Hej!
Efter 7 år som en väldig aktiv läsare dock en väldig tyst medlem, gör jag idag mitt första inlägg.
Och det blir om en av den bästa upplevelse man får ha när man är aktiv inom poäng-värld och medlem i forumet!
Jag har lärt mig allt jag kan från forumet, från att förstå när biljett släpps och hur borde man boka först tur för att sen lägga retur, vad är den bästa MR för att behålla guld status och senaste även om ullbollarna!
Så efter att ja ha fixat Lufthansa First Class SFO-FRA kunde jag inte vara tyst längre och lovade mig själv att aktiv säga tack till er alla kunniga och så hjälpsamma som finns här! Ni är fantastiska!
Och nu berätta jag lite om vad som hände. Vi åkte till Vancouver senaste jullovet, på en *A bonusbiljet. Jag lyckades inte att fixa YVR-SFO med poäng, så det blev en revenue biljet super flexibel i fall jag hittade en bonusbiljet innan utresan (som hände inte).
Under flera månader hade jag haft koll på seats.aero first class tool för att förstå hur såg tillgänglighet ut. Den första tanken var att fixa FRA-EZE på biljett jag har till sommarsemester, men senaste veckor insåg jag att det var risky med datumet pga kommande Skyteam-bytet.
Och under mellandagarna insåg jag att det faktiskt fanns en chans att få biljetter på datumet som jag skulle redan flygga!
Så då blev det: med en flexibelt revenue biljett kunde jag ändra YVR-SFO till datumet jag fångade O-klass SFO-FRA (4 januari). Jag ringde SAS kl. 9 1 januari (!!!!!) – midnatt för mig i Vancouver – gjorde en HUACA efter en agent som jag tror inte ens fattade att first class fanns och fick en EXTREM kompetent agent som fixade allt under 5 minuter (och även skickade request att förlänga en utgången voucher!). Det blev en ny biljett såklart, för jag kunde inte ändra den jag hade åkte till Vancouver med, men sååååå värt 105.000 poäng och en 2-4-1 till.
United Polaris i SFO var toppen, vi hade lunch i restaurangen och förberedde oss till den största upplevelsen vi har haft tack vare SAS-poäng.
Det var en nästa full kabin, 7 pers med mycket trevlig personal. Vi tog 1A/1K som gav oss båda access till fönster och var ganska nära varandra ändå, då kunde vi båda se en solig San Francisco från ovan! När det väl var dags för middag och kaviar, sätt vi framför varandra som var mysigt.
När vi landade i FRA, en agent frågade oss om vi ville till FCL eller FCT, FCT såklart! Han följde oss till FRA Terminal 1 utgången och sa ”här kan ni gå själv, jag får inte lämna terminalen”.
Jag var lite orolig att vår X-klass FRA-ARN skulle inte tillåta oss in FCT, men jag hade läste här att det var ok, och så blev det. FCT agenten visade ingen reaktion till våra platserna 20D/F som visades på hennes paddan… haha
Även om reser first class, blir man slut efter en lång resdag plus 9-timmar tidsskillnad. Så det blev lite mat, en dusch och en del tupplurar under nästan 6 timmar på FCT. Såklart fick vi våra holiday season ankor också! =)
När det var nästan dags att åka till ARN, det var väldigt lite folk där men vi hörde någon som pratade svenska och då trodde vi att Porsche var no longer an option. Men så var det inte och vi var själva när agenten kom och sa ”nu är det dags att åka”. Det var typ en 2min ride, men kul ändå! Och då fick vi en back to reality check när vi satte oss på 20D/F mot ARN. Haha
Så en gång till, tack så mycket för all kunskap som ni delar med här! Det är guld!!!