Senaste nytt

SAS lämnar Star Alliance 31 Augusti 2024

maswan

Medlem
China Airlines hade varit drömscenario för mig väldgt bra med connections till övriga delar av asien.
Ja, visst hade det!

Här kanske vi kan tipsa våra svenska politiker också, subventionera en TSMC-fabrik för ca 50-80 miljarder kr (gick på 6,6 miljarder USD i statstöd för en amerikansk såg jag i veckan) och kanske passa på att erkänna Taiwan som land samtidigt. Hur svårt kan det va? :)
 

Bat

Medlem
Ja, visst hade det!

Här kanske vi kan tipsa våra svenska politiker också, subventionera en TSMC-fabrik för ca 50-80 miljarder kr (gick på 6,6 miljarder USD i statstöd för en amerikansk såg jag i veckan) och kanske passa på att erkänna Taiwan som land samtidigt. Hur svårt kan det va? :)
Vore en bättre satsning än det "gröna stålet" som det öses pengar på nu.
 
Nu ska vi inte börja prata politik och liknande här, men utan att veta så gissar jag att folk i skandinavien gör skillnad på de länder du nämner. Qatar och UAE är i mångas ögon inte "lika dåliga" som Saudiarabien anses.
För den stora svenska massan, de som struntar i status och bara ska på semester så är det priset som är den absolut största faktorn. Om Saudi börjar flyga från CPH till Asien (säg Bangkok) för 5000 kronor i högsäsong så kommer många boka detta. Är det samma pris som övriga bolag så kommer folk högst troligt inte välja Saudi.
Du kan jämföra detta med Norwegian, trots att det rapporterades om flera dagars förseningar när ett dreamliner gick sönder i början så fortsatte folk att boka longhaul för de var ju så billiga, och detta drabbar ju inte mig. Men har man ett pris på 1999 enkel till Bangkok kommer folk boka det trots att det tillkommer 1000 kronor i avgifter sen för bagage, filt, vatten, mat ombord.

Personligen undviker jag alla dessa bolagen rent generellt, men har bokat Qatar när de haft priser i busines till Asien för 6000 kronor eller när man kunde boka jorden runt i First med Avios och QR var ett av bolagen som ingick i den "delaen". Men skulle personligen inte boka in mig på ett Saudi plan om det fanns andra alternativ.

Vi får väl se angående Seoul, hade det inte varit ett krig i vägen hade den rutten nog redan öppnats gissar jag. Nu ser det ju dock ut som att kriget inte kommer att sluta i närtid och omvägen blir som sagt enorm. Finns andra städer de inte flyger på i dagsläget där de kunde öppna, tex Munchen och Zurich som har mer ekonomiska muskler än Köpenhamn och det går att feeda folk dit med alla europeiska skyteam bolag.

Ja, det är nog svårt att veta hur många skandinaver som hade valt det ena framför det andra pga vad man har för åsikter om landet flygbolaget är ifrån. Man ska dock inte glömma de (för de mesta muslimska) nordbor som har JED som slutdestination och idag flyger via FRA, CDG, IST osv.

Både Munchen och Zurich har direktlinjer till Seoul så där är det nog konkurrensen en viktig orsak. I övrigt har även Wien, Prag och Warsawa direktlinjer så känns onekligen som att CPH står på tur, speciellt när det nu blir Skyteams fjärde största hubb i Europa.
 

trekker

Medlem
Ja, det är nog svårt att veta hur många skandinaver som hade valt det ena framför det andra pga vad man har för åsikter om landet flygbolaget är ifrån. Man ska dock inte glömma de (för de mesta muslimska) nordbor som har JED som slutdestination och idag flyger via FRA, CDG, IST osv.

Både Munchen och Zurich har direktlinjer till Seoul så där är det nog konkurrensen en viktig orsak. I övrigt har även Wien, Prag och Warsawa direktlinjer så känns onekligen som att CPH står på tur, speciellt när det nu blir Skyteams fjärde största hubb i Europa.
Gissar på att den gruppen inte heller lider av att det är torrlagt ombord....
 

palmen

Moderator
Ja, det är nog svårt att veta hur många skandinaver som hade valt det ena framför det andra pga vad man har för åsikter om landet flygbolaget är ifrån. Man ska dock inte glömma de (för de mesta muslimska) nordbor som har JED som slutdestination och idag flyger via FRA, CDG, IST osv.

Både Munchen och Zurich har direktlinjer till Seoul så där är det nog konkurrensen en viktig orsak. I övrigt har även Wien, Prag och Warsawa direktlinjer så känns onekligen som att CPH står på tur, speciellt när det nu blir Skyteams fjärde största hubb i Europa.
Det postades ju tidigar ei tården hur många som flyger från CPH med JED som slutdestination och det är under 9000 per år (dvs under 200 i veckan). Om de skulle flyga en flight i veckan med en A321 så skulle den täcka det behovet från CPH om de fick varenda passagerare som ska till JED och ingen väljer att flyga med ett annat bolag. Om du frågar mig är inte det underlag i sig för en ny linje och inget som gör skillnad på att starta en linje eller ej.

Enligt flightconnections flyger de inte på Munchen. Berlin, Manchester och Bryssel är ytterligare 3 stora Europeiska flygplatser de inte flyger på, så varför skulle de inte starta på dessa före CPH?
1712787099057.png

1712787127959.png
 
Det postades ju tidigar ei tården hur många som flyger från CPH med JED som slutdestination och det är under 9000 per år (dvs under 200 i veckan). Om de skulle flyga en flight i veckan med en A321 så skulle den täcka det behovet från CPH om de fick varenda passagerare som ska till JED och ingen väljer att flyga med ett annat bolag. Om du frågar mig är inte det underlag i sig för en ny linje och inget som gör skillnad på att starta en linje eller ej.

Enligt flightconnections flyger de inte på Munchen. Berlin, Manchester och Bryssel är ytterligare 3 stora Europeiska flygplatser de inte flyger på, så varför skulle de inte starta på dessa före CPH?
Visa bifogad bild 152147
Visa bifogad bild 152148
Med nordbor syftar jag även dem som börjar sina resor i OSL, ARN, GOT, BGO osv. Det där med att det finns en Skyteam hubb bägge sidor av rutten gör mycket tror jag. Men nu börjar jag bli tjatig.

Gällande dit påstående om Korean. CPH är betydligt större än både BRU och BER och från MUN är det stor konkurrens med tanke på att LH flyger rutten dagligt. MAN är vägs ände gällande potentiella codeshares.
 

mha321

Medlem
Gällande dit påstående om Korean. CPH är betydligt större än både BRU och BER och från MUN är det stor konkurrens med tanke på att LH flyger rutten dagligt. MAN är vägs ände gällande potentiella codeshares.

Både Bryssel och Köpenhamn verkar ha runt 26M passagerare, Berlin 23M, Bryssel 22M. Det är knappast att klassa som *betydligt* större. Snarare ungefär samma storlek. Men både BRU och BER lär bli betydligt mindre på Skyteam när sas väl har flyttat. Men i gengäld torde de vara betydligt större på destinationstrafik.

Manchester är ingen stor hub det håller jag med om. Men de har fler USA destinationer med skyteam än både Arlanda och Oslo kommer att ha, och inte långt efter Köpenhamn... Men korrekt att det är en dålig punkt för anslutningar in i Europa, annat än om man skulle byta till LCC.
 

JacobGBG

Medlem
Både Bryssel och Köpenhamn verkar ha runt 26M passagerare, Berlin 23M, Bryssel 22M. Det är knappast att klassa som *betydligt* större. Snarare ungefär samma storlek. Men både BRU och BER lär bli betydligt mindre på Skyteam när sas väl har flyttat. Men i gengäld torde de vara betydligt större på destinationstrafik.

Manchester är ingen stor hub det håller jag med om. Men de har fler USA destinationer med skyteam än både Arlanda och Oslo kommer att ha, och inte långt efter Köpenhamn... Men korrekt att det är en dålig punkt för anslutningar in i Europa, annat än om man skulle byta till LCC.

BER och CPH är nog hyffsat likartade men BER har inte i närheten av lika många internationella linjer, ska vi räkna transkontinentala så faller dom av totalt i jämförelse.
 
Toppen