Senaste nytt

Tips: Boka Lufthansa First med Eurobonus-poäng

Axxo

Medlem
Voucher som intjänats efter man bokat ska man inte kunna lägga till i efterhand, men vet inte om det är block i systemet eller bara regel.

Men har man en voucher redan så kan man applicera den i efterhand, ifall man av någon orsak inte vill göra det i samband men bokningen. Vad det vore för orsak kan jag inte direkt hitta på.

Så att boka hemresan med voucher och sedan lägga till F när det kommer vore väl det mer normala sättet. Sen finns ju diskussionen om att boka T/R och byta ut utresan mot F en annan, då en del säger det kan bli strul och istället bokar om hela grejen.

Förstår inte riktig varför det skulle bli strul om man exempelvis bokar en business T/R och sedan någon dag innan byter ut ditvägen i business mot en first?
Har själv gjort det några gånger utan problem.
 

Jannes

Medlem
Förstår inte riktig varför det skulle bli strul om man exempelvis bokar en business T/R och sedan någon dag innan byter ut ditvägen i business mot en first?
Har själv gjort det några gånger utan problem.
Kolla t.ex. Palmens inlägg från förra sidan:

Och det är många som hävdar samma, det *kan* bli strul och då måste man boka helt nytt. Kom upp när jag hade lite frågor några sidor back.

Vet inte om det är annorlunda ifall man byter till helt annan flight, dvs inte C->F på samma avgång. Kanske en skillnad?
 

Axxo

Medlem
Jag försökte med detta i somras. Hade resa med LH C där det öppnades upp LH F på sama flight. Ingen agent jag pratade med lyckades boka om till First trots otaliga försök och dessa agenter verkade kunniga.

Slutade med att jag avbokade befintliga biljetter och sen gjorde ny bokning med LH F, det var inga problem.
Så i mitt fall kunde jag inte ändra till LH F på en befintlig bokning. Vad problemet var låter jag vara osagt. Om det inte är möjligt eller om det var agenterna låter jag vara osagt.
Ok, såg detta nu.

När jag flög senast i mitten av september så bytte jag och min vän från business till first på samma flight. Har för mig att det var 2 dagar innan.

Blir nojig nu då jag eventuellt kommer boka en first inom kort! Hehe.

Förstår dock inte varför det skulle vara ett problem..
 

Axxo

Medlem
Då låter det som att jag får boka helt ny T/R resa på vouchern jag har, och först sedan avboka den existerande resan och låta den gamla vouchern brinna inne.
Slutresultatet för vouchers är ju samma, men lite tråkigt att man måste knåpa ihop hela resan igen (om jag inte hittar fler platser på nuvarande rutt). Och jag har tillräckligt med poäng för att kunna stå ute med dem en kort stund.

Jag vill nog inte riskera med att avboka först, då det finns hotell och event-biljetter som inte går att avboka.

Nu dök det upp lite frågor.


Kan man ta bort en väg på en T/R? Eller avbokas hela?

Tar det längre tid att boka om än att boka en ny?

Om jag exempelvis bokar JFK - Hnd och sedan lägger till FRA - JFK någon dag innnan räknas det som en ombokning eller kan agenten lägga till den direkt utan att skicka iväg biljetten på ombokning ?
 
Last edited:

palmen

Moderator
Om jag exempelvis bokar JFK - Hnd och sedan lägger till FRA - JFK någon dag innnan räknas det som en ombokning eller kan agenten lägga till den direkt utan att skicka iväg biljetten på ombokning ?
Om du ändrar något i biljetten måste den biljetteras om, dvs "ombokning".
 

Fredde18

Medlem
Vi har sedan ett par veckor en ToR award Arlanda-Washington i business, en långhelg i mars. Via Wien med Austrian dit och Frankfurt med Lufthansa på vägen hem.
När vi bokade kollade jag lite på First-platser och kunde se IAD-FRA eller vice versa ett antal dagar med avgångar just då. Nu verkar det dock varit dött ett tag. Vad säger erfarenheten, är IAD en enkel eller svår destination att lyckas knipa Lufthansa First-award på? Jag har såklart satt alert på award-fares.. :)
 
Vi har sedan ett par veckor en ToR award Arlanda-Washington i business, en långhelg i mars. Via Wien med Austrian dit och Frankfurt med Lufthansa på vägen hem.
När vi bokade kollade jag lite på First-platser och kunde se IAD-FRA eller vice versa ett antal dagar med avgångar just då. Nu verkar det dock varit dött ett tag. Vad säger erfarenheten, är IAD en enkel eller svår destination att lyckas knipa Lufthansa First-award på? Jag har såklart satt alert på award-fares.. :)
LHs släpp av awards i First är lika lätt/svårt att sia om som vilket väder det blir på semestern... Bara att ha tålamod :)
 
Hej!
Efter 7 år som en väldig aktiv läsare dock en väldig tyst medlem, gör jag idag mitt första inlägg.
Och det blir om en av den bästa upplevelse man får ha när man är aktiv inom poäng-värld och medlem i forumet! :D

Jag har lärt mig allt jag kan från forumet, från att förstå när biljett släpps och hur borde man boka först tur för att sen lägga retur, vad är den bästa MR för att behålla guld status och senaste även om ullbollarna! ;)

Så efter att ja ha fixat Lufthansa First Class SFO-FRA kunde jag inte vara tyst längre och lovade mig själv att aktiv säga tack till er alla kunniga och så hjälpsamma som finns här! Ni är fantastiska! :D

Och nu berätta jag lite om vad som hände. Vi åkte till Vancouver senaste jullovet, på en *A bonusbiljet. Jag lyckades inte att fixa YVR-SFO med poäng, så det blev en revenue biljet super flexibel i fall jag hittade en bonusbiljet innan utresan (som hände inte).

Under flera månader hade jag haft koll på seats.aero first class tool för att förstå hur såg tillgänglighet ut. Den första tanken var att fixa FRA-EZE på biljett jag har till sommarsemester, men senaste veckor insåg jag att det var risky med datumet pga kommande Skyteam-bytet.
Och under mellandagarna insåg jag att det faktiskt fanns en chans att få biljetter på datumet som jag skulle redan flygga!
Så då blev det: med en flexibelt revenue biljett kunde jag ändra YVR-SFO till datumet jag fångade O-klass SFO-FRA (4 januari). Jag ringde SAS kl. 9 1 januari (!!!!!) – midnatt för mig i Vancouver – gjorde en HUACA efter en agent som jag tror inte ens fattade att first class fanns och fick en EXTREM kompetent agent som fixade allt under 5 minuter (och även skickade request att förlänga en utgången voucher!). Det blev en ny biljett såklart, för jag kunde inte ändra den jag hade åkte till Vancouver med, men sååååå värt 105.000 poäng och en 2-4-1 till.

United Polaris i SFO var toppen, vi hade lunch i restaurangen och förberedde oss till den största upplevelsen vi har haft tack vare SAS-poäng.
Det var en nästa full kabin, 7 pers med mycket trevlig personal. Vi tog 1A/1K som gav oss båda access till fönster och var ganska nära varandra ändå, då kunde vi båda se en solig San Francisco från ovan! När det väl var dags för middag och kaviar, sätt vi framför varandra som var mysigt.
När vi landade i FRA, en agent frågade oss om vi ville till FCL eller FCT, FCT såklart! Han följde oss till FRA Terminal 1 utgången och sa ”här kan ni gå själv, jag får inte lämna terminalen”.
Jag var lite orolig att vår X-klass FRA-ARN skulle inte tillåta oss in FCT, men jag hade läste här att det var ok, och så blev det. FCT agenten visade ingen reaktion till våra platserna 20D/F som visades på hennes paddan… haha
Även om reser first class, blir man slut efter en lång resdag plus 9-timmar tidsskillnad. Så det blev lite mat, en dusch och en del tupplurar under nästan 6 timmar på FCT. Såklart fick vi våra holiday season ankor också! =)
När det var nästan dags att åka till ARN, det var väldigt lite folk där men vi hörde någon som pratade svenska och då trodde vi att Porsche var no longer an option. Men så var det inte och vi var själva när agenten kom och sa ”nu är det dags att åka”. Det var typ en 2min ride, men kul ändå! Och då fick vi en back to reality check när vi satte oss på 20D/F mot ARN. Haha

Så en gång till, tack så mycket för all kunskap som ni delar med här! Det är guld!!! :D
 
Toppen