Senaste nytt

SAS öppnar linje till Atlanta 17 juni 2024

Kimmen00

Medlem
Nu var det ungefär 15 år sen jag var i Atlanta senast, så mycket kan ha ändrats, men har varit där två gånger och av alla städer i USA jag varit i så har Atlanta varit den där jag känt mig mest otrygg/obekväm när jag gått omkring downtown. Det var många tveksamma karaktärer som kom fram och pratade med en och försökte få pengar...

Saker att se och göra där (utan att ha hyrbil och kunna åka längre bort):
Coca Cola HQ/museum
CNN HQ
Martin Luther King memorial
äta god BBQ
Varit där flera gånger (senast 2 år sen) och som du säger.. Mkt skumma typer, uteliggare, gäng, fattiga. Inte lika illa som Baltimore men iaf..
Men som alla säger, Coca Cola, CNN, även OS-byn är cool. Del av universitetet numer.
 

imartin

Medlem
Om man nu vill stanna Atlanta, finns det något att se eller göra i stan eller närheten med exempelvis hyrbil? Finns någon form av stadskärna/city man kan promenera i?

Om man hyr en bil, så kan man åka till Savannah (400 km), och njuter av deras unika "open container" policy for alkohol. Man får dricka alkohol där offentligt, och många restauranger erbjuder "drinks to go". Var där för 10 år sedan och minns att det var trevligt! "


Edit: Charleston är också rätt trevligt, vill jag minnas.
 
Ser att SAS även föreslår rutter med Aeromexico, har det varit så förut?

7e870c785444061a1e9966523694d085.jpg
 

Jonas C

Medlem
Since when does Delta decide how much SAS charge SAS customers for Eurobonus awards? Is Delta going to decide how much a domestic flight in Sweden should cost as well, only because SAS has a codeshare agreement with Delta?

As long as eurobonus is the loyalty program for SAS it's SAS who decide the prices and noone else.
Awards has already been available today and it is the 30/40/50k points per way so it's definitely SAS who set the point cost and no one else.

How much a Eurobonus award with skyteam will cost is unknown to everyon in public at the moment. We don't even know when there will be a merger to Skyteam. But I would assume it'll be close to what the prices are today, roughly 130k points for a return ticket with eurobonus flygin Delta/KLM/AF to USA.
Ser man historiskt så har Delta haft en påverkan på prissättningen även hos sina partners i SkyTeam. Flying Blue har fullt dynamisk prissättning och där prissätts Delta ofta till fantasipriser i miles. Virgin Atlantic (som till 49% ägs av Delta) har gång på gång fått revidera sin prissättning på awards efter påtryckningar från Delta. Även tillgängligheten av awards på Delta bokade med Flying Club har begränsats kraftigt på senare tid.

Nu återstår det att se om SAS kommer övergå till dynamiska priser eller en fast tabell när de byter allians, men med all sannolikhet så kommer tillgängligheten på Delta antingen att vara begränsad eller så kommer bonusplatserna att kosta dyrt.
 

palmen

Moderator
Ser man historiskt så har Delta haft en påverkan på prissättningen även hos sina partners i SkyTeam. Flying Blue har fullt dynamisk prissättning och där prissätts Delta ofta till fantasipriser i miles. Virgin Atlantic (som till 49% ägs av Delta) har gång på gång fått revidera sin prissättning på awards efter påtryckningar från Delta. Även tillgängligheten av awards på Delta bokade med Flying Club har begränsats kraftigt på senare tid.

Nu återstår det att se om SAS kommer övergå till dynamiska priser eller en fast tabell när de byter allians, men med all sannolikhet så kommer tillgängligheten på Delta antingen att vara begränsad eller så kommer bonusplatserna att kosta dyrt.
Ja vi får väl se, var ju samma sak för SAS när man införda "maritime" zonen i asien, högst troligt för att awards dit blev väldigt dyra för sas, och man höjde priserna väldigt mycket till Oceanien också vilket säkert var av samma anledning.

Vi kan nog utgå ifrån att en SAS Award fortsatt kommer att kosta 60/80/100k poäng, om inte SAS väljer att revidera alla longhaul priser för sina egna flighter.
Att det skulle bli dynamisk prissättning initialt tror jag inte en sekund på, därmot är det något som kan komma framöver eventuellt då många program går mot en sådan lösning.

Delta kan mycket väl bli det "nya singapore airlines", dvs att det blir extremt svårt att boka awards eller att det inte blir tillgängligt alls. Om Delta vill ha 500€ av SAS för varje flight som bokas som award så kommer nog SAS säga tack men nej tack.

Jag har väldigt svårt att se att flyger man Delta med eurobonus att det skulle vara en specifik poängtabell jämfört med om man flyger med andra bolag i skyteam, tex Aeromexico. Skulle en resa ARN-MEX då kosta säg 130k poäng om man bokar SAS till Atlanta och Aeromexico till Mexico City, och samma resa fast med Delta från Atlanta till Mexico City skulle kosta 175k poäng?

Rent generellt så är det inte United/Delta som de flesta Eurobonus kunder har/kommer att boka framöver, oftast så är det resor till andra destinationer med andra flygbolag som nyttjas.
 

Claes L

Medlem
Samma andra har sagt så finns det en hel att göra i ATL med "omnejd":
NFL - Falcons nya area är riktigt cool
NBA - Hawks (har inte själv hunnit gå på någon match)
Öl - En hel den trevliga bryggerier ex, Sweetwater brewing
Savannah - 4h bort med bil, mycket trevlig stad, en av dom få som har kvar gamla byggnader etc,
- DL flyger typ varje/varannan timme ATL-SAV
- Tybee island, trevlig litet beach community, bra golf
- Hilton Head, SC - 30min från Savannah, väldigt mycket golf banor
 

Jannes

Medlem
Edit: Charleston är också rätt trevligt, vill jag minnas.
Min personliga åsikt är att både Savannah och Charleston är värda besök, men Charleston är lite charmigare (på sydstatsvis) men kanske också lite dyrare och så vitt jag vet inte "open container" ifall det nu är viktigt för trivseln. Besökte båda förra sommaren.
Charleston har bland annat Old Slave Mart Museum, ett litet men ack så bra ställe. Dessutom finns Boone Hall (och MÅNGA andra plantation museums), och Patriots Point ifall man gillar ubåtar, flygplan och hangarfartyg.

Dock är det bara 2 timmar körväg mellan dessa städer, så ta det inte som ett antingen/eller beslut.
 

ARN01

Medlem
Inte ett dugg konstigt då det är helt vanliga biljetter betalda med poäng, dvs inte award biljetter. Du kan se det då det inte finns någon guldplupp eller genom att dessa biljetter faktiskt ger poäng och har normala avbokningsregler.

Då troligtvis väldigt få biljetter sålts finns alla billiga bokningsklasser kvar, då blir poängpriserna därefter.

Visa bifogad bild 149437
Jag hoppas du har rätt men oavsett tror jag vi kan se en prisjustering relativt snart. Inte omöjligt att det lanseras som en ”enhancement” på sedvanligt sätt i samband med annan förändring. Börjar bli många år nuvarande priser varit och varje gång tänker jag på hur guldvärt MC premium är….
 
Toppen