Senaste nytt

GRATIS ombokning av flygning på avresedagen! NY FÖRMÅN för Eurobonus Diamond (2023-06-15)

Fredah

Medlem
Jag har varit tveksam till om detta kommer vara en användbar förmån för min del. Möjligen om man i framtiden kan få bekräftat utan att åka ut till flygplatsen.

Men, nu har jag ett tillfälle nästa vecka där det vore grymt om jag kunde hinna med ett tidigare plan från Arlanda. Avgången före min är dock 6h tidigare (08 vs 14) så jag är ju inte så sugen på att stressa ut på morgonen och sen ändå få vänta 6h.

Så ni som har testat några gånger, vad ska man tänka på?
Gå direkt till manuella incheckningen, hur mycket tid ska man räkna med (endast handbagage)?
Kolla att det fortfarande säljs biljetter, innan man drar ut till ARN?
 

henke12

Medlem
Jag har varit tveksam till om detta kommer vara en användbar förmån för min del. Möjligen om man i framtiden kan få bekräftat utan att åka ut till flygplatsen.

Men, nu har jag ett tillfälle nästa vecka där det vore grymt om jag kunde hinna med ett tidigare plan från Arlanda. Avgången före min är dock 6h tidigare (08 vs 14) så jag är ju inte så sugen på att stressa ut på morgonen och sen ändå få vänta 6h.

Så ni som har testat några gånger, vad ska man tänka på?
Gå direkt till manuella incheckningen, hur mycket tid ska man räkna med (endast handbagage)?
Kolla att det fortfarande säljs biljetter, innan man drar ut till ARN?

1: Kolla på morgonen om flyget är i tid
2: Kolla hur många platser du kan boka, försök med 9 först. Går det så är det minst 9 lediga. Annars stega ner och gör en avvägning!
3: Tar 30 sekunder i servicecentret till vänster om incheckningen!
 

aruba1

Medlem
Jag har varit tveksam till om detta kommer vara en användbar förmån för min del. Möjligen om man i framtiden kan få bekräftat utan att åka ut till flygplatsen.

Men, nu har jag ett tillfälle nästa vecka där det vore grymt om jag kunde hinna med ett tidigare plan från Arlanda. Avgången före min är dock 6h tidigare (08 vs 14) så jag är ju inte så sugen på att stressa ut på morgonen och sen ändå få vänta 6h.

Så ni som har testat några gånger, vad ska man tänka på?
Gå direkt till manuella incheckningen, hur mycket tid ska man räkna med (endast handbagage)?
Kolla att det fortfarande säljs biljetter, innan man drar ut till ARN?
Ja, jag kollar alltid innan i Expertflyer samma dag hur många platser som är till försäljning. Är det mer än nio i din kabinklass så är sannolikheten stor att du kommer med. Är det färre än/lika med 5 så hamnar du i standby. Därmed tar du en risk. Har själv hamnat i denna situation och blev tvungen att få bekräftad biljett när det var tre platser kvar och två timmar till avgång. Fick erbjudande från SAS att betala strax över 500kr för en bekräftad plats. Blev en No brainer i mitt fall.

EDIT: tvåa på bollen
 
Idag på Luleå Kallax Airport.
Två avgångar med SAS med en kvart mellan avgångstiderna.

SK9 - Avgång 13:30 (SAS)
SK11 - Avgång 13:45 (SAS Connect)

Var själv bokad på SK9 och avgången annonserade en 30 min försening ca 1,5h innan avgång (kunde man syna ännu tidigare då planet inte startat från Arlanda. Jag kommer till flygplatsen 12:40 och ställer mig i den längsta kön jag sett till säkerhetskontrollen på denna flygplats.

När jag väl kommer igenom 13:20 har avgången för SK11 redan final call och gate 4 börjar tömmas på passagerare. Jag glider förbi gate och säger att jag är bokad på den försenade SK9 frågar om jag kan hoppa på SK11 istället. De säger självklart att det beror på min biljett men då nämner jag att jag är Diamond och hon skiner upp och säger: Ja men då löser vi det!

20 Sekunder senare har jag en kvittoslip med sittplats på nödutgång och är på väg nedför gatebryggan :)
Använt den här förmånen i alla fall 10 gånger sedan senaste 6 månaderna och jag gillar den!
 

Fredah

Medlem
1: Kolla på morgonen om flyget är i tid
2: Kolla hur många platser du kan boka, försök med 9 först. Går det så är det minst 9 lediga. Annars stega ner och gör en avvägning!
3: Tar 30 sekunder i servicecentret till vänster om incheckningen!

Ja, jag kollar alltid innan i Expertflyer samma dag hur många platser som är till försäljning. Är det mer än nio i din kabinklass så är sannolikheten stor att du kommer med. Är det färre än/lika med 5 så hamnar du i standby. Därmed tar du en risk. Har själv hamnat i denna situation och blev tvungen att få bekräftad biljett när det var tre platser kvar och två timmar till avgång. Fick erbjudande från SAS att betala strax över 500kr för en bekräftad plats. Blev en No brainer i mitt fall.

EDIT: tvåa på bollen
Stort tack till er båda!
Innan jag gick och la mig så fanns 9 eller fler platser till försäljning så jag bestämde mig för att chansa på det tidigare flyget.

Jag kom fram till Arlanda knappt 1,5h före avgång på den flighten jag ville ändra till.
Tack vare era tips så gick jag direkt till servicecentret där det inte var någon kö, sa vilken flight jag var bokad på, vilken jag ville ändra till och mitt efternamn. Hon sa inga problem men det blir en avgift, varpå jag svarade att ”är inte det en Diamond förmån?”. Knapp knapp, klart! Det funkade dock inte i appen, men jag kan leva med ett pappers kort också. :) Nu sitter jag på flyget :)

OT: Från servicecentret gick jag inte tillbaka till fast track då det stod 0-5min på vanliga securityn, vilket misstag! Tog drygt 20min att komma igenom. Vidare så hade jag såklart en C-gate så jag var lite orolig att frukosten skulle ryka men jag hann med 20min i Amex lounge innan en rask promenad 11min till C33.

Edit: Nu kanske allt blir förgäves ändå. Vi var på väg 10min före tidtabell men de lyckas inte starta motorerna på denna ATR72. :/
 
Last edited:

M.K

Medlem
Jag måste verkligen efter ett drygt halvårs användning ge SAS en eloge för denna eminenta EBD förmån.

Mitt tillvägagångssätt som följer:
Jag bokar alltid plus ganska sent på dagen, blir jag färdig tidigare drar jag till flygplatsen då. Är det i OSL eller CPH löser de tidigare flyg i loungen. På outstations tar jag leg för leg, alltså enbart ombokning till hub från gate och sedan löser loungen nästan alltid en tidigare flight hem till Stockholm. Jag har gjort så från outstations tre gånger bara nu i mars och t o m fått seat block rad 2-5 på samtliga. Det tillför verkligen värde i en ofta stressig vardag för oss!
 

Malu

Medlem
Jag måste verkligen efter ett drygt halvårs användning ge SAS en eloge för denna eminenta EBD förmån.

Mitt tillvägagångssätt som följer:
Jag bokar alltid plus ganska sent på dagen, blir jag färdig tidigare drar jag till flygplatsen då. Är det i OSL eller CPH löser de tidigare flyg i loungen. På outstations tar jag leg för leg, alltså enbart ombokning till hub från gate och sedan löser loungen nästan alltid en tidigare flight hem till Stockholm. Jag har gjort så från outstations tre gånger bara nu i mars och t o m fått seat block rad 2-5 på samtliga. Det tillför verkligen värde i en ofta stressig vardag för oss!
Kan bara hålla med. Det har fungerat mycket bra alla gånger jag använt förmånen.
När ändring i appen kommer så blir detta 100% och ett väldigt bra värde för mig som Diamond.
 
Toppen