Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS longhaul tråd

Också drabbad av ovan inställda flyg. Har ringt SAS runt 4 gånger under dagen och endast kommit fram till engelsktalande kundservice. Första kunde inte ens se att flyget var inställt. Andra började leta, men mutade och la sen på. Sista jag fick tag i satte på mute direkt och jag fick efter en stund lägga på. Ringde upp igen och då var kundtjänst stängd för dagen. Chatten stängde också tidigare än angivet vilket var surt just idag.

Har precis fått nya biljetter via mailen med Swiss två dagar efter ursprungligt datum.

Sas svarar ju inte och amex försäkringsbolag har stängt fram till måndag, har amex platinum. Vad är skäliga kostnader för hotell, hyrbil, parkering osv när det blir flera nätter? Allt är sjukt dyrt nu på helgen i Miami med kort varsel.

Hittar ej specifika summor så tänker att någon här kanske har egen erfarenhet?
Svarar själv på frågan efter samtal med SAS och genomgång av försäkringar. Kan möjligtvis hjälpa någon annan framöver.

Sas svarade att så länge vi kan visa att vårt alternativ inte är dyrare än allt annat i området för natten så bör det gå igenom. Finns alltså inget bestämt belopp.

För amex platinum verkar det finnas ett maxbelopp per person de ersätter vid försening, mot kvitto. Tänker att detta blir aktuellt om sas och hemförsäkring nekar någon kostnad som hotell, transport eller mat.

SK916 JFK-CPH är inställd 24 mars. Ombokad till Lufthansa (?) med ankomst 11:40 istället för 9:05 vilket gör att EU261-ersättningen uteblir, men oavsett så kommer jag landa för sent för att hinna till mitt möte. Försöker chatta med kundtjänst (dömt att misslyckas) som hävdar att det endast är bonusbiljetter han kan boka om till.

Orimligt då de redan bokat om mig till LH.

Det finns bonusplatser i PE dagen efter från EWR, men vem står för hotellet?

SK916 JFK-CPH är inställd 24 mars. Ombokad till Lufthansa (?) med ankomst 11:40 istället för 9:05 vilket gör att EU261-ersättningen uteblir, men oavsett så kommer jag landa för sent för att hinna till mitt möte. Försöker chatta med kundtjänst (dömt att misslyckas) som hävdar att det endast är bonusbiljetter han kan boka om till.

Orimligt då de redan bokat om mig till LH.

Det finns bonusplatser i PE dagen efter från EWR, men vem står för hotellet?
Vi lyckades inte alls genom svenska kundtjänsten. Det verkar vara alldels för många oerfarna som svar i telefon just nu. När det är så nära inpå resa blir det kritiskt. Vi körde på åtminstone 5 huaca med väntetid varje gång.

Under sista samtalet till svensk kundtjänst kom jag faktiskt fram till någon som pratade svenska, men där sa hen bl.a. att Star alliance inte finns längre och att Swiss tillhör Skyteam. Det bästa de kunde ordna för ombokning var att ta det via backoffice som skulle återkomma på måndag när det inställda flyget skulle gått igår lördag... Blev alldeles matt (om man inte redan var det?).

Testade usa-linjen efter svenska stängt för ett sista försök. Där förstod personalen direkt och hade kunskapen om passagerares rättigheter samt hur de kunde boka om. Blev väldigt imponerad och tacksam då de smidigt löste vår nya resa.

Sas ska i första hand stå för hotell om flyget blev inställt. I andra hand kan hemförsäkring och kreditkort kicka in. Vi kommer skicka in kvitton när vi kommer hem.

Vi lyckades inte alls genom svenska kundtjänsten. Det verkar vara alldels för många oerfarna som svar i telefon just nu. När det är så nära inpå resa blir det kritiskt. Vi körde på åtminstone 5 huaca med väntetid varje gång.

Under sista samtalet till svensk kundtjänst kom jag faktiskt fram till någon som pratade svenska, men där sa hen bl.a. att Star alliance inte finns längre och att Swiss tillhör Skyteam. Det bästa de kunde ordna för ombokning var att ta det via backoffice som skulle återkomma på måndag när det inställda flyget skulle gått igår lördag... Blev alldeles matt (om man inte redan var det?).

Testade usa-linjen efter svenska stängt för ett sista försök. Där förstod personalen direkt och hade kunskapen om passagerares rättigheter samt hur de kunde boka om. Blev väldigt imponerad och tacksam då de smidigt löste vår nya resa.

Sas ska i första hand stå för hotell om flyget blev inställt. I andra hand kan hemförsäkring och kreditkort kicka in. Vi kommer skicka in kvitton när vi kommer hem.
Helt matt och borde ha försökt ringa även USA-numret. Nu blev det hemresa ett dygn senare efter att ha suttit med dem i 4h. Var högst oklart om jag var ombokad i PE eller Eko på Lufthansa nämligen.

Får lösa alla omkostnader i efterhand!

Men delar din uppfattning om frustrationen kring medarbetarnas okunskap och att man får vänta för att de ska dubbelkolla allting hela tiden.

Surt att läsa om alla som inte får hjälp och än värre får tala med medarbetare som verkar sakna grundläggande kompens.

Är det en maskin som är out of order hos SAS? Vad är orsaken till det och hur läng beräknas trafikstörningarna pågå? Lite förvånad att man inte hyr in kapacitet men det kanske inte finns något att tillgå på marknaden.

Surt att läsa om alla som inte får hjälp och än värre får tala med medarbetare som verkar sakna grundläggande kompens.

Är det en maskin som är out of order hos SAS? Vad är orsaken till det och hur läng beräknas trafikstörningarna pågå? Lite förvånad att man inte hyr in kapacitet men det kanske inte finns något att tillgå på marknaden.
SK915 är inställd den 24/3 och därmed även returen SK916. Mailet om inställt flyg kom 02:33 i natt amerikansk tid så det är helt klart något de vet om. Troligen en trasig maskin, men vet inte mer.

Var högst oklart om jag var ombokad i PE eller Eko på Lufthansa nämligen.
Spontant misstänker jag eco. Jag har fått sådan ombokning två gånger *innan* bytet till skyteam, och båda gångerna blev det eco på Lufthansa. Vilket å andra sidan renderar 75% återbetalning, så det blir en väldigt billig eco...

Spontant misstänker jag eco. Jag har fått sådan ombokning två gånger *innan* bytet till skyteam, och båda gångerna blev det eco på Lufthansa. Vilket å andra sidan renderar 75% återbetalning, så det blir en väldigt billig eco...
Fast 75% av skatterna på en Eurobonusbokning är inte allt för mycket att hänga i julgranen. :rolleyes:

• Sad
Reactions: DRG
Dagens SK915 flygs av SE-REH som enligt FR24 skulle gått som SK957 till Miami, men som idag blev inställd.

I Köpenhamn står LN-RKS som landade som SK916 den 19/3 enligt FR24.

Fast 75% av skatterna på en Eurobonusbokning är inte allt för mycket att hänga i julgranen. :rolleyes:
Borde väl även få tillbaka av poängen? Men ja, ekvationen blir onekligen annorlunda på en bonuseresa eftersom den är så billig fråm början - procentsatser slår dåligt.

Toppen