Fredah
Medlem
Idag var det något IT haveri på AMS vilket gjorde att vi blev drygt en timme sena till ARN. Jag gjorde allt jag kunde för att hinna med men tyvärr så var gaten stängd när jag kom fram.
SAS personalen hänvisade till KLMs service-desk landside (Menzies) trots att jag reste med biljett utställd av SAS och enbart på SK flight nummer (code-share operated av KL). Rent principiellt tror jag att detta är korrekt alltså att den operating carrier som orsakat förseningen ska lösa ombokning men som konsument upplevs ju detta lite märkligt. Man kan ju tycka att ett bolag som ändå äger delar av SAS kunde ha lite bättre samarbete?
Jag bet ihop och gick landside där jag möttes av detta:

Luckan bredvid bekräftade att det inte finns någon representant utan man får ringa.
Efter dryga 20min kö så kom jag fram till en agent som hävdade att KLM inte alls kan röra bokningen då den ställts ut av SAS och att SAS måste göra ombokningen. Vid det här laget hade jag även ställt mig i kö till SAS service center varpå jag satte på högtalaren och de började diskutera med varandra vem som var ansvarig. KLM gav inte med sig så tillslut sa hon på SAS ”jag fixar det ändå men det är egentligen KLM som ska betala för ombokningen”. Känns lite som att de inte hade löst det om jag inte vore Diamond men det vet jag ju inte såklart.
Jag som var så glad att man nu kan ansluta från små flygplatser i Sverige ut i världen. Men om det ska vara såhär omständigt får man väl gå tillbaka till tåg till Kastrup istället.
Okej lång rant men såhär kan det ju ändå inte få gå till? Vad är det som gäller egentligen, om det nu är KLMs ansvar, hur får man dom att ta sitt ansvar?
SAS personalen hänvisade till KLMs service-desk landside (Menzies) trots att jag reste med biljett utställd av SAS och enbart på SK flight nummer (code-share operated av KL). Rent principiellt tror jag att detta är korrekt alltså att den operating carrier som orsakat förseningen ska lösa ombokning men som konsument upplevs ju detta lite märkligt. Man kan ju tycka att ett bolag som ändå äger delar av SAS kunde ha lite bättre samarbete?
Jag bet ihop och gick landside där jag möttes av detta:

Luckan bredvid bekräftade att det inte finns någon representant utan man får ringa.
Efter dryga 20min kö så kom jag fram till en agent som hävdade att KLM inte alls kan röra bokningen då den ställts ut av SAS och att SAS måste göra ombokningen. Vid det här laget hade jag även ställt mig i kö till SAS service center varpå jag satte på högtalaren och de började diskutera med varandra vem som var ansvarig. KLM gav inte med sig så tillslut sa hon på SAS ”jag fixar det ändå men det är egentligen KLM som ska betala för ombokningen”. Känns lite som att de inte hade löst det om jag inte vore Diamond men det vet jag ju inte såklart.
Jag som var så glad att man nu kan ansluta från små flygplatser i Sverige ut i världen. Men om det ska vara såhär omständigt får man väl gå tillbaka till tåg till Kastrup istället.
Okej lång rant men såhär kan det ju ändå inte få gå till? Vad är det som gäller egentligen, om det nu är KLMs ansvar, hur får man dom att ta sitt ansvar?