Senaste nytt

Bye bye Star Alliance - RTW med fina flyg (och mestadels inte lika fina hotell)

Thornado

Medlem
Allt bra har ju tyvärr ett slut förr eller senare. Dags att byta om tillbaka till mina vanliga klädee och till slut så landade vi då i ett soligt Chicago.

d8cea8c6b6072f4451d31ce8f7e85010.jpg


Tog farväl av crew och lämnade detta lilla paradis ovan molnen. Passerade genom businesskabinen på vägen ut och ANA The Room ser också mycket imponerande ut.

Detta var första gången i ANA F och tyvärr är det väl risk att det även var sista (men är helt klart sugen på att se om det går att hitta något tillgängligt lite längre fram i tiden och få till en sista bokning innan vi lämnar *A för gott.

Detta tar oss ju då också tillbaka till verkligheten där jag nu fortfarande står i kö till Immigration. Har stått i kön här i två timmar och har precis kommit fram till stora hallen där de vanliga köfållorna börjar. Dvs ungefär där man hamnar direkt efter att ha klivit av planet en dag när man vanligtvis tycker att man har extrem otur.med köer. Estimate på ca tre timmar totalt verkar ganska rimligt.
 

Thornado

Medlem
Härifrån Chicago har jag två olika he resor bokade., men jag vet vilken jag kommer att välja.

Första versionen av denna award hade hemresan från Chicago på det något oglamorösa sättet ORD-EWR-ARN med United och SAS i economy. Hade sett business över Atlanten när jag letade, men det hittades inte när jag ringde in, men jag var så nöjd med resten av bokningen så jag bokade ändå. Bara några dagar senare såg jag tillgänglighet ORD-CPH i SAS business och kunde ringa in och boka om till ORD-CPH-ARN som resans sista del, ett helt klart tillräckligt bra sätt att resa på.

Hittade även ett halvtyst hörn för att ringa SAS och modifiera/förbättra sista delen av min hemresa litegrann. Som vi vet så går det ju tyvärr inte ändra påbörjade awards (hade det gått hade denna ändring gjort hemresan till en i det närmaste perfekt award), så det är ju inte en ombokning, utan det handlar snarare om att vaska sista delen av ursprungliga bokningen och boka en ny enkelresa. Något ska man ju spendera sin voucher som blev förlängd förra året och snart går ut även om det svider lite att bränna dessa poäng när man egentligen redan hade en rätt så bra hemresa. Men som sagt var, vi vet inte hur länge det går att boka Star Alliance.

Men jag sa ju alltså att jag hade ringt till SAS från Tokyo för att boka något. Även om SAS Business är bra så hade ju resan blivit än mer episk om det hade varit LH F över Atlanten. I en perfekt värld hade det dessutom gått att få utan extra kostnad då hemresan är prissatt som First från Far East Asia till Sverige och det har alltså varit samma pris om det varit ett eller två ben i F. På den gamla goda tiden när LH F-awards blev tillgängliga 14 dagar innan avresa så hade det ju kunnat hinna dyka upp tillgänglighet för att boka om innan jag stack. Nu är ju inte det ett alternativ längre och vi vet ju att SAS Star alliance-awards inte går att boka om efter att resan påbörjats. Med tanke på att vi inte vet hur många fler möjligheter man kommer att ha att hinna flyga LH F så började jag fundera på att boka det ändå, som en enkelresa Nordamerika till Sverige och helt enkelt vaska min existerande SAS Business. Det skulle ju givetvis kosta en del poäng, och en voucher till, men kanske kunde det vara värt det. När jag nu dessutom hade fått en voucher från förra året förlängs med ny giltighet till slutet av april så blev det ännu lättare att motivera att använda en voucher till detta. Så alerts inställda på awardfares i kombination med manuellt kontrollerande av tillgänglighet från olika destinationer i USA, både idag och en eller två dagar framåt i tiden var möjliga alternativ.

Long story short, till slut dök det då upp tillgänglighet på sena flighten ORD-FRA. Dryga åtta timmar efter schemalagd ankomst (vilket jag är glad för nu). Avgång 23.35 vilket inte är optimalt då de antagligen kommer snabba på service för att folk ska få sova, och ganska sen ankomst till FRA vilket begränsar tid i FCL/FCT.
Hade dessutom svårt att hitta bra anslutningar till Stockholm, men hittade ett alternativ ORD-FRA-ZRH-ARN. Bara 3h I FRA (och dessutom skulle jag behöva sitta i möte en av de timmarna), men bättre än inget så ringde för att boka. Kompetent agent som inte hade något problem att hitta segmentet i F. Blev dock värre med resan till Stockholm och hon sa att flighterna med LH och LX "blockade varandra". Så undrade hon om jag absolut ville åka via ZRH. Tydligen kunde hon se tillgänglighet på direktflyget FRA-ARN 21.15, så det tog jag ju betydligt hellre. Nu har jag ca 6 timmar i FRA och är 52500 poäng (och en dryg tusenlapp i skatter) fattigare.
 

Thornado

Medlem
Ok, poäng för Lufthansa för markupplevelsen även här i Chicago. Bra prioritet vid incheckning och fick då frågan om jag ville ha fast track genom security. Jag undrar om någon någonsin svarar att nej, det behövs inte, de står gärna i den jättelånga kön. Jag hade onekligen varit lite orolig för att det inte skulle finnas någon bra fast track och att det skulle bli mycket köande här också, så jag tackade glatt ja till fast track.

Hade trott att jag bara skulle få instruktioner hur jag hittar till fast track, men de kallade istället till sig en något äldre dam som tog mitt pass och boardingkort och eskorterade mig. Vi gick in via CLEAR-ingången och hon var totalt hänsynslös i at ta genvägar och gå förbi alla personer. Var det någon som inte flyttade på sig nog snabbt så fick de sig en liten utskällning. Väldigt smidig process. Tror väl att jag hade klarat mig på egen hand efter security, men hon följde mig hela vägen till Polarisloungen, så här sitter jag nu.
 

Thornado

Medlem
IMG_8062 Medium.jpeg IMG_8076 Medium.jpeg IMG_8077 Medium.jpeg

Man ska ju inte klaga, men efter ANA Suites så känns Lufthansas F-kabin onekligen rätt så out of date. Väldigt öppet, nära till andra passagerare (här var dessutom 6/8 stolar upptagna istället för bara jag hos ANA. All boardade dessutom genom främre dörren, så precis alla passerade förbi mig där jag satt på 1D.

Eftersom det är en relativt kort flight och väldigt sen avgång så blev det ju ganska snabb service där belysningen dimmades ganska snart för att folk skulle få möjlighet att sova så mycket som möjligt.

Crew var trevliga, men det var lite hackig service. Efter ett tag framkom det att han vanligtvis inte brukade jobba i F, men "de hade inte fått någon F-crew", så det märktes att han inte alltid hade full koll på hur allt i kabinen funkade.

IMG_8063 Medium.jpeg

Fick först en pilgrimsmussla som amuse. Fick detta fat givet till mig direkt i handen, så var lite udda.

Sen var det dags för förrätter. Jag hade tänkt ta caviar och biff- och rödsbetsrätten. Fick bröd och kötträtten, men när jag bad om caviar så verkade han först inte förstå vad jag menade, undrade om jag ville ha fisken eller burratan. Nej, caviar - OK, och så fick jag fisken på mitt bord. Undrade vad det där var och sa att det var CAVIAR jag ville ha. Han verkade återigen inte fatta vad jag menade, så till slut fick jag ta fram menyn och peka på vad jag menade och då gick det upp ett ljus för honom. Kanske mumlade jag, men inte borde "caviar" och "halibut" låta så lika... Caviar fanns inte på vagnen med förrätter, utan han fick gå ut i galley och hämta det. Fick åtminstone en ganska stor portion.

IMG_8064 Medium.jpeg IMG_8065 Medium.jpeg IMG_8066 Medium.jpeg IMG_8070 Medium.jpeg


Även här blev det biffen som huvudrätt. Helt OK, men den som serverades hos ANA var definitivt mörare och bättre.

IMG_8071 Medium.jpeg

Slutligen en ganska tråkig pannacotta till dessert.

IMG_8075 Medium.jpeg

Efter middag lät jag dem bädda min stol till säng och gick och la mig. Bad att få hoppa över frukost och sova ut då jag hade varit extremt trött innan boarding och till och med somnat till i en stol i United Club nära gaten innan boarding.
Bättre madrass här än hos ANA och sov godare, men det kan ju ha berott på att jag var så trött. Sov hursomhelst fram till ungefär en halvtimme innan landning.
 

Thornado

Medlem
Vi landade ca 45 minuter tidigt i FRA, så jag har totalt 6-7 timmar här. Hade ett möte jag behövde vara med på, så började med att gå bort till FCL i A concourse.

IMG_8080 Medium.jpeg

Kände mig inte jättehungrig, så blev ingen schnitzel just nu i alla fall, utan tog lite mat från buffen.

IMG_8082 Medium.jpeg IMG_8083 Medium.jpeg


Och en anka ska man ju såklart ha! Hade hoppats att vi var tillräckligt nära påsk för att få en påskanka, men det blev denna vita. Det är åtminstone en version som jag inte har sedan tidigare.

IMG_8085 Medium.jpeg

Nu bär det strax av mot FCT!
 
Visa bifogad bild 151431 Visa bifogad bild 151439 Visa bifogad bild 151440

Man ska ju inte klaga, men efter ANA Suites så känns Lufthansas F-kabin onekligen rätt så out of date. Väldigt öppet, nära till andra passagerare (här var dessutom 6/8 stolar upptagna istället för bara jag hos ANA. All boardade dessutom genom främre dörren, så precis alla passerade förbi mig där jag satt på 1D.

Eftersom det är en relativt kort flight och väldigt sen avgång så blev det ju ganska snabb service där belysningen dimmades ganska snart för att folk skulle få möjlighet att sova så mycket som möjligt.

Crew var trevliga, men det var lite hackig service. Efter ett tag framkom det att han vanligtvis inte brukade jobba i F, men "de hade inte fått någon F-crew", så det märktes att han inte alltid hade full koll på hur allt i kabinen funkade.

Visa bifogad bild 151432

Fick först en pilgrimsmussla som amuse. Fick detta fat givet till mig direkt i handen, så var lite udda.

Sen var det dags för förrätter. Jag hade tänkt ta caviar och biff- och rödsbetsrätten. Fick bröd och kötträtten, men när jag bad om caviar så verkade han först inte förstå vad jag menade, undrade om jag ville ha fisken eller burratan. Nej, caviar - OK, och så fick jag fisken på mitt bord. Undrade vad det där var och sa att det var CAVIAR jag ville ha. Han verkade återigen inte fatta vad jag menade, så till slut fick jag ta fram menyn och peka på vad jag menade och då gick det upp ett ljus för honom. Kanske mumlade jag, men inte borde "caviar" och "halibut" låta så lika... Caviar fanns inte på vagnen med förrätter, utan han fick gå ut i galley och hämta det. Fick åtminstone en ganska stor portion.

Visa bifogad bild 151433 Visa bifogad bild 151434 Visa bifogad bild 151435 Visa bifogad bild 151436


Även här blev det biffen som huvudrätt. Helt OK, men den som serverades hos ANA var definitivt mörare och bättre.

Visa bifogad bild 151437

Slutligen en ganska tråkig pannacotta till dessert.

Visa bifogad bild 151438

Efter middag lät jag dem bädda min stol till säng och gick och la mig. Bad att få hoppa över frukost och sova ut då jag hade varit extremt trött innan boarding och till och med somnat till i en stol i United Club nära gaten innan boarding.
Bättre madrass här än hos ANA och sov godare, men det kan ju ha berott på att jag var så trött. Sov hursomhelst fram till ungefär en halvtimme innan landning.
Intressant, vanligtvis (eller i alla fall de gånger jag åkt) så är caviar-serveringen en egen servering innan förrätterna.
 

Thornado

Medlem
Går ut från huvudterminalen och promenerar bort mot FCT. På vägen dit när man passerar taxiparkeringen så står det också några shoppingvagnar parkerade med vad som verkar vara ägodelar för någon som är hemlös. Det får en onekligen att reflektera över hur olika livsöden kan vara och att man ska vara tacksam för att man är lycklig nog att ha möjlighet att göra en sån här resa.


23955aaa2daa5df20931f89e5885147a.jpg

2bfa37057ca31fe1cfbb4e0dd92ca544.jpg


Tar hissen upp och välkomnas till terminalen efter en snabb säkerhetskontroll.

69b8005bd3ed884b463058315dc56415.jpg


Slår mig ner och tar lite småplock från buffén. Därefter går jag och kollar hur det ser ut med lediga badrum och det finns ett som jag kan få på en gång.

4185e1bb49b4cabbe161b6ac12bcc1f8.jpg

c6ef525f61043d6ea14e8edc9a511202.jpg


I stort sett enda gången jag badar i badkar är när jag är här. Det kan vara skönt, men det är helt klart lite svårt att lyckas tappa upp vatten som är lagom varmt när man väl ska ner i badet. Idag blev det definitivt väl varmt - det var inga problem att kliva i, men när man väl låg där blev det snabbt varmt så orkade inte ligga i badet alltför länge.

5814de7ac5bf25a2592c7bdf6da45114.jpg


Nu den obligatoriska schnitzeln till middag och en apfelstrudel på det till efterrätt.

7abae1de853f120ee301a13f8ce03e19.jpg


Om en dryg timme blir det bil till boarding för sista flighten på denna långa och galna resa.

Jag råkade klicka på en gilla-notifiering jag hade fått för imett av inläggen från min första businessflight med Eva på denna resa och när jag såg den så insåg jag hur länge sen det kändes som att det var och att det nästan var svårt att komma ihåg....
 
Toppen