Cristoffer Cedergren
Medlem
Tips; kolla säsongens första avsnitt av Gränsbevakarna på Kanal 5/discovery+ för att se hur Polisen jobbar med det här problemet på Arlanda
Tips; kolla säsongens första avsnitt av Gränsbevakarna på Kanal 5/discovery+ för att se hur Polisen jobbar med det här problemet på Arlanda
Ja, de står vid dörren där man går ut till vanliga taxibilarna. Och så frågar de om man behöver taxi. Och sen tar de väskan så man inte kan ångra sig och går ner till lastgången under T2 där de gömmer sina bilar.
Här kan Swedavia göra mer. Bommar/bollards som hindrar obehöriga fordon att ta sig till annat än avsedda parkeringar. Bommar så att man måste betala parkeringen innan man får köra in. Betalning enbart med kort och nummerplåtsläsare så de som kommer alltför ofta kan anmälas som misstänkta svartåkare.
Apparna har också ett feedback filter som funkar någorlunda. Ratas man av för många kunder, sänkas ens intäkter på apparna. Jag har träffat flera åkare genom apparna som jag har direktnummer till nu och gärna ringer och bokar. Likväl har jag genom renommerade bolagen haft åkare som varit alldeles för trött, stirrat i telefonen väldigt mycket, kört som galningar och/eller begått fler trafiköverträdelser på min korta tur med dem än jag i livet.De appbaserade tjänsterna, även om de har många nackdelar, adderar åtminstone ett lager av efterhandskontroll till resan. Kostnaden kan inte bli orimlig (annat än inom ramarna för vad appen tillåter), om något hände på resan har man någon man kan begära rättning hos efteråt, och för en tid sedan upptäckte jag (i Mexico, vet inte om de har samma funktion i Sverige) att när jag åkte Uber och fastnade i en oväntad bilkö och stod stilla ett tag, så skickade appen ett meddelande för att kontrollera ifall allt var OK (svara aktivt) eller jag behövde hjälp (om jag inte svarade).
Det sagt åker jag själv Taxi Stockholm till/från Arlanda, och äter den extra kostnaden för det är det värt att alternativet fortsätter existera. Men utländska gäster tror jag att jag skulle rekommendera Uber snarare än att försöka förklara skillnaden på Taxi Stockholm, Stockholm Taxi, Taxi i Stockholm osv...
förra veckan på JFK,
Flew to JFK AirPort recently and exited terminal 4 following a ‘NYC Táxi’. Super legit, apparently.
She told me the price for a cab from terminal 4 to anywhere in Manhattan was 83$USD. When I got in the cab, mid trip, the driver told me 97$USD due to toll and AirPort fees - whatever that means. After a 7 hour flight I agreed. When I arrived at the hotel front, he asked for a tip and I agreed on rounding to 100$ USD. Payed using my revolut card and account 100$USD on his payment terminal.
In the app it also appeared 100$USD for NYC Taxi.
Now it appears 280$ USD!!! What the hell happened? Thank you on advance
Man kan ju tro att lurendrejare hade förnyats men det är inte alltid så. Samma på många flygplatser och så även förra veckan på JFK, man kommer ut med bagaget och någon snubbe frågar om man ska ha Taxi. Jag svarar inte ens, de kommer dock snart lyckas med en annan. Men jag drar mitt eget bagage till den officiella taxikön och ser till att bagaget kommer in i bilen, låter inte någon annan dra de så de får kontrollen.
Ibland undrar man om folk vill bli lurade men många stressas nog av att en står och väntar på deras svar eller babblar på som en "dammsugarförsäljare". Med åren har jag lärt mig att det är den andra som i så fall får bli stressad medan jag tänker klart och kan de inte vänta finns det fler som kan sälja det jag vill ha
Lite OT men ändå på ämnet taxiskojare på flygplatser.
Åkte på en skojare på JFK för ett par år sedan. Landande och beställde en UBER men hittade inte pickup pointen, då kom en annan förare fram och påstod att han körde Uber och kunde koppla ihop det med mitt Uber konto i bilen. Vi va fyra grabbar som bara ville till hotellet så vi sa visst är det inte Uber så får det väl kosta lite skitsamma.
Men väl i bilen startade han någon app på mobilen som han påstod va taxameter och kostnaderna skenade iväg upp över 300 dollar innan vi kom fram. Väl framme förklarade vi för honom att visst du lurade oss och vi kan betala dina 300 dollar men det blir med kort, men han hade naturligtvis ingen kortterminal så vi förklarade vänligt att då blir det inte heller några pengar och gick in på hotellet. Alla taxibilar i NYC måste acceptera kort som betalmedel.
Chauffören hängde efter och skrek och gorma så hotellet fick ringa polisen, han avvek strax innan polisen anlände efter att han hade förklarat att han skulle hitta oss och döda oss. Summasumarum så blev det en gratis resa från JFK till hotellet men fick kolla en extra gång över axeln den kvällen.