Det där är ju väldigt konstigt faktiskt. För att i många andra avseenden anses Sverige som ett extremt exempel på disciplinerat köande. Vid busshållplatser t.ex. Sedan så snart man sätter foten i en flygplats, så är detta beteende som bortblåst. Så det måste nog också ha att göra med att...
Japp tror det också. Kollade runt lite - man kan boka Kosovo till CDG via GVA med Swiss och vidare med Air France. Inte direkt long haul men finns inga direktflyg från Kosovo till CDG.
Definitiv intressant lista och kanske något som talar emot min spådom. Letade fram Swiss/Air France codeshare, verkar ske t.ex. på rutten CGD-GVA. Flygs enbart av Air France, men med LX codeshare. Kollar man dock på swiss.com, så dyker flyget INTE upp när man söker det. Dvs, man verkar inte...
Det behöver ju inte ens vara SAS själva som skulle förespråka sådant. Kan lika gärna vara LH gruppen som sätter press på andra Star bolag. Eller AFKLM som sätter press på SAS. Så det räcker ju i princip att en part inte gillar ett sådant samarbete över alliansgränser, för att det kan ryka. Och...
Vi får ses här igen om 1-2 år. Jag säger att det finns en sannolikhet på 80-90% att alla codeshare-samarbeten som utgår från Norden och medför att SAS säljer/marknadsför flyg som genomförs av Star Alliance bolag, kommer ryka så småningom. Dvs även Aegean, TAP, Singapore Airlines och vem annars...
"Mest troligt" (om vi nu använder oss av sannolikhetsbegrepp) är att detta samarbete är borta om ett år eller så. När SAS tillsammans med AFKLM har hittat en bättre lösning för att transportera folk från Norden till Singapore. Mindre troligt att det kommer vara kvar länge. Varför skulle den nya...
Enligt mig är det något annat om det handlar om en anslutningsflyg som utförs av ett bolag från en annan allians. Därför skrev jag “från Norden”.
Det första benet som man flyger, borde aldrig utföras av ett bolag från en annan allians än bolaget som marknadsförde flyget. Så är iaf min syn på...
Åndå lite otippat tycker jag. Ser att codeshare-samarbetet även fortsätter när SAS har lämnat Star Alliance (dvs det går att boka Aegean-flygningar med SAS även i September). Men vem vet när sådant bestämdes. Kanske någon gång under förra året.
Så av Star Alliance bolagen avslutas LH-gruppens...
Om nu poängen är att motivera loyala EB-statusresenärer att byta många av sina vanor och flytta till M&M, så måste LH nog vara lite generös. Sedan kan det ju vara en väldigt kort period som status gäller, innan prestations-kraven stegvis trappas upp.
“Vi är i färd med att förbereda oss för att erbjuda en ”statusmatch” från Eurobonus till Miles & More (Lufthansas förmånsprogram, reds. anm.) till attraktiva villkor”
https://www.realtid.se/lufthansa-planerar-att-ta-over-sas-guldkunder-efter-skilsmassa/
Just vad det gäller Air Baltic verkar det dock vara officiella SAS-flygningar "operated by Air Baltic". Dvs inte enbart codeshare. Kollar jag vilka biljetter det finns, så är det hela det vanliga SAS utbudet, dvs Go Light, Go Smart Bio osv. Med tillhörande SAS-poängintjäning. Där gäller nog...
Andra utanför-alliansen flyg säljs dock inte som eget, enskild ben. Det brukar vara korta anslutningsflyg, där det långa benet utförs av SAS. Att starta från Norden med en direktlfygning inom Europa bokad via SAS som utförs av ett bolag utanför alliansen skulle nog bli unikt.
Vet inte om det har tagits upp här än, men jag la märke till att SAS' codeshare-avtal med TAP (som kommunicerades så sent som i September 2023 https://newsroom.aviator.aero/tap-air-portugal-and-sas-sign-a-codeshare-agreement/) inte har sagts upp än (till skillnad från avtalet med Turkish...