ha blivit bättre ens ekonomiskt och då har jag inte tagit hänsyn till upplevda känslor från turister.

För att återgå till det (ev) minskade resandet.
Golman/Sachs har resandet som en av tre punkter som man inte tidigare räknat med, som man nu bedömer har klar påverkan på läget:

Visa bifogad bild 163867
Intressant att se att de aktuella siffrorna avseende ankommande flygpassagerare visar en tydlig nedgång för icke-amerikaner men fortfarande en uppgång (jämfört med förra året) för amerikaner. Det är ju summan som avgör hur resandeunderlaget i genomsnitt ser ut för flygbolagen.

Vi får väl se om börsnedgångarna (förutsatt att de senaste dagarnas läge inte övergår i en ny uppgång/återställare...) innebär att en del amerikaner (eller för all del européer) snart känner sig så mycket fattigare att de avstår från långväga resor. Det är väl i så fall en effekt som kommer successivt under kommande månader som @Fredrik påpekar.

Jag har ställt in den enda privatresa jag hade planerat till USA. USA kommer att vara en no-go-zone tills jag kan se huruvida USA är en partner/vän eller en fiende i ett längre perspektiv. Det får mig även att fundera runt resor till Kina

Jag kommer rent privat hålla mig till resor till länder som är otvedtydligt våra allierade.

Är det någon som ansökt om ESTA på sistonde? En kollega ansökte för en och en halv vecka sen och ansökningen är fortfarande ”pending”. Ska väl egentligen får svar inom 72 timmar
Jag ansökte till en i familjen häromdagen, fick godkänt efter några timmar. Borde inte vara så himla många ansökningar just nu med tanke på allt.

Är det någon som ansökt om ESTA på sistonde? En kollega ansökte för en och en halv vecka sen och ansökningen är fortfarande ”pending”. Ska väl egentligen får svar inom 72 timmar.
min kollega ansökte och det tog ungefär 2 veckor om jag inte minns helt fel. Kan ha berott på att han svarade ja en av alla frågor.

Angående de europeiska (tyska) turister som fängslats vid inresa blir jag lite fundersam på om man får veta hela bakgrunden till händelserna. Jag läste två artiklar om två fall.

I det ena fallet var det en kvinnlig tatuerare som kom in till USA med tatuerarutrustning. Hon hade giltigt ESTA, men enligt myndigheterna hade hon tidigare jobbat olagligt i USA när hon endast hade ESTA för att turista.

Andra artikeln var om en man som reste in (ESTA även här) med sin fästmö som var bosatt i USA, och myndigheterna misstänkte att han hade för avsikt att stanna i USA. Det framgår inte från artikeln, men min tolkning är att han inte hade någon bokad resa hem till Tyskland, då han blev tvingad att köpa flygbiljetter.

Jag tycker ändå att det verkar orimligt att i ovan fall bli fängslad i veckor. Men med vetskapen att media ofta utelämnar viktiga detaljer, så undrar man om det ligger mer bakom... Eller så är det oskyldiga turister som bara begått mindre fel.

För mig är det viktigaste att tänka på att folket ≠ staten. Oavsett om det finns val i landet i fråga eller ej.

Jag väljer inte bort resmål pga att ett visst land bedriver en viss politik jag inte gillar. Om jag skulle hålla mig borta från alla länder vars politik jag inte håller med om så blir det svårt att åka någonstans (samt även att bosätta sig någonstans!).

De länder jag önskar att välja bort är de som för tillfället bedriver ett aktivt krig (s.k. "hot war") (någon slags moralfråga) eller där det finns risk att staten har som policy att kidnappa (arrestera utan grund) svenska medborgare (egoistisk självbevarelsedrift). Men jag lyckas inte ens uppfylla dom två önskemålen då jag är ganska säker på att jag besökt USA när amerikanerna bedrivit ett "hot war" någonstans...

Det finns som bekant även grader i helvetet. Har turistat i länder som bedrivit lågintensiva minikrig mot delar av sin egen befolkning, ofta begränsat till någon avlägsen landsände. Det är också moraliskt tveksamt egentligen.

Så jag fortsätter att besöka demokratier, länder med riggade val, enpartistater och militärdiktaturer. Det är människorna och landet jag är intresserad av, inte staten.

(Kanske en pretentiös rant men då är jag väl en pretentiös rantare i så fall!)

Jag har inga problem alls med att man sätter sina egna regler om varför man åker/inte åker till vissa resmål på samma sätt som vissa bojkottar specifika flygbolag.

Däremot har jag alltid svårt för personer som ska påpeka någon sorts dubbelmoral hela tiden. Typ någon postar "jag åker inte till land X pga Y" så får man svaret "MEN DU ÅKER JU TILL LAND Z, JÄVLA DUBBELMORAL" eller den allmänna kommentaren "samma personer som åker till Dubai osv".

Fritt fram för alla att göra sina egna val och man kan tycka att andra är idioter men man måste inte posta om att de har "fel" varje gång :)

Toppen