Senaste nytt

Nu börjar korthuset falla

Ricci

Medlem
Trist att falla på målsnöret. Jag tror bestämt att man kan kvalificera på poäng på IHG oxå? 120k qualifying för diamond. 'Ambasador renewal'-tricket har ju dock slutat fungera som verkar varit en livlina för många under en del år (sen IHG Spire blev introducerat?)

För egen del halkade jag ner från Hilton diamond. Så då står vi på varsin stege nu :cool:

Nåväl, upp på hästen igen. :)
Hilton fångade upp mig pga BA GGL :) , men detta året ser det ut som det blir mer Radisson för mig :confused:.
Dock har jag redan fixat VIP i deras program.
 

Jonas C

Medlem
Är det inte bra att behålla *A hos turkarna om SAS blir Skyteam?
Nej. Fokuset ligger i att samla poäng för att använda för bonusresor i business/first. Inte att samla på sig statusar som aldrig kommer till användning. Min Oneworld Emerald från Qatar som jag har haft sedan juni 2020 har använts exakt 5 gånger. Övriga gånger har jag kommit in i loungerna med klassen på biljetten.

Att det pratas om att uppnå GGL, SQ PPS, HON, etc är för mig helt hål i huvudet. Men alla har sina egna prioriteringar. För mig är statusjakt inte längre värt det.
 
Nej. Fokuset ligger i att samla poäng för att använda för bonusresor i business/first. Inte att samla på sig statusar som aldrig kommer till användning. Min Oneworld Emerald från Qatar som jag har haft sedan juni 2020 har använts exakt 5 gånger. Övriga gånger har jag kommit in i loungerna med klassen på biljetten.

Att det pratas om att uppnå GGL, SQ PPS, HON, etc är för mig helt hål i huvudet. Men alla har sina egna prioriteringar. För mig är statusjakt inte längre värt det.
Helt sant! Flyger man oftast alltid Plus/Business eller First behövs knappast status.
 

pep

Medlem
Nemlig! Men omvendt er status ekstremt meget værd i økonomi. Så strategien er i 1-2 aar at oparbejde status, derefter bruge den i de efterfølgende 1-2 år i økonomi. Dette muliggør besparelser som man så igen bruger til at oparbejde/genvinde status i efterfølgende kalenderår. Upps and downs...
 
Last edited:

jerixon

Medlem
Nej. Fokuset ligger i att samla poäng för att använda för bonusresor i business/first. Inte att samla på sig statusar som aldrig kommer till användning. Min Oneworld Emerald från Qatar som jag har haft sedan juni 2020 har använts exakt 5 gånger. Övriga gånger har jag kommit in i loungerna med klassen på biljetten.

Att det pratas om att uppnå GGL, SQ PPS, HON, etc är för mig helt hål i huvudet. Men alla har sina egna prioriteringar. För mig är statusjakt inte längre värt det.
Samma här.
Lagt ner jakten på status.
Får boka det man vill flyga helt enkelt och nyttja Amex Plat lite i Norden typ.
Privat reser jag mer och mer inom EU och hotellstatusar och poäng där är extremt mkt viktigare =)
 

FFlash

Medlem
Sitter i samma sits.
Samla poäng på vanliga biljetter är dock inte värt det heller, så det gäller att bara hitta errors och tricks. Tyvärr har det blivit sällsynt på BC eller Flyertalk, så man får vara smart själv om man inte råkar vara med i olika travelhackarnas inside-grupper
 

intuition

Medlem
Helt sant! Flyger man oftast alltid Plus/Business eller First behövs knappast status.
Det är lite annorlunda för status-medlemmar i OW. Emerald ger ju tillgång till first-class lounger ochr därför värdefullt även för den som oftast flyger business.
Men i övrigt håller jag med, status består ofta av samma förmåner som ingår i dyrare biljetter dvs belönar bara den som flyger ekonomi.
 

Treo

Medlem
SAS och British Airways (finns säkert andra) tar betalt för platsreservation vid bokning för alla utom (högre) statuspax. En kollega behövde betala för att välja sittplats på en Lufthansa Business codeshare i SAS Plus nyligen.
 

pep

Medlem
SAS och British Airways (finns säkert andra) tar betalt för platsreservation vid bokning för alla utom (högre) statuspax. En kollega behövde betala för att välja sittplats på en Lufthansa Business codeshare i SAS Plus nyligen.
Bondefangeri! Kan man ikke bare undlade at vælge sæde når man booker? Af og til staar man bedre for en evt. op-up hvis man ikke har bestilt saede og special mad
 
Toppen