Senaste nytt

Lyxhotell och lyxresorter - En introduktion

igelkotten

Medlem
Är nyfiken på att veta om något bott på Umana Bali, LXR Hotels & Resorts? De har mestadels bra recensioner men om någon har erfarenhet därifrån får ni gärna dela med er. Tack!

Inte testat, fanns inte sist jag var på Bali. Av finhotellen har jag bott på W Bali som jag tyckte var alldeles förträffligt bra. Dock kanske mindre bra om man har barn.
 

MLC

Medlem
Är nyfiken på att veta om något bott på Umana Bali, LXR Hotels & Resorts? De har mestadels bra recensioner men om någon har erfarenhet därifrån får ni gärna dela med er. Tack!

Har 5 nätter bokade i maj!
 

JacobGBG

Medlem
Kul att ni dammar av denna tråd efter några år! :D
Jag har faktiskt några nostalgiska forum-minnen relaterad till hela frågeställningen. Tanken till mitt första inlägg kom från första gången jag träffade eminenta orginal-medlemmen Dr. Miles på ett av de tidigaste businessclass.se möten/workshops som hölls i Göteborg waaaaay back.

Doktorn hade benkoll på flyg men det blev tydligt att när det gällde hotell på hög nivå så kunde jag bidra lite också. På sin asiatiskt-klingande svenska så uppmanade han "du borde skriva guide på forum". Sagt och gjort. Doktorn har fortfarande en del tea-points att casha in från mig om han skulle dyka upp igen!

Hursom, med min gaggiga historialektion åt sidan så kan jag ju faktisk svara på frågan också.
Lånar denna tråd då jag inte hittar någon bättre tråd och har en del funderingar vad alla ni i forumet anser och kan komma med värdefull input. Vilken lyxhotellkedja skall man egentligen satsa på för att få bästa värde av status förmåner etc. Är som sagt helt såld på bra hotell och har haft förmånen att bo på några bra hotell som tex chateau d ór i Eze, Raffles Seychellerna, Ritz-Carlton langkawi, four Seasons Langkawi, snart åker vi till filippinerna och kommer bo totalt 10 nätter på Shangri-La i cebu och boracay, ytterligare en award är inbokad i december till seychellerna och funderingarna går mot four season på Mahe och desroches island. Har ca 500 000 eurobonus poäng så det finns stora förutsättningar att fortsätta åka på några trevliga resor världen över och fortsätta satsa på bra boenden. Four season har ju inget statusprogram om jag fattat allt rätt. Hur gör ni ?

När det gäller lyxhotell så bör man inte ha några jättestora förväntningar på statusprogram. Många av de stora namnen som Four seasons och Mandarin Oriental har sina egna program men de är tämligen obskyra och godtyckliga. Inte nödvändigtvis på ett dåligt sätt, men man kan inte tänka på dessa kedjors inställning till gäster (och deras lojalitet) på samma sätt som de automatiserade algoritmstyrda program som finns bland Marriott/Hyatt/Hilton etc.

När du är gäst på 4S/MO/Aman etc så kommer varje vistelse/bokning granskas av en kundrepresentant, de kommer att se hela din historik på deras kedja. De kommer kolla igenom dina in-room och restaurangnotor för att se om det är en specifik läsk/bubbelvatten/snacks du gillar och ställa fram den på rummet innan du ens checkat in. Deras programförmåner är väldigt ihopgifta med hela deras servicekoncept och är redan väldigt skräddarsydda.

Det ska dessutom väldigt mycket till att verkligen sticka ut i 4SPP t.ex. (Four season's lojalitets program Preferred Partner) Deras snittgäster ligger oftast på en spend-nivå som gör att spontangästers närvaro bleknar i jämförelse.

Så min rekommendation är, att om du verkligen vill åtnjuta lyxhotell så ska man koppla bort poänghjärnan (även om det tar emot, jag vet) och bara ge sig hän åt upplevelsen.

Om du absolut måste se någon return on investment i form av status/poäng så ska du nog hålla dig till hotell som Shangri-La/Ritz-Carlton/St. regis som har en väldigt etablerad programanslutning. Ett varningens finger bör dock höjas över att det finns i dessa kedjor gott om hotell som glider mer in i kategorin fem-stjärnors hotell än just lyxhotell, så se till att göra din research innan. Detta har speciellt drabbat Ritz-carlton/St. Regis sedan anslutningen till Marriott.

- bokar ni via hotellens hemsidor
- bokar ni på hotels.com via sas.se för att få många ytterligare eurobonuspoäng
- bokar ni via agent typ virtouso för att få förmåner
- vilken kedja föredrar ni tänker att det skall finnas utrymme för såväl sol och bad på exotiska resmål samt storstads semester
- andra tankar kring denna viktiga fråga tas tacksamt emot
edit finns det en bättre tråd än denna får moderator gärna flytta dessa rader dit. Edit 2 detta är ingen undersökning utan genuint intresserad av bästa möjliga kedja och värde

För den typ av hotell vi pratar om i denna tråd är det oftast fördelaktigast att boka via specialiserade reseagenturer såsom Virtuoso (mer ex finns i OP) då dessa oftast är väletablerade hos lyxkedjor och inte sällan har en personlig relation med de olika hotellens GM eller bokningsagenter. De erbjuder alltid några perks som bokningssiter inte kan ge.

Att peka ut en specifik kedja för sol & bad alt. storstäder är omöjligt. Den höga nivån av specialisering och autonomi dessa hotell har gör att det varierar starkt från plats till plats.
 
Last edited:

JacobGBG

Medlem
När vi ändå är här och lyfter detta ämne igen kan jag bara dela med lite allmänt nya reflektioner.

Relais & Chateaux har under- och post-pandemi lyckats positionera sig som en up & comer. Många av deras properties är kulturarv som kunnat kringgå restriktioner och lyckats hålla öppet med lockelsen av detta. I Europa så är det en betydlig skara ställen som anslutit sig och man har attraherat personal från konkurrenter som blivit tvungna att dra in. I ärlighetens namn skulle jag personligen kalla många av deras hotell mer rustika än lyx men den mjuka produkten är alltid första klassig.

Minor hotels har på sistone gjort en väldigt riktad satsning på att höja hela sitt premium-segment och specifikt lansera deras flagskeppsmärke Anantara som ett riktigt lyx-alternativ. Via väletablerade finansiärer så bygger Anantara nu ett antal nya properties som är väldigt anmärkningsvärda i sin arkitektur och flådighet. Snackisen i branschen är att de också lägger mycket på personal för att ta det extra steget. Den absolut senaste prestige-vinsten som kedjan gjort är att The White Lotus säsong 3 kommer att delvis spelas in på Anantara Mai Khao (Thailand). Detta är det första icke-Four Season hotell som den lyx-centrerade serien spelas in på.
 

TP12

Medlem
När vi ändå är här och lyfter detta ämne igen kan jag bara dela med lite allmänt nya reflektioner.

Relais & Chateaux har under- och post-pandemi lyckats positionera sig som en up & comer. Många av deras properties är kulturarv som kunnat kringgå restriktioner och lyckats hålla öppet med lockelsen av detta. I Europa så är det en betydlig skara ställen som anslutit sig och man har attraherat personal från konkurrenter som blivit tvungna att dra in. I ärlighetens namn skulle jag personligen kalla många av deras hotell mer rustika än lyx men den mjuka produkten är alltid första klassig.

Minor hotels har på sistone gjort en väldigt riktad satsning på att höja hela sitt premium-segment och specifikt lansera deras flagskeppsmärke Anantara som ett riktigt lyx-alternativ. Via väletablerade finansiärer så bygger Anantara nu ett antal nya properties som är väldigt anmärkningsvärda i sin arkitektur och flådighet. Snackisen i branschen är att de också lägger mycket på personal för att ta det extra steget. Den absolut senaste prestige-vinsten som kedjan gjort är att The White Lotus säsong 3 kommer att delvis spelas in på Anantara Mai Khao (Thailand). Detta är det första icke-Four Season hotell som den lyx-centrerade serien spelas in på.
Intressant med Anantara, hade helt missat att White Lotus inte skulle vara på Four Seasons. Dock har de nog en del jobb att göra för att städa upp och höja nivån - kommer ihåg när vi gick från att ha bott några nätter på Conrad Koh Samui till Anantara Koh Samui och redan vid incheckning började de pitcha besök hos deras time shareförsäljare....

Intressant i sammanhanget är också LVMHs satsning Cheval Blanc som ser väldigt trevlig ut men inget jag har testat.
 
Kul att ni dammar av denna tråd efter några år! :D
Jag har faktiskt några nostalgiska forum-minnen relaterad till hela frågeställningen. Tanken till mitt första inlägg kom från första gången jag träffade eminenta orginal-medlemmen Dr. Miles på ett av de tidigaste businessclass.se möten/workshops som hölls i Göteborg waaaaay back.

Doktorn hade benkoll på flyg men det blev tydligt att när det gällde hotell på hög nivå så kunde jag bidra lite också. På sin asiatiskt-klingande svenska så uppmanade han "du borde skriva guide på forum". Sagt och gjort. Doktorn har fortfarande en del tea-points att casha in från mig om han skulle dyka upp igen!

Hursom, med min gaggiga historialektion åt sidan så kan jag ju faktisk svara på frågan också.


När det gäller lyxhotell så bör man inte ha några jättestora förväntningar på statusprogram. Många av de stora namnen som Four seasons och Mandarin Oriental har sina egna program men de är tämligen obskyra och godtyckliga. Inte nödvändigtvis på ett dåligt sätt, men man kan inte tänka på dessa kedjors inställning till gäster (och deras lojalitet) på samma sätt som de automatiserade algoritmstyrda program som finns bland Marriott/Hyatt/Hilton etc.

När du är gäst på 4S/MO/Aman etc så kommer varje vistelse/bokning granskas av en kundrepresentant, de kommer att se hela din historik på deras kedja. De kommer kolla igenom dina in-room och restaurangnotor för att se om det är en specifik läsk/bubbelvatten/snacks du gillar och ställa fram den på rummet innan du ens checkat in. Deras programförmåner är väldigt ihopgifta med hela deras servicekoncept och är redan väldigt skräddarsydda.

Det ska dessutom väldigt mycket till att verkligen sticka ut i 4SPP t.ex. (Four season's lojalitets program Preferred Partner) Deras snittgäster ligger oftast på en spend-nivå som gör att spontangästers närvaro bleknar i jämförelse.

Så min rekommendation är, att om du verkligen vill åtnjuta lyxhotell så ska man koppla bort poänghjärnan (även om det tar emot, jag vet) och bara ge sig hän åt upplevelsen.

Om du absolut måste se någon return on investment i form av status/poäng så ska du nog hålla dig till hotell som Shangri-La/Ritz-Carlton/St. regis som har en väldigt etablerad programanslutning. Ett varningens finger bör dock höjas över att det finns i dessa kedjor gott om hotell som glider mer in i kategorin fem-stjärnors hotell än just lyxhotell, så se till att göra din research innan. Detta har speciellt drabbat Ritz-carlton/St. Regis sedan anslutningen till Marriott.



För den typ av hotell vi pratar om i denna tråd är det oftast fördelaktigast att boka via specialiserade reseagenturer såsom Virtuoso (mer ex finns i OP) då dessa oftast är väletablerade hos lyxkedjor och inte sällan har en personlig relation med de olika hotellens GM eller bokningsagenter. De erbjuder alltid några perks som bokningssiter inte kan ge.

Att peka ut en specifik kedja för sol & bad alt. storstäder är omöjligt. Den höga nivån av specialisering och autonomi dessa hotell har gör att det varierar starkt från plats till plats.
kul att några av er gillar att jag tog upp denna gamla men ack så viktiga tråd. Precis som några av er svarat så känner jag precis likadant att med dessa lyxhotell är inte statusen så viktig utan att få en upplevelse i absolut världsklass klass och då är kedjan och statusen av dessa premium hotell av inte så viktig. Precis som ni skriver så kan man plocka russinen ur kakan beroende på resmål. Det är mycket tack vare businessclass.se jag kunnat nyttja awards via SAS/star Alliance vi kunnat satsa sina skattade pengar på en otrolig upplevelse information av såväl first/businses class på flyget och sedan fortsätta rakt genom med makalösa hotell som många bara kan drömma om och oftast hamnar man på en likvärdig summa som ens kollegor, vänner och bekanta hamnar på när de reser i ekonomi med 2-3 barn på ett slitet charterhotell. Hoppas att tråden kan fortsätta med tips och inspiration att utforska de makalösa hotell som finns.
 

Taggen

Medlem
Min favoritblogg i ämnet är denne engelsmans något ohämmade ton när han går loss på allt från MO, Aman, Cheval Blanc, One & Only, Maybourne, Oetker, Four Seasons, Necker Island, North island, The Brando och ett oändligt antal afrikanska ställen ingen hört talas om. Detta är bloggen för dig som tycker FS, Ritz-Carlton, St. Regis är för pöbeln och är ingen fan av poängjägare när du själv betalar 3-5000€ per natt på Waldorf Astoria på Maldiverna. Han driver dessutom en resebyrå med sin fru inriktad på segmentet där budgeten startar på 3000€/natt och uppåt. Jag är inte i de regionerna än så jag läser mest för underhållningen och i förberedande syfte när jag är där så jag vet att jag bör undvika Soneva Fushi och boka Velaa när jag åker till Maldiverna. Också bra att veta att Aman Tokyo är troligtvis det bästa cityhotellet i världen. www.dorsiatravel.com/blog
 
Intressant med Anantara, hade helt missat att White Lotus inte skulle vara på Four Seasons. Dock har de nog en del jobb att göra för att städa upp och höja nivån - kommer ihåg när vi gick från att ha bott några nätter på Conrad Koh Samui till Anantara Koh Samui och redan vid incheckning började de pitcha besök hos deras time shareförsäljare....

Intressant i sammanhanget är också LVMHs satsning Cheval Blanc som ser väldigt trevlig ut men inget jag har testat.
White lotus spelas in på FS på Koh Samui, sen använder man Anantara också, bara för att klargöra.
 
White lotus spelas in på FS på Koh Samui, sen använder man Anantara också, bara för att klargöra.
Är säkert på motsvarande sätt som season 2 som inte heller bara var på FS. Mycket av scenerna var ju från FS San Domenico Palace där de utgav sig för att vara men en del var från UNAHOTELS Capotaormina samt helt annan del av ön. Klart, FS har ju ingen strand så vill man ha de med så får man ta scener från andra ställen. Alltid roligt att se hur de filmar o klipper ihop saker när man har anknytning till stället där det är inspelat
 
Toppen