Senaste nytt

"Enhancement" på Arlanda Express

Åkte nyligen kollektivt från Yokohama till Haneda. 370 JPY och 29 min. Förvisso inte samma komfortnivå, men ändå galen skillnad i pris.
 

M.K

Medlem
@gastronaut bara konstatera som sagt att det ligger något skumt bakom Sveriges svindyra Ryanair på räls. Säger sig självt att det inte ska kosta mindre åka taxi som i mitt fall idag än världens dyraste flygtåg i Sverige som numera tyvärr är väldigt långt ifrån världens rikaste länder.

Vi som resenärer har då två alternativ, bara fortsätta eller ta andra alternativ.
 

SK989

Medlem
@gastronaut bara konstatera som sagt att det ligger något skumt bakom Sveriges svindyra Ryanair på räls. Säger sig självt att det inte ska kosta mindre åka taxi som i mitt fall idag än världens dyraste flygtåg i Sverige som numera tyvärr är väldigt långt ifrån världens rikaste länder.

Vi som resenärer har då två alternativ, bara fortsätta eller ta andra alternativ.
Om det är världena dyraste flygtåg vet jag inte men det kan ju verkligen vara det! Jag tänkte först att Heathrow Express ju är dyrare men det är det inte sedan Arlanda Express höjde till 340 kr (om man inte åker 1 klass med Heathrow Express till normalpris, då är det faktiskt dyrare än Arlanda Express).

Jag undrar vad Europas billigaste spårbundna förbindelse mellan centrala stan och flygplatsen kan vara. Tallinn kan ligga bra till, en spårvagnsbiljett mellan city och flygplatsen kostar 2 euro.
 

Erik M

Medlem
Dessutom ska vi nog inte överskatta mängden anställda som reser med Arlanda Express. De allra flesta behöver ju ta sig vidare från Centrala Stockholm och har då månadskort på SL också. Jag skulle bli förvånad om de valde att lägga tusenlappen extra på att åka Arlanda express istället för att bara ta SL-kortet med Arlandatillägget istället vilket ju blir bra mycket billigare än två månadskort.

(Månadskortet för Arlandatillägget ska inte sovas på för övrigt, 1,5 resa förbi Arlanda C och det är intjänat och kan läggas till månadsvis på ens månadskort om man vill).
Jag var anställd på ARN till nyss. Badge-rabatten ger klippkort för motsvarande typ 36 kronor per resa vill jag minnas. Billigare än enkelbiljett med pendeln var det iaf.
 

Erik M

Medlem
Det är sånt bisarrt pris… oavsett ideologi kan inte nån vara nöjd med prisnivån eller samhällsnyttan.

@gastronaut bara konstatera som sagt att det ligger något skumt bakom Sveriges svindyra Ryanair på räls. Säger sig självt att det inte ska kosta mindre åka taxi som i mitt fall idag än världens dyraste flygtåg i Sverige som numera tyvärr är väldigt långt ifrån världens rikaste länder.

Vi som resenärer har då två alternativ, bara fortsätta eller ta andra alternativ.

Jo, nån kan va nöjd.
Nej det är inget skumt.

Australiensiska ägare primärt, samt Gingko Tree Investment Ltd.

Det ryktas att A-Train är eftertraktat av investerare, just för att de har ensamrätt på denna trafik till 2050 och kan göra som de vill med priser och annat.
 

011430121

Medlem
Flygtåget i OSL in till city 240 NOK, vissa av oss blir ju chockad av priserna i Norge men i detta fall känns det som fynd.

Personligen tycker jag inte vi skall klaga på de som utför trafiken på Arlanda Express, utan felet ligger på de politiker som från början och sedan vid en förlängning bestämde hur trafiken skulle skötas.

Vi får väl se på trafiktalen om smärtgränsen är nådd vid 340kr?
 

guwonder

Medlem
It should not be forgotten that many of the passengers on Arlanda Express are employees at the airport and crews based at the airport, who can buy a monthly pass at a very favorable price (approx. SEK 1,000) and Swedavia also offers monthly passes on Arlanda Express to its employees as a salary benefit. It's the same on the airport buses, employees and crew at Arlanda can queue for monthly passes and clip passes at heavily discounted prices.

Heard about that, but the overwhelming majority coming off Arlanda Express at Stockholm C during the latter half of the 8am hour yesterday seemed to be people who had come off flights at ARN and were rushing into town after having flown into ARN. Perhaps there were also some people coming off shift work around 8am, but that didn’t seem to account for many.

Is there a gray market lending trade of those Swedavia and Arlanda Express employees’ discount passes and monthly passes like there is with the Skanetrafiken monthly passes and some other Skanetrafiken ticket? Or does any such discounted Arlanda Express pass work more like the gray market lending of the Bropass to drive across the Oresundsbro where there had to be a physical hand-off of the pass?
Flygtåget i OSL in till city 240 NOK, vissa av oss blir ju chockad av priserna i Norge men i detta fall känns det som fynd.

Personligen tycker jag inte vi skall klaga på de som utför trafiken på Arlanda Express, utan felet ligger på de politiker som från början och sedan vid en förlängning bestämde hur trafiken skulle skötas.

Vi får väl se på trafiktalen om smärtgränsen är nådd vid 340kr?

Airline passengers using Arlanda Express seem rather price insensitive and a 20 SEK hike doesn’t seem like it is enough to be the straw that breaks the camel’s back. Those who are more price sensitive were probably already minimizing or avoiding use of Arlanda Express.

It’s crazy that it can cost nearly as much for an individual to take the Arlanda Express roundtrip as to get a hotel room for the night close to Stockholm C — and pay 35% more and even get breakfast included at the hotel. I can’t think of any other major city airport where the train from the closest major airport to a hotel in the city center has this kind of pricing relationship between cost of transport and a one-night hotel cost.
 
Australiensiska ägare primärt, samt Gingko Tree Investment Ltd.
From the 15th floor of a skyscraper in the heart of the City of London, some 30 employees carry out investment research for its owner, China's State Administration of Foreign Exchange. Their advice helps direct how a portion of $3 trillion in Chinese foreign reserves is invested.
Ginkgo Tree Investment är alltså helägt av kinesiska staten! Men det har det varit väldigt tyst om att jämföra med debatten om MTR och dess ägare i Hongkong.
 
Personligen brukar jag alltid ta Arlanda Express från Arlanda. Priset blir ändå ok när vi är två och de gånger jag reser ensam är det i jobbet som då betalar. Ibland flygbussen men inte sedan de flyttade hållplatsen till T4. Senaste gångerna jag tog en förbeställd taxi från Arlanda (mitt i natten) så fanns det ändå ingen framkörd utan fick ställa mig i kö i taxikuren. Det blev ofta lång väntan. Visserligen ett par år sedan nu men har inte vågat prova igen. Till Arlanda brukar det bli antingen taxi eller Arlanda Express, beroende på hur mycket bagage som ska med. Föredrar dock tåget.
 
Toppen