Det börjar bli lite rörigt gällande vad folk själva tror och vad som sagts officiellt av flygbolagen. Därför kommer en kort sammanfattning om vad som är sagt officiellt från AF/KLM/SAS håll.
- AF/KLM har en option om att bli majoritetsägare av SAS. Denna option gäller två år efter att det initiella köpet går igenom, vilket förväntas ske i sommar. Optionen kommer i så fall att gälla två år efter det, alltså sommaren 2026.
- Fokus från AF/KLM tillsammans med Delta och Virgin ligger på att få in SAS i joint venture över Atlanten.
- Joint-venture är en av de största anledningarna till varför SAS ser fram emot bytet från Star Alliance till Skyteam.
- SAS kommer förbli skandinaviskt med en central hub i CPH både long-haul (interkontenitalt) och short-haul (Europa). Alltså inte enbart feed till AMS/CDG.
- SAS kommer fortsätta ha codeshare samarbeten med flera flygbolag i Star Alliance samt utveckla nya codeshare med Skyteam bolag.
- Generalförsamlingen för den nya styrelsen kommer att hållas i Stockholm.
- Målet är att SAS om 5 år är ett
större och bättre flygbolag än idag.
Det är naturligtvis fler saker som sker, men just ovanstående är det många (inte alla) som inte har förstått än. Som vissa har varit inne på finns inga garantier för att allt sker enligt planerna, men att det är detta man arbetar mot råder det inga tvivel om.
Referenser:
- SAS VD Anko Van der Verff och COO Paul Verhagen i Travel News podcast, februari 2024
- Bifogad bild från Chapter 11 domstolen
-
https://check-in.dk/den-danske-stat-har-stort-aftryk-i-ny-sas-ejeraftale/
- AF/KLM VD Benjamin Smith
https://check-in.dk/air-france-klm-et-godt-foerste-skridt-med-sas/