Senaste nytt

Första resan i ”finklass”

Jawen!

Medlem
Kul med den positiva responsen så vi fortsätter väl lite till på min första resa i ”finklass”..

Åter på flygplatsen för ett sista litet hopp till slutdestinationen på resan. Var i vanlig ordning ute i god tid… hittade en lounge som var välbefolkad och ska vi säga en smula torftig sett till utbud. Men en välkyld Balboa satt där det skulle i alla fall.

Väl ombord så var det en rätt trevlig liten flygning som var snabbt avklarad. Ingen servering mer än ett glas vatten och jag kom att hamna i lite samtal med en trevlig amerikanska bredvid där jag försökte förklara vad jag höll på med :) Hon tyckte det lät som en kul grej att fara runt lite i världen.

IMG_0266.jpeg

Hon skulle träffa någon gammal flamma och var spänd på det återseendet så hon hade bråttom iväg då han väntade utanför terminalen... Ett utbyte av lyckönskningar innan hon mer eller mindre rusade av planet…

Jag följde strömmen lite lugnt och fint och väl i passkontrollen så stod hon i kön bredvid med frustration rykande ur öronen och då min kö var snabb så var jag snart ikapp och förbi.

Kunde sen konstatera att det var väldigt bra att inte släpa på incheckat bagage då det var kaos modell större vid bagagebanden.. Mängder av folk och väskor ta mig fan överallt så glad i hågen vandrade jag vidare för att sen hamna i resans längsta köer. Här scannar de bagaget det sista som händer innan utgången… Men men, bara att ta det som det kommer….

Efter en liten stund så hör jag ett” there you are love”… Min stolsgranne från flyget hade lite diskret förvandlats till min fru… hon sparade in en god stunds köande med den fulingen :)

Så efter ännu ett utbyte av ”good bye & have a nice vacation” kunde jag kliva ut i solen i San José Costa Rica.

Då jag hade bokat boende ute vid kusten så hade jag transport bokad. Letade upp mitt namn i raden av namnskyltar som stod uppradade. En väldigt trevlig kille vars namn jag glömt lotsade mig till bilen och vad som kom att bli närmare tre timmars körning till Manuel Antonio.

Tiden gick fort då han gärna berättade om Costa Rica och var samtidigt nyfiken på Europa och Sverige. Han började dock med att fråga hur det är i Roger Federer-land… Snabb rättelse kring skillnaderna mellan Sverige & Schweiz så var han med på noterna. Rätt fantastiskt att det faktiskt uppenbarligen händer på riktigt:)

Framme vid boendet rätt sent på kvällen så det blev inte så mycket mer än att ta några varv i grannskapet vilket var snabbt gjort och sen upprepning av tidigare modell. Tidigt i säng och tidigt upp.

Nästföljande morgon hade jag besök i nationalpark inbokad. Entrén till parken visade sig ligga väldigt nära mitt boende så inga problem och jag mötte upp min grupp bestående av guide, ett tyskt par och fem amerikaner.

IMG_0286.jpeg

Efter lite research hade jag valt tidig start precis när parken öppnade vid 08 vilket var ett bra drag, dels för vädret och dels för mängden folk. Även om det är begränsat antal besökande så fyllde det på rätt snabbt var känslan. Behagliga 25 grader vid start så vatten gick det åt!

Glad att jag valde guidad tur då det dels var intressant att höra om djuren och parken men inte minst att vi fick möjlighet att faktiskt se lite djur på nära håll. Hade inte blivit i närheten av lika bra om jag gått själv. Huvudnumret i djurriket är sengångaren som vi lyckades hitta en och i övrigt lite av varje.
IMG_0102.jpeg
(Kolibri - kan lova att den varit svår att se med mobilen)

IMG_0106.jpeg
(Vrålapan - desto större men den här slappade ca 20m upp i trädkronorna)

IMG_0111.jpeg
(Tog en stund att hitta men till slut - nationalsymbolen med lite gubbvila)

bc49211e-996e-49ed-9408-8070b9b0dcdb.jpeg
(Up & close på en lite större leguanrackare. De fanns det många av lite här och var)


Ca två timmar djurspotting gick snabbt och turen avslutades vid de fina stränderna som är inom parken. Jag valde att hänga där ett tag innan jag tog en av stigarna tillbaka.

IMG_0310.jpeg

Efter utflykten till parken hade jag egentligen inget mer inplanerat utan jag tog det lugnt vid poolen, åt & drack gott. Var nere vid ”huvudstranden” som är lite som en förlängning av den ena i parken. Skillnaden är att ska du till den finare stranden inom parken så får du lösa entrén så kan vara smart att passa på att ta lite strandhäng om man ändå är inne.

IMG_0357.jpeg
(Fantastiskt god fisktaco som var helt perfekt efter några timmar i parken)

Då min resa var komprimerad så var det inte allt för långt kvar tills det var dags att tänka på refrängen. Lyckades tajma solnedgången live nere vid stranden också. Rätt vackert att skåda när den försvinner i horisonten…

IMG_0366.jpeg

Nästa dag var det så dags att vända hemåt igen så sakteliga. Stadig frulle och sen installerade jag mig vid poolen för att njuta av solen och värmen de sista timmarna efter rapport hemifrån om bitande iskyla och snö…

IMG_0383.jpeg

Utcheckning och en bokning av taxi senare så var jag framme vid startpunkten av hemresan. Quepos La Managua Airport (XQP).
 

Hachans

Medlem
Kul rapport! Man längtar tillbaka till tiden då man var "oförstörd". Min första resa i "Finklass" kommer jag aldrig att glömma.

Du åkte alltså själv till Mexico City och Panama City? Har aldrig varit i dessa städer, men tänker att de är riskabla resmål?

Panama City är en av Latinamerikas absolut säkraste städer och land. Det finns ruffiga områden men inte alls på samma sätt som Mexiko där det lätt ändras från ett kvarter till annat utan att det märks och man snabbt kan hamna i trubbel. Panama är även ett av de minst korrupta länderna i området, och med undantag att det tydligen är lätt att gömma pengar från diverse skatteverk där går exempelvis polisen att lita på.

Kan varmt rekommendera Panama, finns mycket att göra till rimlig peng. Återvänder gärna och hade nog sjutton kunnat tänka mig bo där.

Grym rapport för övrigt!
 
Jag bodde senaste gången i en hyrd lägenhet som gränsade till Panama viejo området och på en vecka var det två skjutningar på natten utanför ! På dagtid var det hur lugnt som helst och även tidigt på kvällen när alla är ute och på kaféer och restauranger…. I området där Hilton ligger är det mycket lugnt även nattetid.
 

Hachans

Medlem
Jag bodde senaste gången i en hyrd lägenhet som gränsade till Panama viejo området och på en vecka var det två skjutningar på natten utanför ! På dagtid var det hur lugnt som helst och även tidigt på kvällen när alla är ute och på kaféer och restauranger…. I området där Hilton ligger är det mycket lugnt även nattetid.

Området runt där är ett av de absolut sämsta. Liksom området utanför Casco Viejo.
 

Jawen!

Medlem
Tack för din fantastiska reserapport @Jawen!
Att bara sitta och njuta gör även jag fast det inte är första gången i Business
Tack så mycket :)
Panama City är en av Latinamerikas absolut säkraste städer och land. Det finns ruffiga områden men inte alls på samma sätt som Mexiko där det lätt ändras från ett kvarter till annat utan att det märks och man snabbt kan hamna i trubbel. Panama är även ett av de minst korrupta länderna i området, och med undantag att det tydligen är lätt att gömma pengar från diverse skatteverk där går exempelvis polisen att lita på.

Kan varmt rekommendera Panama, finns mycket att göra till rimlig peng. Återvänder gärna och hade nog sjutton kunnat tänka mig bo där.

Grym rapport för övrigt!
Nu var jag bara där en dag i princip och en kortare jakt på kall öl var det jag gjorde kvällstid så det var ju lugnt.

Bodde typ en kvarts promenad uppåt från marinan längs strandpromenaden (som skymtas lite på ena bilden) vet dock inte riktigt vad det är för typ av kvarter :)

I övrigt gillade jag kontrasten där det lite typisk småruffiga möter det moderna med alla skyskrapor och tjusiga fasader.

Där jag var runt Centro Histórico i Mexiko City så var det betydligt mer av det ruffiga och min instinkt att inte ge mig ut på kvällspromenad efter att jag kommit till hotellet gjorde jag förmodligen rätt i.

Tackar
 

Hachans

Medlem
Tack så mycket :)

Nu var jag bara där en dag i princip och en kortare jakt på kall öl var det jag gjorde kvällstid så det var ju lugnt.

Bodde typ en kvarts promenad uppåt från marinan längs strandpromenaden (som skymtas lite på ena bilden) vet dock inte riktigt vad det är för typ av kvarter :)

I övrigt gillade jag kontrasten där det lite typisk småruffiga möter det moderna med alla skyskrapor och tjusiga fasader.

Där jag var runt Centro Histórico i Mexiko City så var det betydligt mer av det ruffiga och min instinkt att inte ge mig ut på kvällspromenad efter att jag kommit till hotellet gjorde jag förmodligen rätt i.

Tackar

Det var nog helt okej område i Panama. Det tråkiga med många områden i stan är att det blir dött när allt stänger vid åtta. Vissa områden lever vidare typ Casco Viejo och sådär.

Mexiko generellt är ju lite speciellt. Även områden som inte är ruffiga ser ruffiga ut. Att vara fancy är att dra till sig inbrottstjuvar och andra problem. Tipset brukar vara att kolla på bilarna, är de hyfsat moderna (men inte Escalades och sånt) brukar området vara okej. Och hålla sig till där folk är generellt såklart.
 

Jawen!

Medlem
Jag hade tidigt bestämt mig för att addera en liten extra flygresa av tidsskäl på hemvägen. Så strax efter lunch blev jag avsläppt vid flygplatsen, eller ja.. flygfältet är väl kanske mer korrekt.

Först på plats, en snabb invägning av såväl bagage som mig själv och så var det bara att slå sig ner och vänta i den spartanska lilla hangaren.
IMG_0390.jpeg

Efter ett tag så fylldes det faktiskt på med lite folk och snart så kom planet som dock visade sig vara något privat bokat för två pers med bagage för sisådär 22 pers.

Nåja, ytterligare ett plan dimper ner och jag reser mig bara för att konstatera att inte heller detta var mitt flyg. Några av resenärerna går iväg och då ser jag ett tredje på väg ner för landning. En vagn rullas fram med bagage och jag ser min väska där så det borde ju rimligen innebära att det är dags.

Mycket riktigt så var det tredje gången gillt. Jag följer bagaget ut till den väntande Cessnan.

IMG_0391.jpeg

Jag tar plats på rad 2 i en 1+2 config och har ytterligare 8 passagerare som sällskap. Spännande att brumma iväg med palmer längs landningsbanan och även om det var lite guppigt här och var så gick det hur fint som helst. Vi hade en liten mellanlandning en bit söderut längs kusten där några klev av. Därefter tog vi fart norröver igen innan det vek av inåt land och San José. Från luften blev det en hel del tjusiga vyer.

IMG_0396.jpeg
(Väldigt grönt inåt land och lite skakigt bland låga moln vid bergen)

IMG_0404.jpeg

(Den smala utlöparen till halvön i mitten av bilden är stränderna inne i nationalparken med huvudstranden ovanför)

IMG_0406.jpeg

(På väg att landa på San José Domestic)

Det som tog mig i runda slängar tre timmar landvägen tog ca 20 minuter från kusten fågelvägen. Dessutom bara en kort promenad till den internationella delen av SJO så väldigt praktiskt. Jag valde att checka in kabinväskan för hemresan för att slippa dra den med mig. Blev påmind om att jag behövde munskydd för nästa flight vilket var bra för jag såg senare iaf två pers som vid boarding fick rusa iväg och ordna det.

Fördrev tiden med att mumsa i mig en nachos-tallrik och snart nog var det dags att påbörja hemresan på riktigt med Avianca denna gång. Totalt händelselös flygning (i eco för övrigt) som ägnades åt lite poddlyssning. Såg dock åska med ganska mycket blixtar på avstånd vilket var rätt coolt att se från luften. Gick dock inte att fånga på bild men likt tidigare så var jag i luften under kvällningen.

IMG_0415.jpeg

Väl i Bogota så hade jag ett par timmar att avverka och det gjordes i två lounger. En väldigt lugn och stillsam variant som Copa hade och en betydligt större och ljudligare som Avianca erbjöd. Blev lite dryck och popcorn att knapra på.

Framåt midnatt så var det dags att boarda flighten mot Europa. Kliver ombord och välkomnas av en rätt fin kabin där jag såg fram emot att installera mig vid fönstret på rad 3. Hinner precis slappna av när personal kommer fram och förklarar att stolen är trasig så platsen kan inte användas… Jag förflyttas till mittenplats på rad 6 och granne på andra sidan är en tjej med en liten bebis…

Man får ta det som det kommer som sagt men vad är oddsen på att de båda platser jag bokat på långflighterna båda är ur bruk… Aja, huvudplanen var ändå att försöka sova så skit samma och den lilla knodden gjorde för övrigt inte mycket väsen av sig.

Middag serveras tämligen omgående och det fick åter bli lax. Den var väl sämst av måltiderna i luften men ändå helt okej.

IMG_0430.jpeg

Jag lyckas sova några timmar och resten går åt till att lyssna podd och läsa lite bok. Blev också en frukost innan landning vilket blev lite udda givet att det var eftermiddag i Europa men den slank ner och smakade bättre än det visuella intrycket.

IMG_0435.jpeg

All in all en bra och bekväm flygning som väl i mångt och mycket blir en transport från A till B där de flesta ändå sover.

Väl på Heathrow så var det rätt smidigt att ta sig igenom med korta köer. Jag lokaliserade mig i terminalen och tog ut bäringen till gaten men ett loungebesök skulle jag hinna med. Det visade sig bli en promenad i långa korridorer men till slut så hittade jag fram och jag högg första bästa vilket var Air Canadas. Tog för mig av lite god tårta och så blev det en bra GT som efterrätt till efterrätten.

Där jag satt och tog det lugnt så plingade det till i luren och en avisering om gate-byte, så det blev till att skicka i sig det sista av drickat och knalla tillbaka och lokalisera mig på nytt. Ännu lite mer promenad innan jag kom fram längst bort i någon ände alldeles lagom innan boarding. Tydliga rader där plus-passagerare, mig inkluderad, fick gå först.

Som så mången gång förr på denna tripp så var det kväll i antågande och vi fick sitta i lite kö ute vid taxibanan Denna sista flight var den som var försenad mest, ca 45 minuter.
IMG_0442.jpeg

Trevlig flygning blev det och med trevlig personal. Kycklingen som skulle serveras visade sig vara… just det.. lax… men det var riktigt gott och med lite bubbel till det så blev det en fin avslutning på käkandet i luften.

Efter att det var avklarat så sippade jag på ett sista glas bubbel och beskådade en vacker kväll och kunde nöjt konstatera att det varit en riktigt kul och lyckad resa.

IMG_0451.jpeg

Min dröm om att flyga finklass var uppfylld och jag fick dessutom prova olika bolag, olika flygplan och så förstås se ställen som jag kanske aldrig skulle gjort annars.

Jättesvårt att singla ut något specifikt som det bästa. Men rent flygmässigt så är det riktigt häftigt att fått uppleva upperdeck på en 747 och att dessutom få göra det med ett glas champagne i handen gjorde ju inte saken sämre.

Har kommit på att jag uppskattar det lite schizofrena i att å ena sidan störa ihjäl mig på folk hemma på mitt lilla lokala Ica men å andra sidan gå och njuta i myllret av människor i exempelvis Mexiko City. Något är det med det som tilltalar :)

Fantastiskt härligt klimat i både Panama & Costa Rica men det är ju jäkligt skönt att bara vara i den typen av miljö som tex Manuel Antonio erbjuder. Pura Vida som de kör hårt med:cool:

Det mesta flöt på bra, några små grejer här och där vilka man får ta med sig som erfarenhet till framtida äventyr. Visade sig vara både kul och rätt skönt att resa själv och med lite förberedelser så kände jag mig trygg. Och mantrat om att ta det lite som det kommer funkade perfekt - ingen idé att hetsa upp sig över köer eller för den delen en trasig stol på flyget.

Och för att runda av den här lilla reserapporten som inte blev så liten, så har jag ytterligare en voucher och nya drömmar:)

Har en tanke om en liknande resa med mycket fokus på flyg och med några stopp längs vägen fast denna gång tillbaka till ursprungstanken - Asien. Så har ni några tips på kul routings, gärna lite udda och inte raka spåret så att säga, så tar jag gärna emot tips.

Dock väntas det tillökning i familjen i höst så nya äventyr får nog vänta till hösten -24.

Stort tack för de positiva kommentarerna - jättekul att ni orkar läsa hela vägen i mål :)
 
Toppen