Senaste nytt

Vilka kreditkort använder ni mest?

Alex H

Medlem
Svaret var 4 sekunder bort med googlingen ”SAS vad är en kvalificeringsperiod” ;)
Sorry igen Lemon, en till dum fråga.
Det står att den gäller "resten av den återstående kvalificieringsperiond och under nästa kvalificieringsperiod". Jag som blev medlem i Eurobonus nu i februari, om jag nu kommer upp till 45 000 poäng i juli. Betyder det att jag får Guld i 18 månader? Låter grymt bra, är ju inte så svårt att få 45 000. Kommer få 30 000 för värvningen av brodern, 5 000 för SAS MC World i välkomstbonus och ytterligare 10 000 när jag uppgradera till SAS MC Premium, redan 45 000 :) ................. om jag inte missuppfattat allt igen :rolleyes:
 

Alex H

Medlem
Du reser 2 ggr per år? Vill ha lounge och fast track? Att betala 7-8000 för detta när du inte har intresse av restauranger mm är ofantligt dyrt. Att köpa sig in i sas loungen kostat typ 300 kronor, köpa sig in i andra lounger kostar ofta omkring 30-50$.
Blir ett extremt dyrt sätt att skaffa lounge access och fast track.
Du har rätt. En av gångerna är det i business och där ingår loungen och fast track, bättre som du säger köpa till. Nu är det klart, blir Elite och Premium
 

Alex H

Medlem
Man kan inte blanda bonusresor och betalda (revenue) resor på samma bokning, så är man två vuxna och ett barn blir det två separata bokningar (om man ska nyttja 2-4-1). Beroende på barnets ålder så är det antingen otillåtet eller olämpligt att de flyger ensamna. Här måste man tänka speciellt på att vid eventuella disruptions eller liknande problem så kan de olika bokningarna hamna på olika ersättningsflyg vid olika tillfällen, eventuellt via olika flygplatser. Så man vill/behöver alltid se till att en vuxen åker med barnet, därav vuxen+barn på bonusresa med 2-4-1-voucher, och en vuxen på betald biljett.

VILKEN vuxen som åker på den betalda biljetten finns det så klart olika skäl att välja, men från ett poängperspektiv bör det vara den som har störst behov av baspoängen...
Aha då fattar jag varför man cashar den vuxne.

VILKEN vuxne?? Ni får verkligen ursäkta om det är en riktigt dum fråga igen. Måste min fru också skaffa ett Eurobonuskonto? Vi reser alltid tillsammans och jag trodde att det räckte att det är bara jag som har ett Eurobonuskonto? Kommer skaffa extrakort till frugan på både Elite och Premium.

Om det är så att hon också ska ha ett Eurobonuskonto, då måste hon ju även ha egna Elite och Premium :confused:
 
Det står att den gäller "resten av den återstående kvalificieringsperiond och under nästa kvalificieringsperiod". Jag som blev medlem i Eurobonus nu i februari, om jag nu kommer upp till 45 000 poäng i juli. Betyder det att jag får Guld i 18 månader?

Ja, det stämmer, när du når 45000 baspoäng/statuspoäng så blir du guld och behåller det resten av denna period + nästa (+ tre månader grace period efter nästa tagit slut). Men...

Låter grymt bra, är ju inte så svårt att få 45 000. Kommer få 30 000 för värvningen av brodern, 5 000 för SAS MC World i välkomstbonus och ytterligare 10 000 när jag uppgradera till SAS MC Premium, redan 45 000 :) ................. om jag inte missuppfattat allt igen :rolleyes:

Riktigt så enkelt är det inte. Skilj på extrapoäng och baspoäng/statuspoäng. Extrapoäng kan bara användas för att t.ex. köpa bonusresor, men ökar inte din status. Endast bas/statuspoäng ökar status. Så exempelvis värvningen, välkomstbonusen, uppgraderingsbonusen osv ger dig exakt 0 poäng på väg mot guldstatusen.

Baspoäng får man i första hand genom att flyga på betald biljett, genom Amex Elite (20 000 poäng/år) samt MC Premium (mellan 500 - 25% av månadens extrapoäng per månad), samt även genom Conscious traveler-programmet. Fortfarande inte direkt jättesvårt att nå guld om man har nämnda kort, men inte så enkelt som du trott...
 
Måste min fru också skaffa ett Eurobonuskonto?

Ja. Barnet också.

Vi reser alltid tillsammans och jag trodde att det räckte att det är bara jag som har ett Eurobonuskonto?

Nej. Däremot kan ni med fördel starta en Point Sharing-grupp för att kunna gemensamt nyttja era poäng.

Kommer skaffa extrakort till frugan på både Elite och Premium.

Om det är så att hon också ska ha ett Eurobonuskonto, då måste hon ju även ha egna Elite och Premium :confused:

Nej, de två sakerna har inget med varandra att göra. Om du har "huvudkontot" för Amex och MC-kortet, så kommer poängen som intjänas på kontot (oavsett vilket kreditkort som använts, ditt egna eller din frus) gå på ditt konto.

Det KAN för vissa vara lämpligt att ha två separata konton, framförallt för Amex Elite så att ni båda får statuspoäng, och att ni gemensamt kan tjäna in 4 st 2-4-1-vouchers per år om ni har tillräckligt hög spend, men det är inte normalfallet.
 

MrRob

Medlem
Sorry igen Lemon, en till dum fråga.
Det står att den gäller "resten av den återstående kvalificieringsperiond och under nästa kvalificieringsperiod". Jag som blev medlem i Eurobonus nu i februari, om jag nu kommer upp till 45 000 poäng i juli. Betyder det att jag får Guld i 18 månader? Låter grymt bra, är ju inte så svårt att få 45 000. Kommer få 30 000 för värvningen av brodern, 5 000 för SAS MC World i välkomstbonus och ytterligare 10 000 när jag uppgradera till SAS MC Premium, redan 45 000 :) ................. om jag inte missuppfattat allt igen :rolleyes:

Tror att du missat skillnaden på extrapoäng, statuspoäng och baspoäng. Det är statuspoäng och baspoäng som räknas mot din status på SAS - inte extrapoäng. Så du kommer inte att guldkund med din plan..

Extrapoäng är det du tjänar på värvningar, inköp, välkomstbonusar etc.
Statuspoäng är de t.ex. 20000p som man får årligen genom SAS Amex Elite alternativt via spendering (1/4 av intjänade extrapoäng) med ett SAS Mastercard Premium.
Baspoäng flyger man in genom köpta biljetter.
 

Sir Lemon

Medlem
Sorry igen Lemon, en till dum fråga.
Det står att den gäller "resten av den återstående kvalificieringsperiond och under nästa kvalificieringsperiod". Jag som blev medlem i Eurobonus nu i februari, om jag nu kommer upp till 45 000 poäng i juli. Betyder det att jag får Guld i 18 månader? Låter grymt bra, är ju inte så svårt att få 45 000. Kommer få 30 000 för värvningen av brodern, 5 000 för SAS MC World i välkomstbonus och ytterligare 10 000 när jag uppgradera till SAS MC Premium, redan 45 000 :) ................. om jag inte missuppfattat allt igen :rolleyes:
Inser att jag blev tvåa på bollen, men postar ändå;

Det finns minst två typer av poäng. A Baspoäng och B Statuspoäng och C. Extrapoäng

A: Baspoäng (som går att flyga för, men också räknas som statusgrundande) får du genom

att flyga

Samt just nu 5.000 baspoäng om du i SAS-appen genomgår vissa steg för att bli en medveten resenär. Läs mer i appen.

B:
Du kan också få statuspoäng (som är statusgrundande men inte går att flyga för). Viktigast här är

1. statuspoäng 20.000 stycken /år om du har SAS Amex Elite kreditkort

2. samt om du har SAS Premium Kreditkort (minst 600 statuspoäng/månad och sedan mer beroende på hur mkt du spenderar (ekvationen här är antal kronor du spenderar på sitt SAS MC är X. Statuspoäng blir då: X/15 / 4= Y (Y är antal intjänade statuspoäng).

B: Extrapoäng (poäng du kan flyga för men som inte påverkar din status i Eurobonus) får du på många olika sätt.

Genom att flyga, köpa saker i SAS webshoppingpottal, använda kreditkort ( SAS Amex Elite 20 extrapoäng/100:-, SAS MC Premium 15 extrapoäng/100:-. På vissa helger får du dubbelt så många poäng dvs 30 extrapoäng/100:-. Dessa helger får du inbjudan till i hygglig tid och måste anmäla dig till via Mail. Just nu är en sådan helg. Därför finns en tråd hår om hur man kan förlägga sina utlägg till en sådan helg för att få fler extrapoäng).

För att så svara på din fråga, så är det för Guldstatus viktigt att under din kvalificeringsperiod tjäna in minst 45.000 baspoäng och/eller statuspoäng. Klarar du det blir du Gold. Sedan behåller du den statusen till kvalificeringsperioden (i ditt fall slutar den troligen 31 januari 2025) samt hela det kommande kvalificeringsperioden (dvs t.o.m. 31 januari 2026). Om du inte under perioden 31/1 2025 t.o.m. 31/1 2026 återigen lyckats tjäna 45.000 nya baspoäng så får du ändå vara Gold i ytterligare 3 månader av nåd (grace), sedan blir du nedgraderad till nästa lägre nivå. När du inte upp till exakt 45.000 baspoäng/statuspoäng så kan du då under de tre månaderna köpa baspoäng för pengar i efterskott och på så sätt bibehålla din status. Detta sätt anses här dock inte vara optimalt eftersom det är dyra poäng jämfört med att flyga in poängen innan sista dagen i din kvalificeringsperiod.

Klarnar det nu? Välkonstpoängen du nämner i ditt inlägg är alltså inte baspoäng och har ingen betydelse för status hos SAS, däremot kan du resa för dem. Amex 20.000 poäng/år är dock statuspoäng och ger dig en gräddfil mot Gold och även de staruspoäng du får genom SAS MC. Det är också det som förklarar varför SAS Amex Elite är dyrare än andra Amex-kort och att SAS MC Premium är mkt dyrare än det enklare SAS MCkortet.
 

Sir Lemon

Medlem
Aha då fattar jag varför man cashar den vuxne.

VILKEN vuxne?? Ni får verkligen ursäkta om det är en riktigt dum fråga igen. Måste min fru också skaffa ett Eurobonuskonto? Vi reser alltid tillsammans och jag trodde att det räckte att det är bara jag som har ett Eurobonuskonto? Kommer skaffa extrakort till frugan på både Elite och Premium.

Om det är så att hon också ska ha ett Eurobonuskonto, då måste hon ju även ha egna Elite och Premium :confused:
Hon behöver inte ha kreditkort, men hon behöver ett Eurobonuskonto.
 
Toppen