Japp vi tycker alla olika :) En passagerare som flyger business med en kollega vill kanske sitta jämte istället för en varsin sida av gången. En annan som flyger business med sitt barn vill garanterat ha barnet jämte sig :)
Sen inte är det så att 99,5 % av alla passagerare vet inte vilket...
Ja det går att vända på allt i det oändliga :)
(SAS har nu strax över 140 plan i trafik vara av 5 är A319, så att ens pricka in en A319 är en utmaning i sig - med andra ord en sällsynt maskin i flottan)
När SAS beställer nya plan kan de inte enbart ta hänsyn till om det ska vara 2 eller 4...
Det har nämnts redan tidigare att CRJ900 och Embraer maskinerna inte kommer vara med ledig stol jämte sig i SAS Business.
Dessa maskiner går oftast på de kortare linjerna.
A319 går på alla linjer - utrikes som inrikes. Således kommer dessa maskiner flyga en del flighter med Premium och andra med Business.
Finns dessutom enbart fem A319 maskiner så ingen större deal.
Enligt uppgifter på check-in.dk ska SAS maskinerna utrustas med 136 stolar :)
Första leverans ska bli sent 2027 och sedan ska det levereras en maskin i snitt/månad under 4 år! :) Alltså ganske högt tempo i leveranserna :)
https://check-in.dk/sas-gaar-efter-profitjaegeren-ordre-paa-54-nye-fly/
Så stor skillnad är det inte :)
Dagens Embraer maskiner tar 122 passagerare och A319 tar 150 - om det nu bland annat är dessa som ska ersättas.
Absolut att maskinerna är större än ATR och CRJ900 men dessa maskiner kommer fortsatt behövas i flottan på många destinationer :)
Nu får jag nog komma med pekpinnen här ;)
SAS flyger 4 st A319 med tillägg av 1 st från Braathens = totalt 5.
SAS A320 classic är som du skriver 5 stycken.
Braathens flyget 12-13 ATR maskiner åt SAS (Resterande i flottan flyger åt Austrian Airlines)
Cityjet flyger 14 CRJ900 för SAS.
Link...