Senaste nytt

SAS köps av KLM/Air France med avsikt att lämna Star Alliance för Skyteam

guwonder

Medlem
Intressant del i avtalet i samband med köpet av SAS från chapter 11 domstolen i NY

That was to be expected when the Danish government is and will be one of the three largest shareholders in the SAS Group.

CPH has been the primary intercontinental and intra-European hub for SAS for some years now. And that came more so as ARN has taken a backseat to CPH for SAS’s international service hubbing purposes. This situation with Chapter 11 is just making it more clear that SAS is more comfortable with being CPHAir than with being Scandinavian Air and going back toward more co-equal hubs.
 
Scandinavia-FRA/AMS-US and the return can be done without having to reclear security screening at the transited airport. Transiting LHR for Scandinavia-US trips requires reclearing security at the transited airport. That’s a difference to be considered by some, including by the airlines which have MCTs impacted by this kind of thing.
Have done that many times when flying to Bogota via LHR. No problem.

The JV are not only about London and VS.
 

maswan

Medlem
Scandinavia-FRA/AMS-US and the return can be done without having to reclear security screening at the transited airport. Transiting LHR for Scandinavia-US trips requires reclearing security at the transited airport. That’s a difference to be considered by some, including by the airlines which have MCTs impacted by this kind of thing.
Yes, after missing a transatlantic connection at Heathrow last year due to a combo of slightly late incoming flight and very slow transit security, it's an airport that I'm avoiding if I can.
 
.Jag håller med om att båda loungerna i AMS lämnar en hel det att önska man att de skulle på något sätt vara sämre än SAS lounger är ju bara hittepå.
Jämförelsen är väl snarare mot Lufthansa Senator loungerna.. det är ju de du förlurar om SAS lämnar för Skyteam. Vet inte om någon sagt att de är “sämre än SAS lounger”?
 

Jannes

Medlem
Jämförelsen är väl snarare mot Lufthansa Senator loungerna.. det är ju de du förlurar om SAS lämnar för Skyteam. Vet inte om någon sagt att de är “sämre än SAS lounger”?
Sen är inte Senator-Loungerna jag besökt något extra jag kommer sakna. Förvisso är det samplet ganska litet, men ändå.
LHR, FRA Panorama och Z-gates (non-Schengen) och kanske någon till. Hoppas hinna med lite besök till innan bytet (MUC, kanske FCL/FCT och Zürich/Swiss "Whisky-lounge"), men jag tror det jag kommer mest ångra är att jag inte hann testa Uniteds Polaris.
 
Det börjar bli lite rörigt gällande vad folk själva tror och vad som sagts officiellt av flygbolagen. Därför kommer en kort sammanfattning om vad som är sagt officiellt från AF/KLM/SAS håll.

- AF/KLM har en option om att bli majoritetsägare av SAS. Denna option gäller två år efter att det initiella köpet går igenom, vilket förväntas ske i sommar. Optionen kommer i så fall att gälla två år efter det, alltså sommaren 2026.
- Fokus från AF/KLM tillsammans med Delta och Virgin ligger på att få in SAS i joint venture över Atlanten.
- Joint-venture är en av de största anledningarna till varför SAS ser fram emot bytet från Star Alliance till Skyteam.
- SAS kommer förbli skandinaviskt med en central hub i CPH både long-haul (interkontinentalt) och short-haul (Europa). Alltså inte enbart feed till AMS/CDG.
- SAS kommer fortsätta ha codeshare samarbeten med flera flygbolag i Star Alliance samt utveckla nya codeshare med Skyteam bolag.
- Generalförsamlingen för den nya styrelsen kommer att hållas i Stockholm.
- Målet är att SAS om 5 år är ett större och bättre flygbolag än idag.

Det är naturligtvis fler saker som sker, men just ovanstående är det många (inte alla) som inte har förstått än. Som vissa har varit inne på finns inga garantier för att allt sker enligt planerna, men att det är detta man arbetar mot råder det inga tvivel om.

Referenser:
- SAS VD Anko Van der Verff och COO Paul Verhagen i Travel News podcast, februari 2024
- Bifogad bild från Chapter 11 domstolen
- https://check-in.dk/den-danske-stat-har-stort-aftryk-i-ny-sas-ejeraftale/
- AF/KLM VD Benjamin Smith https://check-in.dk/air-france-klm-et-godt-foerste-skridt-med-sas/
 

Attachments

  • GH7oO5jaMAEVb3I.jpg
    GH7oO5jaMAEVb3I.jpg
    109,9 KB · Visningar: 54
Last edited:

lillemannen

Medlem
Det börjar bli lite rörigt gällande vad folk själva tror och vad som sagts officiellt av flygbolagen. Därför kommer en kort sammanfattning om vad som är sagt officiellt från AF/KLM/SAS håll.

- AF/KLM har en option om att bli majoritetsägare av SAS. Denna option gäller två år efter att det initiella köpet går igenom, vilket förväntas ske i sommar. Optionen kommer i så fall att gälla två år efter det, alltså sommaren 2026.
- Fokus från AF/KLM tillsammans med Delta och Virgin ligger på att få in SAS i joint venture över Atlanten.
- Joint-venture är en av de största anledningarna till varför SAS ser fram emot bytet från Star Alliance till Skyteam.
- SAS kommer förbli skandinaviskt med en central hub i CPH både long-haul (interkontenitalt) och short-haul (Europa). Alltså inte enbart feed till AMS/CDG.
- SAS kommer fortsätta ha codeshare samarbeten med flera flygbolag i Star Alliance samt utveckla nya codeshare med Skyteam bolag.
- Generalförsamlingen för den nya styrelsen kommer att hållas i Stockholm.
- Målet är att SAS om 5 år är ett större och bättre flygbolag än idag.

Det är naturligtvis fler saker som sker, men just ovanstående är det många (inte alla) som inte har förstått än. Som vissa har varit inne på finns inga garantier för att allt sker enligt planerna, men att det är detta man arbetar mot råder det inga tvivel om.

Referenser:
- SAS VD Anko Van der Verff och COO Paul Verhagen i Travel News podcast, februari 2024
- Bifogad bild från Chapter 11 domstolen
- https://check-in.dk/den-danske-stat-har-stort-aftryk-i-ny-sas-ejeraftale/
- AF/KLM VD Benjamin Smith https://check-in.dk/air-france-klm-et-godt-foerste-skridt-med-sas/
Bra sammanställning.
 

Hachans

Medlem
Bra försök till sammanställning men helt felaktig på åtminstone en punkt.

AF/KLM har en option EFTER MINST två år att bli majoritetsägare.

Reuters (som kopierat pressmeddelande rakt av): https://www.reuters.com/markets/dea...ment-firms-become-top-shareholder-2023-10-03/

”Air France-KLM said its stake may be increased to grant it control after a minimum of two years, subject to regulatory conditions and financial performance.”

Med andra ord så behöver de inte öka ägandet inom två år.
 
Toppen