Senaste nytt

SAS lämnar Star Alliance 31 Augusti 2024

palmen

Moderator
Det tar 1-2 timmar längre via de flygplatser du nämner än via CPH. Kika exempelvis på Tokyo exempelvis de datum SAS har avgångar dit.
Visa bifogad bild 152151
Visa bifogad bild 152152
Visa bifogad bild 152153
Ska jag resa i 15h kan jag lika gärna resa i 16h eller 17h, det är same same för mig och inget jag lägger vikt vid över huvud taget. Det kommer ta en dag att resa oavsett vad.

Tittar man flygtiderna så är det ingen större skillnda på de olika hubbarna om man tittar på faktiskt tid 10 april. I denna tid ingår ju eventuell holding, traffic mm.
CPH-HND 12h44min
LHR-HND 13h20min
ZRH-NRT 12h24min
FRA-HND 12h22min
MUC-HND 12h24min
AMS-NRT 13h09min
CDG-HND 13h13min

Min poäng är att jag måste oavsett göra ett byte, och då gör jag ett byte till det flygbolag som passar mig bäst och de tider som passar mig bäst. Där kommer inte Korean komma in som första valet för egen del, de kommer komma rätt långt ner på listan.
 
Ska jag resa i 15h kan jag lika gärna resa i 16h eller 17h, det är same same för mig och inget jag lägger vikt vid över huvud taget. Det kommer ta en dag att resa oavsett vad.

Tittar man flygtiderna så är det ingen större skillnda på de olika hubbarna om man tittar på faktiskt tid 10 april. I denna tid ingår ju eventuell holding, traffic mm.
CPH-HND 12h44min
LHR-HND 13h20min
ZRH-NRT 12h24min
FRA-HND 12h22min
MUC-HND 12h24min
AMS-NRT 13h09min
CDG-HND 13h13min

Min poäng är att jag måste oavsett göra ett byte, och då gör jag ett byte till det flygbolag som passar mig bäst och de tider som passar mig bäst. Där kommer inte Korean komma in som första valet för egen del, de kommer komma rätt långt ner på listan.

Du får ju inte glömma den tid det tar från Arlanda till följande flygplatser. Men ja, tider, pris, status osv. kommer vara avgörande för om folk väljer rutten.
 
Du får ju inte glömma den tid det tar från Arlanda till följande flygplatser. Men ja, tider, pris, status osv. kommer vara avgörande för om folk väljer rutten.
Och risken för fackliga möten och andra bagageproblem på CPH. Möjligheten till ev kortare byten på CPH har ofta orsakat försenat bagage där för mig i alla fall. Undviker därför alltid CPH om jag kan.
 

palmen

Moderator
Du får ju inte glömma den tid det tar från Arlanda till följande flygplatser. Men ja, tider, pris, status osv. kommer vara avgörande för om folk väljer rutten.
Det är 1h10min till CPH och ca 2h till de andra hubbarna, dvs en icke faktor för majoriteten av folket som ska resa 15-20h.
Vi ska resa en grupp på 10 pers till en destination SAS flyger på, alla fick fritt välja hur de vill flyga och bara 40% valde sas som var snabbaste resväg. Övriga valde att resa via AMS, HEL, LHR trots att connection tiden på dessa flygplatser var 1,5-13h. Enda anledningen till att 4 valde SAS var för att flygtiderna var bäst i deras fall. Vi andra valde andra flygbolag pga halva priset mot SAS och bättre flygtider för oss.
Ingen av oss 10 hade kortast restid som första prio (2 av oss flyger mycket, 8 flyger mindre). Vet inte om det säger något för resten av befolkningen, men det kanske ger en hint om hur många resonerar på en resa som tar åtminstone 15h. Ska man vara borta 10 dagar så bryr man sig inte om 1h lägre restid.
 

ARN01

Medlem
Nja. Tack för förslaget men verkar bli typ dubbla kostnaden så det alternativet går nog bort tyvärr.
Har du säkert såklart redan tittat på men SAS metall så långt det gå? Kanske blir svårt beroende på vart du skall men är det Nordamerika eller Asien kan du ju ivf komma en bit.
Såg nu att det var Sydamerika… värre att få till något då
 
  • Gilla
Reactions: BJi
SAS måste få igång mer codeshare med Delta omgående. Som det är nu när jag vill boka resa till tex Lima, Bogota eller Costa Rica dyker Avianca upp. Om linjen till Atlanta ska bli lyckad måste det gå att flyga vidare med Delta.
 

guwonder

Medlem
CPH-SEL more likely than CPH-JED.
SAS måste få igång mer codeshare med Delta omgående. Som det är nu när jag vill boka resa till tex Lima, Bogota eller Costa Rica dyker Avianca upp. Om linjen till Atlanta ska bli lyckad måste det gå att flyga vidare med Delta.

For SAS to be able to codeshare with Delta, government approval for the codeshare is a prerequisite for each route on which these two airlines want to codeshare. The US approval is not always quick. And the approval can only happen after the airline submits an application for the specific codeshare route.

I don’t know which route codeshare applications have been filed by Delta so far as part of the growing partnership between Delta and SAS. But the sooner it is done, the better it will be for those looking at those trips to Latin America.
 

ARN01

Medlem
SAS måste få igång mer codeshare med Delta omgående. Som det är nu när jag vill boka resa till tex Lima, Bogota eller Costa Rica dyker Avianca upp. Om linjen till Atlanta ska bli lyckad måste det gå att flyga vidare med Delta.
Verkligen! Märkt att den än så länge knappt dyker upp som förslag ens inom USA. Nuvarande USA situation tror jag verkligen inte är bra. Bjuder in till att folk hittar andra resmönster och bolag. Som bekant svårare att vinna en kund än att behålla...
Har inte tänkt tanken att byta till något annat men har slagit mig senaste att Star Alliance inte kanske är otänkbart ändå. Bor för tillfället på Unitedhub (Denver), blir kanske kvar något/ett par tre år. Vid det laget kanske Norwegian är uppköpta av Lufhansagruppen och Air Baltic har inkörda samarbeten och linjer. Air Baltic uttalade sig ju häromdagen att de ser specifikt Star Alliance som mål inom ett antal år.
 
Toppen