marbe166
Medlem
LN-RKT står kvar på MIA, och det var till Stockholm den skulle.
Påstås fixad och vi gör ett nytt försök mot Köpenhamn. Håller det så är det runt 3h sent ut och det bör väl inte ställa till alltför mycket för kommande flighter iaf.Dagens SK932 återvände till LAX efter en timme med trasig lucka till ena landningsstället. Återstår att se var vi hamnar nu...
Oj vilket stresspålag - både för frekventa resenärer och framförallt för ovana resenärer. Märkligt att SAS föreslår Finnair av alla ändringar.CPH-MIA-ARN-MIA-CPH med start imorgon inställt.
Jag ringde SAS några minuter efter att jag fick notifikationen, då jag (med all rätta) tänkte att alternativen kommer försvinna snabbt.
Med diamant-kortet kom jag fram utan väntan. Agenten behövde undersöka lite innan vi kunde börja och under de 5-10 minuterna bokade roboten om mig från HEL-CPH-MIA till HEL-CPH-SFO-MIA med nattflyg SFO-MIA med United. Inget jag var sugen på.
Obekvämt i ekonomi
Visa bifogad bild 163494
Jag hittade plats CPH-ORD men den försvann medan jag väntade. Hittade däremot 3 platser HEL-CPH-ARN-EWR och sedan vidare till MIA. Agenten lyckades inte hitta platserna, trots att hon såg flygen. Till sist insåg vi att det berodde på de nya flygen gifte sig med de gamla. Om agenten tog bort de gamla flygen först så gick de jag hittat utmärkt att boka mitt förslag. Men hon sa att det inte gick att ta bort de gamla först, man måste ha de gamla kvar då man gör ombokningen. Jag föreslog en hel del workarounds, som att tex boka HEL-CPH dagen innan och sedan boka till de aktuella flygen med detsamma ("Nej, för det räknas som två ändringar"), men inget godkändes. Ej heller att flyga Finnair HEL-ARN och sedan SAS ARN-EWR. Efter en timmes samtal (agenten var genomgående mycket trevlig) sa hon att hon inte kan hjälpa, för att kollegan säger man måste bara boka HEL-MIA och ta det som erbjuds. HUACA.
Nu en timme senare när jag ringde igen var samtliga platser med SAS till USA borta, förutom till SFO. Jag hade hittat en rutt med Delta via Amsterdam som efter en del handhållande jag lyckades få bokad. Agenten protesterade först att Delta inte är Skyteam men ändrade sig snabbt. Hon behövde dock avbryta ett par gånger för att få hjälp med vilken bokningsklass man ska boka, osv. Till sist fick jag igenom ombokningen (lustigt nog kunde denna agent först ta bort flygen och sedan lägga in de nya).. Också denna agent mycket trevlig.
Med tanke på att jag kopplats till diamantlinjen är jag förvånad över att agenterna i båda fallen saknat både kunskap samt rätt verktyg, eller har varit bundna av strikta policyer. Båda agenterna som sagt väldigt trevliga att ha att göra med, men jag märkte ingen förhöjd nivå hos dem gentemot "normala" agenter (kanske är jag extra kritisk då jag själv haft deras jobb under några år).
Lustigt nog föreslog SAS hemsida att jag skulle kunna boka om till Finnair. Lustigt eftersom det inte är en partner (men toppen om man erbjuder sådan flexibilitet) men också för att det Finnair-flyget är helt fullbokat.
Visa bifogad bild 163495
Ombokningsalternativen som erbjuds på sajten verkar har en del alternativ som inte KC har. Jag fick en ändring på BKK-CPH och enda erbjudande på sajt var BKK-SIN-CPH på SQ-SQ. (som nämnt i annan tråd högg jag på det, men blev då ombokad till ekonomi)....
Lustigt nog föreslog SAS hemsida att jag skulle kunna boka om till Finnair. Lustigt eftersom det inte är en partner (men toppen om man erbjuder sådan flexibilitet) men också för att det Finnair-flyget är helt fullbokat.
...
SAS har ett samarbete med SQ på SIN-CPH med codeshare så kanske inte så konstigt just denna gång. Däremot intressant med bla FinnairOmbokningsalternativen som erbjuds på sajten verkar har en del alternativ som inte KC har. Jag fick en ändring på BKK-CPH och enda erbjudande på sajt var BKK-SIN-CPH på SQ-SQ. (som nämnt i annan tråd högg jag på det, men blev då ombokad till ekonomi).
Så kanske har sajten lite mer att välja på än vad agenterna "ser" som tillåtna alternativ.