Senaste nytt

KLM usel hantering av Irrops på Arlanda

Fredah

Medlem
Idag var det något IT haveri på AMS vilket gjorde att vi blev drygt en timme sena till ARN. Jag gjorde allt jag kunde för att hinna med men tyvärr så var gaten stängd när jag kom fram.

SAS personalen hänvisade till KLMs service-desk landside (Menzies) trots att jag reste med biljett utställd av SAS och enbart på SK flight nummer (code-share operated av KL). Rent principiellt tror jag att detta är korrekt alltså att den operating carrier som orsakat förseningen ska lösa ombokning men som konsument upplevs ju detta lite märkligt. Man kan ju tycka att ett bolag som ändå äger delar av SAS kunde ha lite bättre samarbete?

Jag bet ihop och gick landside där jag möttes av detta:
IMG_8310.jpeg
Luckan bredvid bekräftade att det inte finns någon representant utan man får ringa.

Efter dryga 20min kö så kom jag fram till en agent som hävdade att KLM inte alls kan röra bokningen då den ställts ut av SAS och att SAS måste göra ombokningen. Vid det här laget hade jag även ställt mig i kö till SAS service center varpå jag satte på högtalaren och de började diskutera med varandra vem som var ansvarig. KLM gav inte med sig så tillslut sa hon på SAS ”jag fixar det ändå men det är egentligen KLM som ska betala för ombokningen”. Känns lite som att de inte hade löst det om jag inte vore Diamond men det vet jag ju inte såklart.

Jag som var så glad att man nu kan ansluta från små flygplatser i Sverige ut i världen. Men om det ska vara såhär omständigt får man väl gå tillbaka till tåg till Kastrup istället.

Okej lång rant men såhär kan det ju ändå inte få gå till? Vad är det som gäller egentligen, om det nu är KLMs ansvar, hur får man dom att ta sitt ansvar?

Det är KLMs ansvar till 100%.
Alltid flygbolaget som orsakar försening som är skyldiga att boka om. Vad det är för codeshare är irrelevant.

Sen kan man ju tycka att SAS/KLM/AF borde kunna samarbeta om detta, men SAS har helt rätt i att det är KLM som ska betala detta och äger problemet. Oftast bokas man ju om redan av "backoffice" men när det inte finns representant på plats blir det alltid svårt.

Det är KLMs ansvar till 100%.
Alltid flygbolaget som orsakar försening som är skyldiga att boka om. Vad det är för codeshare är irrelevant.

Sen kan man ju tycka att SAS/KLM/AF borde kunna samarbeta om detta, men SAS har helt rätt i att det är KLM som ska betala detta och äger problemet. Oftast bokas man ju om redan av "backoffice" men när det inte finns representant på plats blir det alltid svårt.
Det är ju lite märkligt att SAS inte verkar ha någon möjlighet att kontakta "backoffice" på KLM, även om man inte tar steget fullt ut och hjälper varandra så skulle man ju inofficiellt kunna ha en dialog. Jag är rätt övertygad om att om man bara kommer till rätt person så hade KLM löst det här utan problem. Jag menar situationen är ju omvänd på AMS, kan vara ett SAS plan som kommer in sent så att man missar sin anslutning vidare med KLM.

Jag har försökt hålla mig positiv till förändringen med byte till SkyTeam och SK till USA med anslutningar med Delta tycker jag är kanon, både produkt och pris, men måste säga att jag är riktigt besviken på KLM, man tänker ju att det borde bli bättre än tex samarbetet med Lufthansa eftersom KLM ju tom är delägare i SAS.
Men vad får man som EBD på KLM? visst man får access till lounge, prio boarding och fast track men där tar det stopp. Man får sitta längst bak i planet eller i bästa fall på rad 18 och alltid fulla rader även på halvtomma flyg. Med Eurobonus Gold på LH så upplevde jag nästan alltid seat-block och kunde välja platserna precis bakom business typ rad 6, dessutom exit row om jag så ville. Gissningsvis 1 av 10 flyg fick jag dessutom uppgradering till business (i princip enbart på fullsatta/överbokade flyg), detta har jag inte hört någon få på KLM.

Vi får se om nästa bokning inom Europa blir SAS/KLM eller LH, det hänger nog lite på hur smidigt KLM hanterar min claim.

Det är ju lite märkligt att SAS inte verkar ha någon möjlighet att kontakta "backoffice" på KLM, även om man inte tar steget fullt ut och hjälper varandra så skulle man ju inofficiellt kunna ha en dialog. Jag är rätt övertygad om att om man bara kommer till rätt person så hade KLM löst det här utan problem. Jag menar situationen är ju omvänd på AMS, kan vara ett SAS plan som kommer in sent så att man missar sin anslutning vidare med KLM.
SAS är mig veterligen inte ground handling/service partner för KLM på ARN. Därmed har de absolut inget med detta att göra.

Du kan lika gärna gå till SAS eller Lufthansa eller någon annan, självklart kan de i teorin kontakta någon på KLM, men det är inte deras jobb eller ansvar.

All skuld här ska läggas på KLM och inga andra.

Men vad får man som EBD på KLM? visst man får access till lounge, prio boarding och fast track men där tar det stopp. Man får sitta längst bak i planet eller i bästa fall på rad 18 och alltid fulla rader även på halvtomma flyg. Med Eurobonus Gold på LH så upplevde jag nästan alltid seat-block och kunde välja platserna precis bakom business typ rad 6, dessutom exit row om jag så ville. Gissningsvis 1 av 10 flyg fick jag dessutom uppgradering till business (i princip enbart på fullsatta/överbokade flyg), detta har jag inte hört någon få på KLM.
KLM skiter fullständigt i att du är EBD, det är ingen status hos dom. Du är Skyteam Elite plus, inget annat. På samma sätt var du Star Alliance Gold hos Lufthansa och inte EBD.

På mina flyg med KLM och AF har jag kunnat välja säten gratis, så om du inte får göra det är det något som är fel.
På Lufthansa får du tex inte välja säte alls på en light biljett, inte ens som Senator.

Lufthansa har ju lite annan approach på sina leisure destinationer tex Barcelona, där överbokas nästan alltid economy, och sällan många Senator och då uppgraderad andra Star Gold. Vet inte om det är samma på KLM/AF att de överbokar eller ej, men om de överbokar kommer folk uppgraderas.

SAS är mig veterligen inte ground handling/service partner för KLM på ARN. Därmed har de absolut inget med detta att göra.

Du kan lika gärna gå till SAS eller Lufthansa eller någon annan, självklart kan de i teorin kontakta någon på KLM, men det är inte deras jobb eller ansvar.

KLM skiter fullständigt i att du är EBD, det är ingen status hos dom. Du är Skyteam Elite plus, inget annat. På samma sätt var du Star Alliance Gold hos Lufthansa och inte EBD.

På mina flyg med KLM och AF har jag kunnat välja säten gratis, så om du inte får göra det är det något som är fel.
På Lufthansa får du tex inte välja säte alls på en light biljett, inte ens som Senator.

Lufthansa har ju lite annan approach på sina leisure destinationer tex Barcelona, där överbokas nästan alltid economy, och sällan många Senator och då uppgraderad andra Star Gold. Vet inte om det är samma på KLM/AF att de överbokar eller ej, men om de överbokar kommer folk uppgraderas.
Håller med Fredah här. Tror alla förstår att det är KLM:s fel här inte ritkigt det som är poängen utan poängen är hur de samarbetar för att lösa problem inom alliansen på ett för kunden smidigt sätt.

Kan du fritt välja säten på KLM/AF economy revenue? Bokade GOT-AMS-BCN igår med exakt samma upplevelelse som Fredah dvs de platser jag kunde välja efter att lagt in min status var de som var längre bak i planet. Så var det inte med LH som star gold.

Du missar min poäng, jag är helt med på att det är KLMs ansvar.
Men jag tycker att det vore rimligt, givet samarbetet som SAS har med KLM att de löste dessa frågor på ett bättre sätt.

Jag är helt med på att det är Elite plus som de kollar på, oavsett så tycker jag att star gold var mer värt det som var min poäng inte om det är EBD eller EBG.

Jag kan välja säte gratis längst bak typ från rad 18 och bakåt, på LH kan/kunde jag välja från typ rad 6.
Vad jag vet så kan man inte boka en SK/KLM codeshare som Go light så det är knappats jämförbart i detta fallet. Jag pratar om vanliga ekonomibiljetter.

Jag har aldrig åkt LH till leisure destinationer, där jag blivit uppgraderad är CPH-FRA eller omvänt.

Du missar min poäng, jag är helt med på att det är KLMs ansvar.
Men jag tycker att det vore rimligt, givet samarbetet som SAS har med KLM att de löste dessa frågor på ett bättre sätt.
Och det är ju en fråga för KLM framförallt hur de ska hantera Irrops på ARN/CPH/OSL till att börja med.
För att SAS ska ha mandat att göra något så behöver KLM initiera att de får dessa mandat.

Är helt och hållet med på trådens titel och tycker det är extremt dåligt hur de hanterar din situation, och att bli hänvisad till telefon när man strandat på en flygplats. Så får det inte gå till.

Jag har aldrig åkt LH till leisure destinationer, där jag blivit uppgraderad är CPH-FRA eller omvänt.
Det har aldrig hänt mig som EBD vad jag kan minnas på flighten mellan Sverige och Tyskland, däremot väldigt frekvent på Tyskland till/från Europa.
Som Senator fick jag dock upgrade på MUC-ARN.

Vad jag vet så kan man inte boka en SK/KLM codeshare som Go light så det är knappats jämförbart i detta fallet.
Pratar inte om go light, utan en helt vanlig Lufthansa bokning i deras billigaste economy, som kallas light.
Där får jag som Senator inte välja något säte alls utan blir tilldelat ett säte som inte ens går att byta vid checkin (man kan ju alltid fråga och en agent kan ju då ändra i teorin, men hjälper inte när planet är fullt).

Detta är ett Arlandaproblem. AF/KLM har några av de minst engagerade och kunniga anställda hos handlingbolaget. Det finns liksom inte på kartan att de skulle vara proaktiva och öppna en lucka. Jag får lite frispel på deras service varje gång.

Pratar inte om go light, utan en helt vanlig Lufthansa bokning i deras billigaste economy, som kallas light.
Där får jag som Senator inte välja något säte alls utan blir tilldelat ett säte som inte ens går att byta vid checkin (man kan ju alltid fråga och en agent kan ju då ändra i teorin, men hjälper inte när planet är fullt).
Men har du fått välja fritt på KLMAF economy som Elite+? Dvs. inte som för mig och Fredah att man får hålla sig till godo med säten i bakre delen av planet?

Och det är ju en fråga för KLM framförallt hur de ska hantera Irrops på ARN/CPH/OSL till att börja med.
För att SAS ska ha mandat att göra något så behöver KLM initiera att de får dessa mandat.

Är helt och hållet med på trådens titel och tycker det är extremt dåligt hur de hanterar din situation, och att bli hänvisad till telefon när man strandat på en flygplats. Så får det inte gå till.
Nja det är inte riktigt så det går till med samarbete och partnerskap. SAS kan mycket väl initiera en diskussion om samarbete kring hantering av Irrops med utgångspunkten att ge kunder en bättre upplevelse på på samtliga hubbar där AF/KLM/SK har personal. Sen behöver såklart det finnas intresse från KLMs sida annars pratar man ju med en vägg. Men, min poäng är att det intresset borde finnas då det borde gynna samtliga parter.

Jag menar att Lufthansa's economy light är att jämföra med SAS Go Light och att eftersom dessa biljetter inte går att boka på code-share så tycker jag inte att man kan jämföra dessa biljetter. Lufthansa är inte automatiskt sämre för att de erbjuder en lägre biljettklass som innehåller färre förmåner.

Toppen