Man kan spekulera om handel och andra samarbeten ökar mellan Kanada och Europa - då finns det säkert massor av bra destinationer på ungefär samma avstånd att flytta kapacitet till. Men även det kommer att ta tid, säkert åratal.Också funderat på hur SAS strategi kommer att påverkas av läget framöver. Utöver minskad semesterpopularitet lär affärsresandet också påverkas. Åtminstone i det halvlånga perspektivet. I ett längre (långt) perspektiv skulle det kunna öka om de ”lyckas”, dvs om företag nu vallfärdar för att bygga fabriker och utveckla verksamheter i USA för att slippa tullarna. Chansen/risken för det är väl dock inte överhängande om jag förstår expertisen rätt.
Frågan är vad SAS skall göra med sin långdistansflotta?? Försöka hitta fler små men nischade destinationer och rotera? Tex San Jose som det talats om, håller väl knappast för sju dagar i veckan men någon enstaka som kombineras med ett antal till. Blir väl svårt att få ekonomi i det med tanke komplexiteten men något måste de ju antagligen göra. BA, AF, KLM och andra stora borde väl ha några sådana situationer med tanke på deras små kolonier de är ”tvingade” att flyga till. Görs väl inte sju dagar i veckan(?)
...
Också funderat på hur SAS strategi kommer att påverkas av läget framöver. Utöver minskad semesterpopularitet lär affärsresandet också påverkas. Åtminstone i det halvlånga perspektivet. I ett längre (långt) perspektiv skulle det kunna öka om de ”lyckas”, dvs om företag nu vallfärdar för att bygga fabriker och utveckla verksamheter i USA för att slippa tullarna. Chansen/risken för det är väl dock inte överhängande om jag förstår expertisen rätt.
Frågan är vad SAS skall göra med sin långdistansflotta?? Försöka hitta fler små men nischade destinationer och rotera? Tex San Jose som det talats om, håller väl knappast för sju dagar i veckan men någon enstaka som kombineras med ett antal till. Blir väl svårt att få ekonomi i det med tanke komplexiteten men något måste de ju antagligen göra. BA, AF, KLM och andra stora borde väl ha några sådana situationer med tanke på deras små kolonier de är ”tvingade” att flyga till. Görs väl inte sju dagar i veckan(?)
I övrigt är det intressant att läsa i tråden om USA som destination. Nu bor jag här och hatälskar verkligen stället men jag tänker ofta på att jag inte alls förstår vad jag skulle uppskatta som turist. I yngre år och boendes i ”DDR-Sverige” var det verkligen annorlunda med tanke på utbudet som inte fanns hemma (och Levis 501 till vrakpris), allt man bara sett ”på tv”, skyskrapor, bilarna, maten, drive through, take away osv osv. Numera när det mesta finns överallt och världen är alltmer kulturellt utsmetad (och ålder ) blir jag bara ständigt besviken och irriterad. Fruktansvärt otillgängligt (med få undantag), för mycket folk och trafik överallt, sönderexploaterat, fruktansvärt fult, osmakligt och överlag överskattat, över kommersialiserat, zombies på gatorna, dyrt/oprisvärt, ständiga ljud (är det inte någon som sitter och skriker när de ”pratar” eller för hög musik är det någon AC från 70-talet som står och går), maten (för att inte tala om att ständigt behöva äta med och på plast). Upplever också att folk inte alls är lika öppna och trevliga längre. Inser att jag låter som och till viss är en ”självgod europé” men jag tycker ”museet Europa” är överlägset precis allt ifråga om resmål.
Dessutom tror jag det finns en hel del människor som sedan länge väljer att inte resa till UAE, Turkiet, Saudiarabien, Nordkorea, Kina för diverse orsaker var de sen politiska eller säkerhetsaspekter, och ändå till någon nivå få förståelse. Jag bojkottar redan massor med länder. Men när folk gör samma sak med USA, då ska det mitt i allt försvaras och whataboutas....Blir märkligt att jämföra med UAE och Turkiet. Nästan ingen åker dit för att man gillar länderna, man åker dit för att det är prisvärt. USA är allt annat än prisvärt, utan man åker dit för att man gillar USA. Nu när folk gillar USA lite mindre lär resandet minska.
Diskussionen borde snarare handla om hur ändrade resmönster kan påverka utbudet av såväl rutter som bonusresor. Kan vi få dagliga avgångar till Tokyo/Bangkok året runt med SAS, om de kapar några avgångar till USA? Kommer det att finnas ännu bättre möjligheter att flyga business till staterna med SAS om efterfrågan sjunker?
Jag tror precis tvärtom. En stärkt krona är inte alls bra för vår exportindustri och kommer att leda till minskad konkurrenskraft och högre arbetslöshet om den står sig. Dessutom innebär tullarna som USA inför nu och de som övriga världen väntas införa, en högre inflation. Vi kan dock anta att EU gör en mer finmaskig plan för tullarna som mest drabbar tillverkning av produkter i USA som säljs direkt till konsumenter inom EU (vin, motorcyklar etc), dvs inte sånt som krävs för vår egen tillverkning. Förstärkningen av kronan kommer därför med all säkerhet att ätas upp av de prisökningar som kommer i USA. En liten valuta som svenska kronan är väldigt utsatt framförallt mot dollarn just nu och för att minska en långsiktig påverkan anser vissa bedömare att regering och riksdag kan tvingas byta till Euro i Sverige redan i år. All denna osäkerhet i ekonomin blir ganska snart förödande för turismen, inte bara till USA utan globalt. Skulle gissa att SAS går i konkurs inom ett år om detta håller i sig.Visa bifogad bild 163739
USD fortsätter ner och företag som vårt Volvo flyttar produktion dit idag. Vem vet, kanske vi får starta en ny tråd vartefter var SAS kan tänkas starta nya USA linjer med sina kommande A350 tack vare ökad inhemsk produktion där med fler företag? Dessutom mer turism bla tack vare svagare USD!
Fast även om efterfrågan skulle minska lär det väl inte bli en halvering eller mer? Och startläget är väl att SAS gärna hade haft några long haul-flygplan till utöver sina 12 widebodies (som ska bli 14) och 3 A321LR? De är ju ett mellanstort flygbolag där long haul-verksamheten är ganska viktig, men inte lika viktig som för de största europeiska drakarna. Så om SAS behöver styra om flottan talar vi kanske inte om mer än att flytta något/några enstaka flygplan bort från USA och till andra destinationer - t.ex. Kanada och Ost/sydostasien? I värsta fall får de väl sätta in en A330 till Kanarieöarna.Frågan är vad SAS skall göra med sin långdistansflotta?? Försöka hitta fler små men nischade destinationer och rotera? Tex San Jose som det talats om, håller väl knappast för sju dagar i veckan men någon enstaka som kombineras med ett antal till. Blir väl svårt att få ekonomi i det med tanke komplexiteten men något måste de ju antagligen göra.