Senaste nytt

ANA öppnar Tokyo Haneda-Stockholm under 2024 (tidigare planerat 2020)

Ja, reser man från Luleå kanske det finns något värde men jag själv är från Stockholm. Pratar enbart från mitt eget perspektiv.
Hade jag rest från Luleå så hade jag gärna tagit en natt runt någon annan stadshub, om jag hade en 787-8’a att jämföra med.

Ja så kan tyckas. Jag har inte testat deras 787-8 men är den så dålig alltså? Jag menar bara att bara för att man personligen inte finner något intresse för en direktlinje så kan det ju vara till intresse för andra :)

Man får som sagt lätt räkna med 3000 kr extra utgift samt två ytterligare semesterdagar. Utifrån det tror jag att det är flera personer som tycker denna satsning kan bli intressant. Även om jag har respekt för att du inte anser det.
 

augu12345

Medlem
Ja, reser man från Luleå kanske det finns något värde men jag själv är från Stockholm. Pratar enbart från mitt eget perspektiv.
Hade jag rest från Luleå så hade jag gärna tagit en natt runt någon annan stadshub, om jag hade en 787-8’a att jämföra med.
Nu är ju förhoppningvis målgruppen affärsresenärer och vanliga turister inte flygnördar som ser livet ur perspektivet hur man kan maxa sina poängintjäning utan snarare kortast möjliga restid. Vi får väl se hur linjen bär sig. Brukar inte gå toppen för internkontinentala linjer till/från Stockholm..
 
Nu har Swedavia gått ut med ett pressmeddelande.
Screenshot_20240125-185235.png
 
Du kan vara ganska säker på att det inte är SAS uttåg som enbart gjort detta möjligt. Det har varit på gång längre än så.

Dessutom så ser vi lite carriers komma och gå över åren med sina direktlinjer. De försvinner ju ofta igen efter något år, troligen för det inte bär sig efter att de rabatterade flygplatsavgifter som nya bolag kan få slutar gälla.
Det fattar väl en raggare att det inte är EN anledning som ligger bakom ett beslut att starta/lägga ner flyglinjer. Du läste in något som jag inte skrev.

Jag vidhåller att när SAS nu abdikerar från ARN så öppnar det upp en massa möjligheter för andra. Och för oss som bor i den här regionen är long hauls från CPH inte mer intressant än från FRA/ZRH/LHR el liknande om vi ändå måste byta. Och att hålla fast vid ett numera danskt bolag inte mer intressant än ett tyskt eller engelskt. För mig känns SAS mer och mer kallt och det är bara att se fram emot hur LH-koncernen och andra kommer hantera Skandinavien framöver.
 

Hachans

Medlem
Det fattar väl en raggare att det inte är EN anledning som ligger bakom ett beslut att starta/lägga ner flyglinjer. Du läste in något som jag inte skrev.

Jag vidhåller att när SAS nu abdikerar från ARN så öppnar det upp en massa möjligheter för andra. Och för oss som bor i den här regionen är long hauls från CPH inte mer intressant än från FRA/ZRH/LHR el liknande om vi ändå måste byta. Och att hålla fast vid ett numera danskt bolag inte mer intressant än ett tyskt eller engelskt. För mig känns SAS mer och mer kallt och det är bara att se fram emot hur LH-koncernen och andra kommer hantera Skandinavien framöver.

Jag förstod det och framhöll att SAS inte har abdikerat, det är svårt att gå ner från en tron man aldrig suttit på. SAS har inte på länge, om ens någonsin, aldrig haft ekonomi i longhaul från ARN. Med sin nya ägarstruktur kan de sluta låtsas som att det är attraktivt för dem med longhaul på ARN. Att SAS flugit därifrån har knappast varit anledningen till att andra inte provat.

Anledningen till att man inte lyckats få ekonomi i det är samma anledning som ingen annan verkar få ekonomi i linjerna och den stora merparten som startas läggs ner igen efter några år. Det finns helt enkelt inte tillräckligt många pax som vill betala priset som krävs eller tillräckligt många som vill skicka gods när väl de rabatterade flygplatsavgifterna återgår till de normala. Vi har sett massor av flygbolag försöka flyga en säsong eller två för att sen inte komma tillbaka.
 

palmen

Moderator
Jag förstod det och framhöll att SAS inte har abdikerat, det är svårt att gå ner från en tron man aldrig suttit på. SAS har inte på länge, om ens någonsin, aldrig haft ekonomi i longhaul från ARN. Med sin nya ägarstruktur kan de sluta låtsas som att det är attraktivt för dem med longhaul på ARN. Att SAS flugit därifrån har knappast varit anledningen till att andra inte provat.

Anledningen till att man inte lyckats få ekonomi i det är samma anledning som ingen annan verkar få ekonomi i linjerna och den stora merparten som startas läggs ner igen efter några år. Det finns helt enkelt inte tillräckligt många pax som vill betala priset som krävs eller tillräckligt många som vill skicka gods när väl de rabatterade flygplatsavgifterna återgår till de normala. Vi har sett massor av flygbolag försöka flyga en säsong eller två för att sen inte komma tillbaka.
New York och Chicago har ju gått runt, den sistnämnda pga frakt.
Generellt säger man att det tar 5 år att etablera en ny linje innan den blir lönsam. Om man efter 2 år ser att man har mer lönsamhet någon annan stans flyttas linjen dit. Ryan är ju experter på detta i Europa, linjer som går bra läggs ner när de tror att de kan tjäna mer på en annan linje. Det betyder dock inte att linjen gått dåligt.
 

Tomas E

Medlem
Jag förstod det och framhöll att SAS inte har abdikerat, det är svårt att gå ner från en tron man aldrig suttit på. SAS har inte på länge, om ens någonsin, aldrig haft ekonomi i longhaul från ARN. Med sin nya ägarstruktur kan de sluta låtsas som att det är attraktivt för dem med longhaul på ARN. Att SAS flugit därifrån har knappast varit anledningen till att andra inte provat.

Anledningen till att man inte lyckats få ekonomi i det är samma anledning som ingen annan verkar få ekonomi i linjerna och den stora merparten som startas läggs ner igen efter några år. Det finns helt enkelt inte tillräckligt många pax som vill betala priset som krävs eller tillräckligt många som vill skicka gods när väl de rabatterade flygplatsavgifterna återgår till de normala. Vi har sett massor av flygbolag försöka flyga en säsong eller två för att sen inte komma tillbaka.
Hur vet du det? Har SAS någonsin släppt siffror om lönsamhet på enskilda long haul-linjer? Posta gärna en länk till den infon i så fall! Jag kan mycket väl tänka mig att long haul från CPH är mer lönsamt än ARN och OSL för SAS p.g.a. hur deras övriga linjenät ser ut, men du @Hachans har ju gång efter annan visat dig fullständigt opålitlig i varje påstående om Stockholm kontra Köpenhamn. Därför tror jag inte på en endaste bokstav du skriver med mindre än att du backar upp det med data och trovärdiga källor! :cool:
 

Plus

Medlem
Jag förstod det och framhöll att SAS inte har abdikerat, det är svårt att gå ner från en tron man aldrig suttit på. SAS har inte på länge, om ens någonsin, aldrig haft ekonomi i longhaul från ARN. Med sin nya ägarstruktur kan de sluta låtsas som att det är attraktivt för dem med longhaul på ARN. Att SAS flugit därifrån har knappast varit anledningen till att andra inte provat.

Anledningen till att man inte lyckats få ekonomi i det är samma anledning som ingen annan verkar få ekonomi i linjerna och den stora merparten som startas läggs ner igen efter några år. Det finns helt enkelt inte tillräckligt många pax som vill betala priset som krävs eller tillräckligt många som vill skicka gods när väl de rabatterade flygplatsavgifterna återgår till de normala. Vi har sett massor av flygbolag försöka flyga en säsong eller två för att sen inte komma tillbaka.

Det där är struntprat. Om man t.ex hade haft ordentliga connections in till Long haul från ARN hade det gått lika bra. Kan man få ekonomi i långlinjer från Helsingfors kan man självklart får det från Stockholm.
Nog om detta nu,
 
Tyckte det var konstigt att det inte finns mer info om den här rutten med tanke på att Swedavia annonserade att "ANA börjar flyga direkt från Stockholm till Tokyo med start i höst".

Just nu kan man läsa följande på ANA:s hemsida:
Ruttens start har senarelagts*
Vi planerar att lansera tjänsten under andra hälften av räkenskapsåret 2024 (från oktober 2024 till mars 2025)
* Lanseringen av denna tjänst har skjutits upp. Ytterligare ett tillkännagivande görs när uppgifterna har bekräftats.
Samma info även för MXP och IST som blev annonserade samtidigt som ARN.

1714036856493.png


Vet inte om det är pga försenade leveranser av 787s eller vad det kan vara, men känns inte helt troligt att den kommer igång i 2024.
 
Toppen