Ja, det har blivit groteskt. För 11-15 år sedan kostade ett normalt hotellrum för mig (3 stjärnor+ inkl. frukost) ca 100-110 USD (650-750 kr) Exakt samma hotellrum kostar i dag över 300 USD (+3000 kr). Långt, långt över svensk inflation. Och att äta ute skall vi inte tala om - dyrt redan från...
USA går för mig bort enbart p.g.a kostnadsläget. Det där med demokrati eller inte är ju en glidande skala och beroende på vilka parametrar man själv tillmäter störst vikt så blir utfallet olika. Det är ju upp till var och en att avgöra vart man vill åka.
Ja, det LH:s marknadsför som en "förbättring" verkar ju mer vara något av en slakt av värdet på poängen. Helt tydligt är det inte och det verkar finns en icke obetydlig komplexitet i "nya" Miles & More. Vi får se mer i juni. Kanske bättre att nöja sig med status i en eller två allianser intjänad...
Alltid bra med SEN-förmåner (bagage, sittplats med extra benutrymme, lounge etc), men i övrigt inget anmärkningsvärt. Aldrig någon positiv särbehandling, snarare tvärt om (min bokade sittplats med extra benutrymme hade vid incheckning på flygplatsen tilldelats annan passagerare - jag fick ny...
Har haft olika Amexkort i snart 30 år och därtill många, många andra kreditkort. Amex är klart bäst att ha att göra med bland kreditkortsutgivare. Enda gången jag haft problem var när jag hastigt ändrade köpmönster och samtidigt ökade min spend högst avsevärt. Då spärrades ett av Amexkorten och...
Listan på flygbolag som förbjuder Airwheel är lång. Några exempel, hämtade från Airwheels egen hemsida, airwheelfactory.com:
Singapore Airlines: Prohibited personal transportation devices,
all small lithium battery-powered personal transportation devices (e.g. Mini-Segway, Hoverboard...
Och AF-KLM har sedan förra året codeshare med just GOL. Det är bara för SAS att teckna ett "hängavtal". Det är ju ingen hemlighet att just GRU är den stora året runt-destinationen för skandinaver i latinamerika (om vi nu inte räknar Rio under högsäsong)
Så här uttalade sig Anko strax efter det han tillträtt som vd på SAS:
"I happen to have spent a few years in Latin America, so I know how beautiful these markets are. I think that many of them can and will work, but not this winter – that comes too soon."
Om det blir latinamerika borde ju...
Swedavia använder fast track för rörelsehindrade, vilket kan ta tid. Kombineras det med en reseovan familj så blir det kö. De är ju underbemannade med (vid de tillfällen då jag passerat) två personer i tjänst. Borde vara tre.
Jag har gjort det flera gånger, även om det var några månader sedan sist. Lite bökigare sedan Aviator tog över hanteringen av LH-gruppen (då märkte jag att SAS incheckningsagenter är lite vassare). Kolla bara när sista flyget för LH-gruppen går och var vid incheckningen i god tid före den stänger.
När du väl kvalificerat dig till guld på Aegean är det ju en barnlek att behålla guldet. 4 segment med Aegean och totalt 12 000 miles är nog "bäst i klassen". Dessutom får du 4 upgrade vouchers som A3 gold, så de fyra segmenten kan du boka i ekonomi och åka business (tillgängligheten brukar vara...
Åkte till och från NRT/KIX nyligen. Noterade vid bokningen att, som påpekas ovan, att "alla vägar leder till Wien", dvs married segments som i vårt fall krävde att resan både påbörjades och avslutades i Wien. Det blev övernattning i Wien på både ut- och hemresa.
Åkte till till södra Europa med bekanta (jag hade bokat för mig själv +8 andra).Den vänlige pursern såg på eget initiativ till att alla på bokningen fick kostnadsfri dryck och sade något om "diamantsällskap" till den som serverade. Men detta är inget jag förväntar mig. På returen blev det snällt...