Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

Jag kollar också mina bokningar flera gånger varje månad (dock inte på veckobasis) och det var så jag upptäckte att denna ändring har skett.

Vilka övriga sidor har du larm på?

Tack för din input!
Jag har larm på experflyer och på Awardplaner som @Mattias Holmén gjort.
Awardplaner kontrolerar bokningen när du väll laggt in den, om det är långt kvar till resan kontrolerar den resan då och då och närmare resan kontrolerar den mer frekvent
 

Maja

Medlem
Jag har larm på experflyer och på Awardplaner som @Mattias Holmén gjort.
Awardplaner kontrolerar bokningen när du väll laggt in den, om det är långt kvar till resan kontrolerar den resan då och då och närmare resan kontrolerar den mer frekvent
Ska kolla in Awardplaner då jag vet att jag har ett konto liggandes där! Tack för tipset! Blev en ombokning och tyvärr över 6h väntan i Frankfurt då det inte fanns några andra awardplatser men nu är resan "hel" igen iaf.
 
Ska kolla in Awardplaner då jag vet att jag har ett konto liggandes där! Tack för tipset! Blev en ombokning och tyvärr över 6h väntan i Frankfurt då det inte fanns några andra awardplatser men nu är resan "hel" igen iaf.
Ja sånt som händer ibland, min resa med Eva som skicka notis om på mejl gjorde att jag bara fick 25 min på WIE vilket är lite för kort :rolleyes:
Så fick ringa in och ändra, direktflygen med OS ARN-WIE funkade inte optimalt så ville gärna ha något där jag fick flyga under tiden.
Men det fanns inga, ett vanligt LH gruppen problem, så fick blir OS direkt med 5 timmar i WIE.
Som du säger, ibland så får man ta det bästa även om det inte är optimalt.
Ev så kan man justera för en lite kostnad längre fram
 

Maja

Medlem
Ja sånt som händer ibland, min resa med Eva som skicka notis om på mejl gjorde att jag bara fick 25 min på WIE vilket är lite för kort :rolleyes:
Så fick ringa in och ändra, direktflygen med OS ARN-WIE funkade inte optimalt så ville gärna ha något där jag fick flyga under tiden.
Men det fanns inga, ett vanligt LH gruppen problem, så fick blir OS direkt med 5 timmar i WIE.
Som du säger, ibland så får man ta det bästa även om det inte är optimalt.
Ev så kan man justera för en lite kostnad längre fram
Fast just på WIE så är MCT 25min så det ska ha gått med så kort byte! Sen håller jag med om att det inte är optimalt och känns stressigt värre. Sist blev vi mött direkt på planet och körda direkt till nästa plan då det självklart var bussgate på båda avgångarna. Hann med planet gjorde vi dock och allt hanterades väldigt bra av markpersonalen som stod redo vid båda flygen samt vid den särskilda passkontrollen som utfördes.
 

Rickard_O

Medlem
Fast just på WIE så är MCT 25min så det ska ha gått med så kort byte! Sen håller jag med om att det inte är optimalt och känns stressigt värre. Sist blev vi mött direkt på planet och körda direkt till nästa plan då det självklart var bussgate på båda avgångarna. Hann med planet gjorde vi dock och allt hanterades väldigt bra av markpersonalen som stod redo vid båda flygen samt vid den särskilda passkontrollen som utfördes.
Nu har inte jag tillgång till MCT tiderna på VIE, men 25min är väl för OS till OS inom Schengen.
Lär ju se lite annorlunda ut att anlända med "utomstående" bolag från Asien.
 
Syrrans familj + mina föräldrar önskar att fira jul och nyår 2024/2025 utomlands. Det fixar vi givetvis.

Enkelresa bokad. Ska boka returen när biljetter släpps.

Bokat som två bokningar
Bokning 1: 4pax
Bokning 2: 3pax

Bokning 1

Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: Lufthansa, Turkish
Kabinklass: Business
Avreseort: CPH (Köpenhamn)
Destination: PTY (Panama City)
Enkelresa eller Tur&retur: Enkel
Antal poäng (totalt): 156k inklusive 2 vouchers
Skatter&avgifter (per person): 1550 SEK
Antal resenärer: 4
När (avresans tidpunkt): Dec 2024
Bokad: Januari 2024
Hur hittades tillgänglighet: Awardfares
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Yes!
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 0. Trevlig och effektiv dam i kundtjänsten som fixade bokningen på några minuter.

Rutten blir: CPH-FRA-IST-PTY

Bokning 2
Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: Lufthansa, Turkish
Kabinklass: Business
Avreseort: ARN (Stockholm)
Destination: PTY (Panama City)
Enkelresa eller Tur&retur: Enkel
Antal poäng (totalt): 156k inklusive 2 vouchers
Skatter&avgifter (per person): 1493 SEK
Antal resenärer: 3
När (avresans tidpunkt): Dec 2024
Bokad: Januari 2024
Hur hittades tillgänglighet: Awardfares
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Yes!
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 0. Gick snabbt att boka.

Rutten blir: ARN-FRA-IST-PTY

Skoj att jag lyckades få till att alla 7 resenärer flyger på samma flighter FRA-IST-PTY. Aldrig lyckats boka så många tillsammans i C tidigare! Varning till alla på BC att inte boka denna flighten :)

God fortsättning!
Otroligt att du löste 7 platser! En fråga - släppte dem ytterligare 4 biljetter när du hade bokat första eller såg du redan från början mer än 4 platser?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

palmen

Moderator
Fast just på WIE så är MCT 25min så det ska ha gått med så kort byte! Sen håller jag med om att det inte är optimalt och känns stressigt värre. Sist blev vi mött direkt på planet och körda direkt till nästa plan då det självklart var bussgate på båda avgångarna. Hann med planet gjorde vi dock och allt hanterades väldigt bra av markpersonalen som stod redo vid båda flygen samt vid den särskilda passkontrollen som utfördes.

Nu har inte jag tillgång till MCT tiderna på VIE, men 25min är väl för OS till OS inom Schengen.
Lär ju se lite annorlunda ut att anlända med "utomstående" bolag från Asien.
MCT på VIE är 30 minuter som standard för OS/OS.
Det är dock 25 minuter inom Schengen. Man behöver veta vilka flighter det avser för att säga exakt vad det var i detta fallet, men minimum 30 minuter ska det ha varit som lägst om det är utanför Schengen och OS/OS.

STANDARD.D/D...D/I...I/D...I/I.
ONLINE .30 .30 .30 .30
OFFLINE .30 .30 .30 .30
** OR * ARE ALL
OS-OS II .45 CDS BT - EW
OS-OS II 1.30 CDS KM - EW
OS-OS II .45 CDS OU - EW
OS-OS II SUP CDS TP - EW LIS - ALL 27OCT19 - INF
OS-OS II 1.30 CDS EW - KM
OS-OS II .45 CDS N/A - AI
OS-OS II .45 CDS ** - EW
OS-OS II .45 CDS N/A - EW
OS-OS II .30 CDS BT - N/A
OS-OS II .45 CDS EW - **
OS-OS II .45 CDS EW - N/A
OS-OS II .50 CDS KM - N/A
OS-OS II .30 CDS LG - N/A
OS-OS II .30 CDS OU - N/A
OS-OS II .25 REGION SCH - REGION SCH 15JUN24 - 15SEP24
OS-OS II SUP FLT 3500 - 3999 - ALL
OS-OS II .30 15JUN24 - 15SEP24
OS-OS II .25
**-OS II .50 CDS N/A - KM
**-OS II SUP ALL - FLT 3500 - 3999
 

Tonton

Medlem
Otroligt att du löste 7 platser! En fråga - släppte dem ytterligare 4 biljetter när du hade bokat första eller såg du redan från början mer än 4 platser?

De slöppte ytterligare 4st.

Jag hade tänkt att skicka 4st på förmiddagsavgången (som har mellanlandar i Bogota) och 3st på eftermiddagsavgången. Men när det var dags att boka den andra bokningen så såg jag att tillgängligheten hade återställts. Perfekt!
 

Maja

Medlem
MCT på VIE är 30 minuter som standard för OS/OS.
Det är dock 25 minuter inom Schengen. Man behöver veta vilka flighter det avser för att säga exakt vad det var i detta fallet, men minimum 30 minuter ska det ha varit som lägst om det är utanför Schengen och OS/OS.

STANDARD.D/D...D/I...I/D...I/I.
ONLINE .30 .30 .30 .30
OFFLINE .30 .30 .30 .30
** OR * ARE ALL
OS-OS II .45 CDS BT - EW
OS-OS II 1.30 CDS KM - EW
OS-OS II .45 CDS OU - EW
OS-OS II SUP CDS TP - EW LIS - ALL 27OCT19 - INF
OS-OS II 1.30 CDS EW - KM
OS-OS II .45 CDS N/A - AI
OS-OS II .45 CDS ** - EW
OS-OS II .45 CDS N/A - EW
OS-OS II .30 CDS BT - N/A
OS-OS II .45 CDS EW - **
OS-OS II .45 CDS EW - N/A
OS-OS II .50 CDS KM - N/A
OS-OS II .30 CDS LG - N/A
OS-OS II .30 CDS OU - N/A
OS-OS II .25 REGION SCH - REGION SCH 15JUN24 - 15SEP24
OS-OS II SUP FLT 3500 - 3999 - ALL
OS-OS II .30 15JUN24 - 15SEP24
OS-OS II .25
**-OS II .50 CDS N/A - KM
**-OS II SUP ALL - FLT 3500 - 3999
Tack för informationen!
 
Upptäckte häromdagen att vår anslutning med Austrian från Wien till Göteborg inte längre fungerar i juli. Har ej fått något mail om detta. Funderar på hur länge jag ska sitta i båten och vänta eller om det bara är att kavla upp ärmarna och ringa och stångas för att få till en ombokning för 3 personer. Hemresan från SFO blev genast betydligt längre än vad som var bokat....

Fast just på WIE så är MCT 25min så det ska ha gått med så kort byte! Sen håller jag med om att det inte är optimalt och känns stressigt värre. Sist blev vi mött direkt på planet och körda direkt till nästa plan då det självklart var bussgate på båda avgångarna. Hann med planet gjorde vi dock och allt hanterades väldigt bra av markpersonalen som stod redo vid båda flygen samt vid den särskilda passkontrollen som utfördes.

Nu har inte jag tillgång till MCT tiderna på VIE, men 25min är väl för OS till OS inom Schengen.
Lär ju se lite annorlunda ut att anlända med "utomstående" bolag från Asien.

MCT på VIE är 30 minuter som standard för OS/OS.
Det är dock 25 minuter inom Schengen. Man behöver veta vilka flighter det avser för att säga exakt vad det var i detta fallet, men minimum 30 minuter ska det ha varit som lägst om det är utanför Schengen och OS/OS.

STANDARD.D/D...D/I...I/D...I/I.
ONLINE .30 .30 .30 .30
OFFLINE .30 .30 .30 .30
** OR * ARE ALL
OS-OS II .45 CDS BT - EW
OS-OS II 1.30 CDS KM - EW
OS-OS II .45 CDS OU - EW
OS-OS II SUP CDS TP - EW LIS - ALL 27OCT19 - INF
OS-OS II 1.30 CDS EW - KM
OS-OS II .45 CDS N/A - AI
OS-OS II .45 CDS ** - EW
OS-OS II .45 CDS N/A - EW
OS-OS II .30 CDS BT - N/A
OS-OS II .45 CDS EW - **
OS-OS II .45 CDS EW - N/A
OS-OS II .50 CDS KM - N/A
OS-OS II .30 CDS LG - N/A
OS-OS II .30 CDS OU - N/A
OS-OS II .25 REGION SCH - REGION SCH 15JUN24 - 15SEP24
OS-OS II SUP FLT 3500 - 3999 - ALL
OS-OS II .30 15JUN24 - 15SEP24
OS-OS II .25
**-OS II .50 CDS N/A - KM
**-OS II SUP ALL - FLT 3500 - 3999
Jo jag vet att det är kort MTC på WIE men jag vill inte ha den stressen :eek:
Jag vill åka Eva och inte bli satt på en Austrian flight pga något strul.
Så för min hälsa så vill jag ha lite längre tid, jag får väll gå ut i staden och kolla lite :cool:
 
Toppen