Senaste nytt

Andra resan i ”finklass” blev en förstaklass

Jawen!

Medlem
Det visade sig att vi var tre pers i kabinen. Min kamrat från loungen som var en trevlig snubbe. Han var diplomatson som rest världen runt och han var kunnig på tretton språk varav sju flytande vill jag minnas. Stört - men somliga har väl anlag för sånt :)

Vi fick ett varmt välkomnande från en mycket trevlig crew där båda två som jobbade med oss var helt suveräna. Berättade att jag haft en riktig drömresa på vägen dit med kollegorna på a380. Det tog de som en utmaning och lovade en trevlig flight. Den var rätt kort, beräknat ca 6,5 timmar och det var faktiskt att jag kände mig en smula besviken över det. Säger väl något om hur nice det var.

Dammade av lite skoltyska och fick några halvdana försök till svenska tillbaka men isen var snabbt bruten och det blev som sagt en riktig toppenflight.

Efter den obligatoriska champagnen så fick jag frågan om jag möjligen var sugen på någon drink också? Är inte svår när det gäller GT och de hade två flarror ombord som jag glatt provade.

IMG_1361.jpeg

Det satt fint och medan jag sippade drink så gjorde de iordning 1A åt mig så att det var bäddat och klart redan innan vi lyft. Det visade sig sen att säkerhetsgenomgången inte gick att spela upp på IFEn utan den kvinnliga av de två fick köra manuellt så att säga med demonstration av mask, flytväst och hela kittet. Hon gjorde det galant med ett leende på läpparna men det syntes att det nog var lite obekvämt eller iaf länge sedan sist :)

Snart var vi airborne och dags att duka upp och det var inte så mycket frågan om jag ville ha något utan mer hur mycket:)

Började med lite kaviar och byte av champagne från rosé till vitt, med efterföljande förrätt.

IMG_1367.jpeg
(Riktigt smarrigt som starter)

Vad gäller förrätterna så fanns det lite att välja på men där var det underförstått självklart att jag skulle ha allihop, inklusive salladen då jag ju ”behöver få i dig någon vitamin också”.

IMG_1370.jpeg
(Så kallad ”choise” of apetizers med bl.a. kammussla & ankbröst - svingott helt enkelt)


Det följdes sen av en köttbit som jag nog vill påstå var i det närmaste perfektion. Mört och fint så in i…

IMG_1372.jpeg
(Riktigt god bit oxe)

Det blev lite rödtjut till det - för det ska man väl ändå ha till kött tyckte crew och vem är jag att säga emot :rolleyes:

Det var en efterrätt också med lite glass som slank ner med en kopp cappuccino som för övrigt var jäkligt god den också.

Glasen lämnades inte tomma i onödan men det var hela tiden med glimten i ögat det erbjöds påfyllning och aldrig påtvingat eller störigt. Men även den bäste har det kämpigt till slut…

IMG_1375.jpeg
(Fick slita där ett tag men gott var det :))

Efter den monumentala orgien av mat & dryck som jag ägnat större delen av eftermiddag/kväll åt så var det dags att svida om till pyjamas och skutta till sängs. Och jäklar så skönt det var att sträcka ut… och jag behövde ingen vaggvisa utan skulle tror att jag däckade inom ett par minuter.

Efter alldeles för kort, men ack så skön, sömn så var det dags att börja jobba mat och dryck igen i form av en riktigt fin frukost med gryningen utanför fönstret.

IMG_1380.jpeg
(Sämre starter på dagen har man haft)

IMG_1383.jpeg
(En stadig frulle dukades fram)


Efter den påfyllningen så vetefan om jag nånsin varit så mätt. Jag lutade mig tillbaka och vilade sista biten innan landning och kunde konstatera att det verkligen levererades en riktigt maxad upplevelse. Jag tackade crew hjärtligt och så var det sen dags för en kort transfer innan flyget till Landvetter gick.

Som ankommande i first så hade jag ju möjlighet till first-terminalen men jag var en slagen man. Mätt till bristningsgränsen, kände att jag började bli lite lätt bakis och trött efter några intensiva dagar på resande fot. Hade jag haft mer tid och ork så hade jag såklart gjort ett besök men det får bli nästa gång:)

All in all så hade jag en riktig toppenresa och att få flyga förstaklass är ju verkligen något speciellt. En för mig helt fantastisk upplevelse med allt av det lilla extra runtomkring. Man kanske inte ”utnyttjade” det till fullo som debutant i first för det blev nästan lite pinsamt emellanåt. Killen i crew på hemresan råkade lite olyckligt spilla ett par droppar vin på duken, inte på mig utan på duken, och hade jag inte stoppat honom snudd på handgripligen så hade han dukat av och bytt duk. En sån grej kanske ingår i deras uppdrag men blir mest konstigt för mig:)

Hade som jag nämnde alltid velat prova att flyga med a380 vilket jag fick möjlighet till och dessutom i first. Queen of the skies flög jag ju för första gången på min förra resa, upperdeck, vilket var riktigt nice. Att nu få addera en flygning längst där framme på rad ett är rätt stort ändå.

USA var ju också ett resmål jag alltid velat besöka. Den här gången var det slumpen som förde mig till Boston & New York vilket var extra kul då de båda städerna legat högt på önskelistan.

Nä, jag får ge den här trippen solklara 10/10 poäng och ett minne för livet.

Stort tack för att ni pallat läsa den inte jättekorta reserapporten och de positiva gensvaren värmer gott i kylan:)
 
Last edited:

Jawen!

Medlem
Fortsatt fantastisk reserapport @Jawen!
Du skrev om dyra hotellpriser i Boston, det är dom kända för, många konferenser.
En stad som jag upptäckte har dyra hotellpriser är Toronto.
Tack så mycket:) Ja det var sannerligen inte billigt utifrån vad jag är van vid. Nu hade jag inte mycket att välja på iom kort varsel på resan och jag ville bo hyfsat lägligt men det var överlag priser på säg 4000-7000 i snitt och än mer på sina ställen. Sved lite i plånboken :)
 
Toppen