Senaste nytt

Skidåkning i Tyrolen torsdag till söndag i februari 2024?

Smygdansken

Ny medlem
Har åkt med kompisar till alperna 13 gånger om jag räknar rätt, där vi alla gånger har åkt sista helgen i januari fred em tom månd kväll. Jag hade personligen satsat på Italien och tex Cervinia, Sestriere etc. Ca 1,5 timme från Turin och ytterligare 1 timme från Milano; inga bra tågförbindelser dock men transfer finns ju alltid. Det som jag gillar med Italien är bra backar i kombination med maten - Cervinia har fördelen av att sitta ihop med Zermatt så man åker skidor i Schweiz och äter i Italien.

Kan du tänka dig La Clusaz eller Flaine i Frankrike så kan du hitta hotell för runt 3000 SEK per natt; ligger nära Geneve. Vill du åka tåg hela vägen så fungerar det ju med många orter i Schweiz tex Engelberg men då får du å andra sidan ta med den stora plånboken.

Vet inte om du har denna länk men här hittar du en hel del info https://www.j2ski.com/
Håller med om Italien! Har själv bokat onsdag-lördag i början av februari i den mindre orten Madesimo, ca 1,5h bilfärd från Milano. För tre personer gick flyg + boende + hyrbil på 15k
 

palmen

Moderator
Hotell bokat nu i alla fall, blir Sölden då det dök upp ett "ok" prissatt boende 150 meter från liften.
Får tacka @FredrikW för tipset om gurgl.com där jag hängt den senaste veckan mer eller mindre för att ha koll på vad som är tillgängligt. Tyvärr missade vi en fyrbädds-stuga mitt i backen med ski in/out för 600€ för 3 nätter våra datum, det hade varit optimalt men if you snoze you lose.

Det man kan konstatera är att det är dyrt rent generellt med boende 3 nätter. Oftast vill hotellen/gasthaus att man bokar lördag till lördag och blockar allt annat. Men på gurgl.com dyker det upp lite boenden var och varannan dag. Nu när vi hittade något som var ok i prisrange så slog vi till, öppet köp till 31 dagar innan ankomst också utifall att det dyker upp något "bättre".

Tittade även en del på att åka till Livigno eller Bormio, föll dock på att det var lite krångligare att ta sig till/från när man flyger till Milano/Bergamo.
För en eventuell resa till Alperna 2025 så har jag åtminstone byggt på mig en hel del kunskap om hur man bokar, alltid något.
 

micsjo

Medlem
Eftersom det redan är bokat så är det ju mer av akademiskt intresse men hotell i Ischgl bokas ju lämpligen på Ischgl.com. Då går det utmärkt att boka valfria längder till betydligt bättre priser än de stora (booking, hotels).
Det kan bli lite gammaldags med betalning i kontanter eller i förskott per direktöverföring till konto.

Ska du inte bo mitt i backen är Innsbruck givet. Stad med allt vad det innebär. Enormt mycket hotell i alla prisklasser för alla bokningsperioder. Under skidsäsongen alltid billigare än upp i byarna.
Bo nära gamla stan/centrum så kan man ta en promenad ett par minuter på morgonen till Landestheater där skidbussarna utgår. Eller så får man ta reda på hållplatserna runtom i stan.
Eller så kör man själv om man är bilburen.
Varianten med flyg till MUC och hyrbil är mycket bra, bättre än att flyga direkt till Innsbruck enligt min mening.

Jag har rätt mycket att säga om de olika skidorterna runt Innsbruck men det får vara till en annan gång. Jag har åkt skidor där i 50 år så lite koll har jag.
 

palmen

Moderator
Första dagen nu!
Lite mulet men ska bli top of the line väder resten av helgen!
20240202_102637.jpg
 

Micce1980

Medlem
Vädrets blev drastiskt sämre på eftermiddagen. Fick avbryta dagen vid 14...

Hitta orangea liften på bilden!


En timme senare såg man ut!


Lite after ski bjöds det uppe på drygt 2300 meter!
Ta en öl och en Spiegelei på Marcos och kanske en portion revben för att mätta magen

Ta en lunch uppe på Elements, går oftast att boka bord med samt kanske Gamle Thaya :)

Kul, åker dit snart och stannar några veckor i år med för att göra det vi vill mest, åka skidor och vara i alperna
 

plover

Medlem
Härliga bilder! Kan reka Garmisch om du vill minimera bilkörning och baraglida runt i fint system och massor av pensionat med flex bokning. Maten dock bättre ju längte söderut i Alperna du kommer :)
 
Toppen