Luleå är överlägset största inrikes linjen i Sverige med över 900 000 resenärer förra året. SAS har typ 70% av avgångarna dit och ser man på priserna så måste den vara bland top linjerna i lönsamhet
350 med 300 säten är väl egentligen lite för stor för SAS sett över helåret, om än de ät trevligare än 330. Men att ha bägge varianterna i en så pass liten flotta är väl o onödigt komplext? Kan en 330pilot också flyg 350? f
Startdatum har ändrat till 26maj dock inträffar då både blockad och strejk från det datumet. Förhoppningsvis är det positivt med att det är senarelagt och de kan nå en lösning innan dess.
https://www.transport.se/avtal2025/varsel-kabinavtalet
Strejkhot för kabinpersonalen hos alla svenska bolag.
https://www.tn.se/article/42806/facket-varslar-om-strejk-pa-flyget-vill-ha-mer-an-market/
https://news.cision.com/se/transportarbetareforbundet/r/transport-varslar-om-strejk-och-blockad-inom-kabin,c4149191
https://www.sas.se/reseinfo/biljetter/biljettyper/
Fd Plus får alltså olika namn om det inrikes eller Europaflygningar. Intressant med bättre säten. Ska några rader få bättre säten då på deras shorthaul och som då på Europaflygningar har mittsätet blockat ? Eller har de bara glömt lägga in...
Måste bli ett tak på hur många säte/rader som kommer vara business på shorthaul när det väl införs. Nu känns Plus många gånger som i en av scenerna i den fantastiska ”Come fly with me” om speedy bordingcards.
Lite i smyg har SAS laddat upp sin årsredovisning
https://www.sasgroup.net/files/documents/financial-reports/2024/SAS-Ars-och-hallbarhetsredovisning-2023-2024.pdf
Spara hotellnatt på hemresan …
Fast på utresan är det högst troligen behov av att boka hotellet på Island ett dygn tidigt ändå. Landa 00:10 säg att man är på 1,5h senare och checkar in runt kl 02:00.
Tidtabellen är uppenbarligen gjort för att använda ett flygplan som annars hade varit på...
Jet Time är ett nordiskt bolag. Tror gemene man värderar det mer än säg ett Baltiskt…
Dock märkligt att SAS behöver göra detta, räknat fel? Eller finns det så pass mycket pengar på bordet under sommaren att det lönar sig att år efter år hyra in viss ACMI.
Med risk för att F24s data inte är korrekt så flög de på 36000f och på 7min tappade de ca 9000f (2750m) i höjd. Där det var som värst var ett dropp på ca -2400fpm (730m eller 12m/s).
Att de går till CPH istället för någonstans i Canada eller Island talar väl ändå för att ingen är allvarligt...