Senaste nytt

SAS Business, är inte maten för dålig?

Bara åkt SAS Business tor till Bangkok. Maten på vägen dit var nog den bästa varmrätten jag fått i Business. Inte lika bra på hemvägen men absolut inte dålig då heller.

Håller med @Remington Steele om uppläggningen. Men jag tar hellre en bättre rätt som är dåligt upplagd än en fint upplagd rätt som smakar dåligt.

Åker med SAS till SFO tor om några veckor, blir spännande att se om det är lika bra då.

Ja, presentationen av varmrätten är inte så kul. Allt blir väldigt kompakt och slabbigt, lite som att äta ur en matlåda. Att få ugnsformen direkt på bordet är mer anpassat för de flighter där de serverar på bricka. När det är de längre serveringen utan bricka så hade jag hellre sett maten på en tallrik. Smaken och portionsstorleken är dock långt över vad branschen i genomsnitt erbjuder.

Men variationen ger jag inte mycket för. På pappret så byter de rätt var tredje månad, men alltför ofta är bytena marginella. Typ oxkind med selleripuréad potatis och svartpepparkorn blir oxkind med morotspuréad potatis och rödpepparkorn.

Och andraserveringen är ju rena rama katastrofen. Idén med smörrebröd är utmärkt, men varför krånglar man till det istället för att gå på säkra kort, speciellt som man serverar dem halvfrysta??? I menyn detta kvartal på de korta långlinjerna serverar man smörrebröd med soltorkad tomattartar, grillad jordärtskocka, stekta oliver och gräslöksmajonäs. Åk ut till Strøget och ta med denna anrättning till en äkta smörrebrödsbutik och se vad de säljer mest av. SAS hipstermacka eller klassiker som rostbiff & pepparrot, hönsesallad, panerad fisk & remoulad, sill & gräslök, eller varför inte lite "wild and crazy" med skagenröra. Nu får danska staten faktiskt ta sitt ägaransvar och slå Anko i huvudet med den danska matkulturkanonen!

Nja jag håller inte med om att maten är dålig i SAS business. Jag har ätit några av dom bästa varmrätterna i luften på SAS. Tom bättre än på LH first. Förrätter och dessert kan svaja lite men varmrätterna har varit riktigt bra.

Lite blandade åsikter, men kan inte komma ifrån att det känns som mer ekonomiklass att få en värmd bytta serverad. Smaken var inte dålig, men tycker inte det är så mat ska serveras i business. Alla har uppenbarligen olika åsikter, men kände inte att SAS mat i bytta smakade bättre än det man får i många andra business som motiverar den svaga serveringen. Sen bara två ostar på ostbrickan tyckte jag också var åt det sämre hållet. Sammantaget var enda behållningen att personalen var väldigt trevlig, men det har den varit på andra bolag också så förstår inte riktigt hyllningen av SAS business.

Förrätterna var helt ok, det får jag ge SAS.

Toppen