Senaste nytt

SAS lämnar Star Alliance 31 Augusti 2024

BJi

Medlem
Planerar en resa ut i slutet av augusti och tillbaka i början av september. Inte helt lätt att optimera vad som blir bäst, *A eller SkyTeam...
Som EBG kommer jag väl bara få poäng och benefits för ena benet oavsett val, tolkar jag det som :-(
 

airac

Medlem
Planerar en resa ut i slutet av augusti och tillbaka i början av september. Inte helt lätt att optimera vad som blir bäst, *A eller SkyTeam...
Som EBG kommer jag väl bara få poäng och benefits för ena benet oavsett val, tolkar jag det som :-(
Boka två enkelresor?
 

Rickard_O

Medlem
Planerar en resa ut i slutet av augusti och tillbaka i början av september. Inte helt lätt att optimera vad som blir bäst, *A eller SkyTeam...
Som EBG kommer jag väl bara få poäng och benefits för ena benet oavsett val, tolkar jag det som :-(
Ta allt hos ett oneworld bolag :cool:

Är det en resa i economy hade jag nog inte brytt mig nämnvärt, annars hade jag lagt fokuset där du behöver statusen mest.
Väldigt lite att gå på för att göra en bedömning, hade det tex handlat om att flyga economy från outstation hade jag valt att ha statusen där än på hemmastation.
 
  • Gilla
Reactions: BJi

palmen

Moderator
Med nordbor syftar jag även dem som börjar sina resor i OSL, ARN, GOT, BGO osv. Det där med att det finns en Skyteam hubb bägge sidor av rutten gör mycket tror jag. Men nu börjar jag bli tjatig.

Gällande dit påstående om Korean. CPH är betydligt större än både BRU och BER och från MUN är det stor konkurrens med tanke på att LH flyger rutten dagligt. MAN är vägs ände gällande potentiella codeshares.
Betydligt större vet jag inte om jag håller med om. 2023 var det ca 15% fler resenärer från CPH. Men om du tar bort alla som bara är i transit och inte faktiskt startar sin resa på aktuell flygplats så är både BRU och BER större än CPH när det kommer till antal passagerare.

Säg att Korean öppnar CPH-ICN. Varför ska jag som bosatt i Stockholm välja att flyga ARN-CPH-ICN när jag lika gärna kan flyga via LHR, AMS, CDG, ZRH, MUC, FRA för att nämna några. Restiden blir mer eller mindre densamma för alla dessa. De enda som skulle ha en fördel av en sådan linje är de som startar i Köpenhamn.
 

BJi

Medlem
Ta allt hos ett oneworld bolag :cool:

Är det en resa i economy hade jag nog inte brytt mig nämnvärt, annars hade jag lagt fokuset där du behöver statusen mest.
Väldigt lite att gå på för att göra en bedömning, hade det tex handlat om att flyga economy från outstation hade jag valt att ha statusen där än på hemmastation.
Sorry för bristen på info. GOT-GRU tor i ekonomi handlar det om. Datum lite flexibla.
 

Rickard_O

Medlem
Sorry för bristen på info. GOT-GRU tor i ekonomi handlar det om. Datum lite flexibla.
Ta reda på om du har loungetillgång och fast track som EBG med skyteam på hemvägen från GRU, det hade jag personligen valt!
Jag som reser ut från Arlanda behöver inte fast track och lounge teoretiskt, kan komma relativt sent och säkerhetskontrollen går fort.
 
Betydligt större vet jag inte om jag håller med om. 2023 var det ca 15% fler resenärer från CPH. Men om du tar bort alla som bara är i transit och inte faktiskt startar sin resa på aktuell flygplats så är både BRU och BER större än CPH när det kommer till antal passagerare.

Säg att Korean öppnar CPH-ICN. Varför ska jag som bosatt i Stockholm välja att flyga ARN-CPH-ICN när jag lika gärna kan flyga via LHR, AMS, CDG, ZRH, MUN, FRA för att nämna några. Restiden blir mer eller mindre densamma för alla dessa. De enda som skulle ha en fördel av en sådan linje är de som startar i Köpenhamn.

Med risk för att hamna lite väl offtopic. Men båda BRU och CPH hade båda 11 miljoner pax som startade sin resa på aktuell flygplats. Och med transfer pax blir det nästan ett helt Landvetter i storleksskillnad. BER vet vi redan är nästintill obefintligt gällande långlinjer.

Det tar 1-2 timmar längre enkel väg via de flygplatser du nämner än via CPH. Kika exempelvis på Tokyo exempelvis de datum SAS har avgångar dit.
1712828367080.png

1712828445427.png

1712828466566.png
 

Attachments

  • 1712828581638.png
    1712828581638.png
    25,2 KB · Visningar: 42
Last edited:
Toppen